Микита Панін, “Аракс”. Не всі партнери-орендарі змогли пережити найбільш кризовий період
Керуючий директор мережі меблевих центрів “Аракс” Микита Панін у ексклюзивному інтерв’ю Українській Раді Торгових Центрів розповів про зміни у роботі ТЦ, орендарів, середній чек та інше.
Як змінилась робота мережі з початком війни, чи припинялась робота?
У зв'язку з активними бойовими діями в лютому-квітні минулого року майже всі торгові центри, зокрема ті, що в Києві, були змушені закритися. Але вже у квітні 2022 року влада України почала закликати українські бізнеси, за можливості, відновлювати свою роботу. Тому деякі об'єкти поступово відновлювали свою роботу в обмеженому або повноцінному режимі.
Управляюча компанія мережі ТЦ "Аракс" робила все можливе для поступового відновлення роботи своїх торгових центрів. І вже з кінця квітня два ТЦ "Аракс" були відкриті для відвідування в незначно скороченому режимі - до 6 годин вечора. Поступово тривалість роботи збільшувалася, і на сьогодні ми повернулися до довоєнного графіку.
Однак, якщо говорити про призупинення діяльності, потрібно враховувати також й періоди повітряних тривог, коли ТЦ вимушений зачинятися. В Києві час роботи магазинів значно скорочувався через регулярні повітряні тривоги, коли персонал та відвідувачі змушені були закривати магазини та переходити до укриття. Наприклад, у нас всі відвідувачі та персонал спускаються в спеціально обладнане та сертифіковане укриття, яке було створене і зареєстровано нами наприкінці літа 2022 року.
Восени вся Україна зіштовхнулась з новою проблемою – енергетичною кризою. Тому під час періодів відключення електропостачання наш перший ТЦ "Аракс" зазнавав труднощів, тоді як другий ТЦ "Аракс" у Ходосівці, не мав таких проблем завдяки потужному генератору.
Щоб забезпечити безперебійну роботу іншого ТЦ на Кільцевій дорозі та надати відвідувачам можливість перебувати у нашому центрі під час відключення електропостачання, ми придбали генератор і для нього. Таким чином я можу з упевненістю сказати, що ми зробили все можливе, щоб обидва наші ТЦ продовжували працювати. Тим самим, зважаючи на потреби наших відвідувачів та партнерів-орендарів, було зроблено все, щоб забезпечити комфортний та безпечний простір для покупок в обох ТЦ. А головне - ми зберегли більшість робочих місць як для нашої компанії, так і для наших партнерів-орендарів.
Як змінився пул орендарів за цей час? Чи вдається залучати нових ритейлерів?
Якщо подивитися статистику, то на цей момент у двох ТЦ загалом працює 126 магазинів. Нажаль, маю відзначити, що їх кількість зменшилась, оскільки до війни ця кількість складала трохи більш як 150. Не всі партнери-орендарі змогли пережити найбільш кризовий період, деякі значно постраждали від бойових дій.
На це вплинули як безпосередні втрати складів, або виробництв, так і зміна циклів поставки матеріалів та дистриб'юторських товарів з-за кордону.
А деяким просто не вдалося підлаштуватись під нові реалії й вони були вимушені зовсім припинили свій бізнес. Наприклад, так сталося з ТМ «Територія сну», офіс і виробництво цієї компанії знаходився в Дніпрі. Також на поточний момент частина наших партнерів, у зв’язку з виїздом персоналу за кордон та в інші міста, змушена відмовитись від фізичних точок продажу. Але ми продовжуємо підтримувати з ними контакт та сподіваємось на швидке відновлення роботи з ними.
Водночас у нас з’являються і нові орендарі, наприклад магазин "Залізо", який переїхав до нас з Миколаєва.
Як змінилась кількість відвідувачів у зв'язку з міграцією населення?
На жаль, у лютому та березні в околицях Києва тривали активні бойові дії, саме тоді велика частина людей виїхали за кордон або в інші, більш спокійні регіони. Однак вже з травня люди почали поступово повертатися додому.
Місто почало потроху оживати, та ми впевнено відновлювали свою роботу. І за прогнозами вже у жовтні повинні були вийти на довоєнні показники у кількості відвідувань, але енергетична криза вклала туди свої корективи.
Тому війна значно відобразилася на відвідуваності ТЦ. Так, порівняно з 2021 роком, минулий рік ми "закрили" з показником в -45% за відвідуваністю. Причому після весняного періоду, найскладнішими в цьому плані були листопад та грудень 2022 року, коли ми зафіксували зниження кількості відвідувачів до 60%. Однак антирекорд встановив січень поточного року у час найтриваліших відключень світла та багаточисельних тривог, коли до ТЦ приходило на 65% менше покупців ніж раніше.
На сьогодні, починаючи з лютого 2023 року, трафік поступово відновлюється: щомісячно відмічається зростання кількості відвідувачів на 10-20% порівняно з попереднім місяцем.
Перш за все, це пов'язано з тим, що в Україну почали повертатися покупці, які належать до категорії “середній” та “віп” рівнів. Це підтверджується як спостереженнями за наявністю різного класу автомобілів у місті, так і замовленнями в обох наших ТЦ. Також вселяє оптимізм поступове повернення платоспроможної частини населення, що своєю чергою відображається на відновленні купівельної здатності.
Чи змінилось ставлення та лояльність відвідувачів до торгового центру, середній чек?
Так, зміни є. Наприклад, ще декілька років тому "Аракс" запустив свій маркетплейс - https://araks.ua/. Але, якщо раніше люди мало використовували цей ресурс, то починаючи з 2022 року багато покупців почали обирати наш сайт для спілкування з ТЦ. Також з'явилося достатньо багато онлайн-замовлень або деякі покупці роблять попередній вибір товарів онлайн з подальшим приїздом до торгового центру.
Крім цього, якщо говорити про лояльність, звичайно, вона змінилась. Люди стали жити і планувати свої покупки по-іншому, змінилося ставлення до грошей. Так, якщо раніше наші покупці могли спокійно чекати товар два-три місяці, то сьогодні віддається перевага товару в наявності.
Які плани у Вас на цей рік? Чи чекаєте нові відкриття?
Ми, як і весь столичний регіон, намагаємось всіма силами повернутись до ритму мирного життя, наскільки це можливо в умовах війни. Вже візуально можна помітити, як на дорогах збільшується кількість автомобілів, люди повертаються додому. Усі хочуть, щоб війна якомога швидше закінчилась і можна було б зайнятись господарством та справами.
Читайте також: Тетяна Чубак, “Подоляни”: про підсилення tenant-mix, зміни трафіку та підтримку переселенців
У свою чергу, ми розуміємо, що від нашої роботи залежить життя багатьох людей: персоналу ТЦ, продавців та працівників на підприємствах наших орендаторів та партнерів. Зараз всі, хто може, працюють, інші шукають працівників, нові сенси життя та пристосовуються до нових викликів. Тому керуюча компанія мережі "Аракс" продовжує працювати, щоб забезпечити якісну роботу своїх ТЦ.