Московським власникам ТЦ у 2023 році знадобляться додаткові 200 млн рублів на експлуатацію
Введення торговельних центрів у росії останнім часом не б’є рекордів. За опублікованими даними NF Group, за підсумками 2022 року він має становити лише близько 150 тисяч кв. м. При цьому, якщо своєчасно не будуть опрацьовані варіанти заміни операторів, які призупинили діяльність, рівень вакантності в московських торговельних центрах може зрости до 16–17%.
«Пустуючі площі — головний біль власників ТЦ не лише тому, що вони не приносять прибутку, а ще й тому, що їх доводиться обслуговувати. Навіть якщо унеможливити прибирання, технічна експлуатація та охорона їм потрібні постійно», — зазначив операційний директор MD Facility Management Борис Мезенцев.
У MD Facility Management підрахували вартість утримування середнього ТЦ в рф, площею 50 тис. кв. м. За відсутності орендарів річна вартість FM-послуг становитиме близько 39-46 млн рублів (570-670 тис. доларів). Однак якщо йдеться про районний формат середньою площею 15–20 тис. кв. м (а нове введення, згідно зі звітом NF Group, сформовано, в основному, саме «районниками»), базова ставка обслуговування у перерахунку на 1 м кв. збільшується приблизно на 15%.
«Збільшення ціни у розрахунку на квадратний метр пояснюється тим, що не всі витрати скорочуються строго пропорційно до площі. Насамперед це стосується управлінських витрат керівників напрямів з технічної експлуатації та основних засобів», — пояснив Мезенцев.
З урахуванням націнки за «дрібний формат» зростання ринку FM-послуг у торговельному сегменті Москви складе 135-159 млн руб. на рік. Такою є сумарна вартість обслуговування нових торгових площ без орендарів.
Але це ще не все, платити доведеться і за лічильниками. Споживання тепла, електроенергії, води сумарно обійдеться приблизно у 75 млн рублів (1,1 млн доларів). Таким чином, на утримання всіх московських торговельних та торговельно-розважальних центрів у 2023 році гравцям ринку доведеться заплатити, як мінімум, на 210 мільйонів рублів більше, ніж у минулому. І за прогнозованого аналітиками рівня вакантності значна частина цих витрат ляже на плечі власників об’єктів.
Читайте також: У грудні трафік фудкортів у російських торговельних центрах знизився на 16%