Нові відкриття і централізація: керівник Food Market Олег Шкаровський про плани мережі

Керівник мережі Food Market від компанії Епіцентр Олег Шкаровський розповів про виклики війни, роботу з асортиментом і покупцями та плани розвитку компанії. Також СЕО детально описав процеси на ринку продуктового рітейлу, а також подальший розвиток формату магазинів, фуд-кортів та власних торгових марок. 

Станом на березень 2023 року мережа Food Market налічує 24 торгові точки загальною площею 34 тис. кв. м, у 17 містах. З них лише три не працює через близькість до бойових дій або окупацію українських територій. 

Очікування і результати

Керівник мережі зазначив, що Food Market щороку перевершує свій результат щонайменше вдвічі і винятком не став навіть 2022-ий.

Рітейлер не збирається зупиняти розвиток попри повномасштабну війну в скрутні часи. Зростання планується зокрема за рахунок розширення та поглиблення асортиментної матриці.

Як і всі гравці ринку, ми зіштовхнулись з масою труднощів: скороченням виробництва та дефіцитом товарів, проблемами з поставками та логістикою, інфляцією, переорієнтацією та відтоком споживачів. Складні часи потребували нестандартних рішень та підходів. Ми шукали нових регіональних виробників та постачальників, завозили власний та технічний імпорт, створювали тимчасові логістичні хаби, намагались якнайшвидше закрити всі базові потреби споживачів, - розповідає Олег Шкаровський.

3 1 | 1

Концепція

За словами Шкаровського, свій формат мережа шукала протягом першого року роботи, а потім чітко усвідомили, що потрібно і визначились з форматом.

При цьому Food Market продовжує експерементували з асортиментом, виробництвом, меню та новими ідеями.

Асортимент мережа формує відштовхуючись від потреб споживача і постійно аналізує кон’юнктуру ринку.

Пріоритети продуктового рітейлера - це надання споживачу доступу до готових страв. Тому основний акцент мережі на товарах власного виробництва і кулінарії.

Найбільшими за обсягами продажів товарними категоріями в Food Market є бакалія, кондитерські вироби та алкогольні напої.

Деякі процеси та асортимент будемо переглядати. В тому числі у зв’язку з інфляційними процесами, які відбуваються в світі. На жаль, змушені констатувати, що ціни суттєво зростають не лише в Україні, а й за кордоном. Ми реагуємо на це, шукаючи дешевші альтернативи для українського споживача, який в умовах війни та падіння реальних доходів прагне економити на продуктах. Одним з важливих кроків в цьому напрямку буде розширення портфелю якісних, але доступних для споживача власних торгових марок, - каже спікер.

Зростання цін на продукти

Експерт пов’язує це з цілою низкою причин, по-перше, повномасштабною війною рф в Україні. Адже війна суттєво вплинула на загальносвітові процеси. Подорожчали не лише продукти харчування, а й сировина, енергоносії, вартість логістики. 

Це призвело до зростання собівартості виробництва і, відповідно, зростання цін.

4 | 2

Не варто забувати, що світ дуже глобалізований і події в одній точці світу, можуть суттєво впливати на щось дуже віддалене. Наприклад, в Україну з Туреччини привозять багато овочів взимку, але поставки опинилися під загрозою після серії потужних землетрусів.

Ми спостерігали схожі процеси минулого року, коли з початком повномасштабного вторгнення вирощування та логістика овочів у південних регіонах країни стали неможливими. Вже тоді ціни на помідори та огірки перевищували 100 грн за кілограм, - пояснює СЕО мережі.

Інфляція і поведінка споживачів

По-перше, експерт відзначає, що споживач робить покупки рідше та у менших обсягах. Є тренд на економію та раціональне споживання.

Українці прагнуть купувати продукти чітко під своє споживання і досить часто обирають стандартизовані рішення, наприклад, купують чіткий перелік товарів для приготування певної страви. Більш популярними стали і вже готові страви.

Навіть виробники продуктів все частіше виходять в кулінарне поле і пропонують покупцям комплексні гастрономічні рішення. Це логічний процес, оскільки після досягнення стелі ефективності виробництва вони прагнуть нарощувати свою маржинальність через продукти з доданою вартістю.

Постачальники та логістика

У Food Market вважають, що чим коротше шлях від виробника до споживача, тим краще для всіх. Тому прямі контакти з виробниками в пріоритеті.

Враховуючи реалії сьогодення, прямі поставки з-за кордону відбуваються лише за передоплатою. Тому імпортуються передусім товари з високою оборотністю.

Не секрет, що з початку повномасштабного вторгнення велика кількість підприємств-виробників продуктів харчування в Україні перестали функціонувати або були змушені скоротити обсяги виробництва. Це стосується всіх категорій продуктів харчування без винятку. Тому й частка імпорту збільшилась практично в усіх категоріях. У цілому, український ринок став набагато більш імпортозалежним. І це стосується не лише продуктового рітейлу, - каже Олег Шкаровський.

Ланцюги поставок в мережі наразі побудовані таким чином:

  • поставки від постачальника напряму в торгову точку;
  • поставки через власний логістичний центр компанії, що включає складську обробку та транспортну логістику;
  • поставки через логістичний центр 3pl-оператора.

В планах мережі також будівництво власного логістичного комплексу з мульти-температурним складом.

2 3 | 3

Власні торгові марки

Минулого року було запущено одразу три бренди ВТМ: “Епіцентр Смаків”, “Вінницька” та Viva Bene.

Наше зобов’язання в даному випадку полягає в тому, щоб забезпечити високу якість за правильною ціною, вбираючи найкращі традиції європейської гастрономічної культури. В подальшому ми плануємо продовжити роботу над нашими ВТМ, розширюючи їх як по-горизонталі, так і по категоріям. Також розглядаємо можливість централізації власного виробництва, - зазначає керівник мережі.

На думку Шкаровського, централізація виробництва дозволяє стандартизувати приготування їжі, покращити контроль над якістю, оптимізувати виробничі процеси та зменшити собівартість фінального продукту. Компанія хоче робити усі процеси в одному місці, що потім дозволить їм постачати продукцію власного виробництва і в інші магазини, які не мають власних цехів.

Плани та розвиток

Зараз Food Market зосереджені на розвитку на майданчиках діючих та майбутніх ТЦ Епіцентр.

Цього року планується відкриття точки в Івано-Франківську та двох в Києві. Також планується реновація діючих торгових точок в Хмельницькому та Чернівцях.

Загалом в планах на цей рік запуск близько 10 повноцінних магазинів Food Market. Щодо можливості розвитку мережі поза межами торговельних центрів Епіцентр, то вона розглядається, - резюмував спікер.

Наостанок керівник мережі наголосив, що компанія прагне через інвестиції в розвиток мережі та створення нових робочих місць, щоб підтримати українську економіку та прискорити її відновлення.

Джерело: Асоціація рітейлерів України

Читайте також: Феномен Херсону, втрати і відновлення: СЕО Фокстроту Олексій Зозуля про досвід війни