Нові тенденції і виклики: як українські рітейлери адаптуватимуть бізнес у 2023 році

Рітейлери на глобальному рівні продовжують інвестувати у штучний інтелект та інші інструменти для збільшення продажів, попри потрясіння у світовій економіці та інфляцію.

На думку аналітиків Euromonitor, у 2023 році створювати тенденції, які вплинуть на роботу рітейлерів, будуть саме споживачі. 

Основними запитам покупців будуть:

  • автоматизація процесів;
  • наявність дешевшого товару;
  • гарна репутація бренду у політичних та соціальних переконаннях. 

Майже 40% опитаних гравців ринку планують у 2023 році інвестувати у робототехніку, яка допомагатиме споживачам на етапі пошуку товару. Але сума інвестицій буде меншою, якщо порівнювати з піковим значенням 2020 року.

Також потрібно впроваджувати рішення, які допоможуть впоратися з економічною невизначеністю, щоб завоювати довгострокову лояльність клієнта.

Зазначається, що фактично 30% споживачів купуватимуть товари, враховуючи рівень соціальної відповідальності компанії та її політичних переконань.

Виклики українського рітейлу

Найбільшими викликами для українського ритейлу після початку повномасштабного вторгнення стали:проблеми з постачанням товарів, брак коштів, порушення логістичних маршрутів, обстріли, тривалі тривоги, втрата персоналу, дефіцит пального та енергетична криза.

Але попри ці складнощі галузь продовжує інвестувати та адаптовується до нових умов.

Наприклад, мережа супермаркетів АТБ зазнала втрат ще з перших днів масштабного вторгнення. Розграбовано чи знищено було понад 200 магазинів, частина досі перебуває в окупації.

На Київщині та Херсонщині було майже повністю знищено сучасні розподільчі центри, тож компанії довелося максимально оперативно розв’язувати цю проблему.

На вівтар продовольчої безпеки країни кинули всі сили та ресурси. Спроможна гідно відповідати на виклики сучасності команда АТБ перейшла на особливий режим роботи 24/7, без вихідних та свят, налагодила стабільну роботу навіть за умов відключень світла, — кажуть у корпорації.

В АТБ вважають, що ключовою тенденцією для успішності бізнесу у 2023 році стане швидкість ухвалення рішень та активна робота над відновленням країни та мережі.

Зруйнувала війна і багато логістичних шляхів, тож багато рітейлерів працюють над налагодженням нових. Наприклад, Novus планує побудувати нові логістичні ланцюжки, більш стійкі до викликів сьогодення.

Ми будуємо новий сучасний розподільчий центр, в який інвестували понад 140 млн грн. Також плануємо розширювати у наших магазинах асортиментну лінійку товарів дрібних українських виробників, підтримувати крафтове автентичне національне виробництво, — зазначає заступник генерального директора з операційної діяльності мережі Олексій Панасенко.

Нові гравці на ринку

Навіть під час війни в Україні з’являются нові гравці, наприклад, компанія МХП. Підприємство вже відоме на аграрному ринку і третій рік поспіль продовжує розбудовувати власну торговельну мережу "М’ясомаркет".

На початку цього року в Україні працювало 220 маркетів мережі. Загалом компанія розвиває вже близько двох тисяч торгових точок харчового спрямування і під іншими брендами, зокрема "Наша Ряба", "Їжа Свіжа", "Українське курча", "Döner Маркет" тощо.

На український ринок ритейлу впливає світовий тренд — зростання популярності готової до приготування чи споживання продукції. Особливо це стало помітно з початком відключень світла. У ритейлі, який розвиває компанія МХП, зокрема в мережі магазинів «М’ясомаркет», ми враховуємо цей тренд і поряд з іншими товарами пропонуємо споживачам продукцію, яку можна швидко доготувати чи одразу, – каже Олексій Безуглий, директор департаменту створення любові споживачів МХП.

Ще один рітейлер, який активно працює з самого початку війни - це мережа "Епіцентр". Одним із викликів для гіпермаркетів було забезпечення мережі всіма необхідними товарами споживачів.

Справа в тому, що у перші місяці повномасштабної війни значна частина виробників та постачальників призупинили свою роботу, багато виробництв було знищено.

У цих умовах компанії довелося активізувати роботу з диверсифікації постачання та налагодження нової логістики. Наразі компанія продовжує вкладати в країну мільярдні інвестиції.

Експансія у нові регіони

Війна також не стала на заваді розширенню мереж, наприклад «КОЛО» планує відкривати нові магазини та заходити у нові регіони протягом 2023 року.

Крім цього, компанія працюватиме над антикрихкістю системи з огляду на відсутність електроенергії та зміни у логістиці. “Коло” працює над посиленням розвитку рітейл-екосистеми, тісно співпрацюючи з українськими виробниками та постачальниками.

Доступ до продуктів — наша основна мета: клієнти мають бути певні, що наші магазини поруч, з достатньою кількістю товарів, — каже генеральний директор мережі магазинів “КОЛО” Марина Сергієнко.

Переселенці і попит

У мережі Comfy відзначають декілька тенденцій на ринку, які з’явилися після початку повномасштабного вторгнення.

По-перше, зріс попит на на цифрову техніку та електроніку, у той час як інші категорії впали приблизно на 30-35%.

Зараз підвищений попит підтримується високою потребою у ноутбуках, планшетах і смартфонах серед військових та волонтерів.

По-друге, зменшився попит на побутову техніку, оскільки люди переносять такі покупки до “кращих часів”. Але у Comfy впевнені, що після перемоги України попит на велику побутову техніку злетить через масове повернення переселенців.

По-третє, зменшився загальний попит на дорогі товари, але зростають продажі сегмента "середній мінус". Це пов’язано з інфляцією та падінням доходів українців.

Також у компанії помітили зміни в географії продажів, через внутрішню міграцію. Переселенці, які залишили дім з мінімумом речей, генерували попит на товари дрібного побуту — фени, тримери, чайники, тощо.

Ми спостерігаємо уповільнення споживчого попиту (приблизно 7 млн українців перебувають у ЄС) та більш помірковану поведінку споживачів, які залишилися в Україні. Більшість покупок заздалегідь сплановані. Щодо нашого сегмента, то такий тренд, як виваженість рішень про покупку техніки, був і до війни, — розповіла генеральна директорка Eldorado.ua Віра Вітинська.

Ще одна тенденція, яку помітили техно рітейлери - це відновлення постачання техніки та співпраці з ключовими вендорами. Ринок поступово насичується після піврічного застою.

У Eldorado вказують і на тренд на повну перебудову логістики і на те, що війна показала важливість партнерських відносин.

Але при цьому серед рітейлерів відбувається посилення конкуренції за клієнта, тож завдання усіх українських рітейлерів на найближчі кілька років - утримання прибутковості бізнесу, збереження команди, сплата податків.

Джерело: Delo.ua 

Читайте також: Довгоочікуване відкриття: 21 березня у ТРЦ Nikolsky відновить роботу SportLife