Максим Гаврюшин, Голова УРТЦ: Чи повернуться західні бренди до України
Що відбувається в українському ритейлі, як обвалилися продажі торгових центрів і коли очікується відновлення роботи відомих міжнародних брендів. Про це РБК-Україна розповів Голова Української Ради Торгових Центрів (УРТЦ) Максим Гаврюшин.
Російська військова агресія завдала відчутного удару по українській роздрібній торгівлі. Згідно з результатами спільного дослідження УСТЦ та Асоціації ритейлерів України, за перші два місяці бойових дій втрати роздрібних мереж країни перевищили 50 млрд. гривень.
І це лише прямі збитки внаслідок руйнування торгових точок та втрати товару. Без урахування недоотриманого прибутку, обсяги якого продовжують зростати в умовах продовження війни та окупації частини українських територій.
У розрізі товарних груп найбільше постраждали продовольчі мережі. Вони оцінюють свої сумарні збитки у 30 млрд. гривень. Втрати fashion-ритейлерів становили 5,8 млрд гривень, а магазинів побутової техніки та електроніки – 3,6 млрд гривень.
У той самий час товарообіг продуктових операторів скоротився значно менше, ніж у інших сегментах торгівлі. Якщо FMCG ритейлери у перші два місяці війни втратили менше 50% продажів, то реалізація в магазинах побутової техніки та електроніки скоротилася на 74%, у fashion-ритейлерів – на 83%, а в ювелірному сегменті – на 89%. Також дуже сильно впали показники роботи операторів розваг та громадського харчування. У квітні вони заявляли, що їх обороти становлять лише 10-15% від довоєнних.
Через війну до кінця квітня в Україні працювало лише близько 70% від загальної кількості магазинів. При цьому п’ята частина торгових мереж не працювала загалом. Значна частина ритейлерів, що закрилися, — міжнародні торгові оператори.
Серед найбільш іменитих брендів, які призупинили роботу в Україні, можна виділити американську мережу громадського харчування McDonalds, іспанську fashion-групу Inditex (Zara, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Pull & Bear, Stradivarius), польську LPP (Cropp, Sinsay, House, Mohito, Reserved), шведські H&M та IKEA.
Втім, про повну зупинку міжнародних мереж поки не йдеться. Навпаки, ті, хто ще не відкрився, планують зробити це найближчим часом. А інші чекають на закінчення активної фази бойових дій. Цілком зупинили свою роботу в Україні лише російські мережі.
Важливо, що держава декларує підтримку іноземним компаніям, які ще не відновили роботу. Однак головним фактором відновлення діяльності підприємств все ж таки є безпека, яку поки що гарантувати складно.
До того ж, корпоративні правила багатьох західних компаній не дозволяють працювати в умовах, коли в країні ведеться війна. Безпека працівників для них є пріоритетом. Тому українським колегам дуже складно переконати західний офіс отримати дозвіл на відкриття магазину навіть щодо спокійних міст.
Але така робота постійно ведеться, і я думаю, що вже влітку ми побачимо відновлення роботи багатьох великих гравців у західних регіонах, Києві та Центральній Україні.
Серед них може бути і McDonalds, на повернення якого українці чекають з особливим ентузіазмом. Все ж таки за роки роботи в країні цьому бренду вдалося досягти дійсно високого рівня лояльності. Та й суто психологічно McDonalds є своєрідним символом щасливого довоєнного життя.
Тож не дивно, що до вирішення питання щодо поновлення його роботи приєдналося навіть Міністерство закордонних справ. Як нещодавно заявив глава відомства Дмитро Кулеба, МЗС не тільки встановило зв’язок з українським офісом і штаб-квартирою McDonald’s у США, а й порушило питання відкриття ресторанів в офіційних контактах з урядом США, додавши, що процес відновлення їх роботи вже рухається.
У той же час не виключено, що припинення роботи закордонних компаній може сприяти зміцненню ринку українських брендів. Вони можуть зробити якісний стрибок на хвилі зростання патріотичних настроїв.
Дуже схожі тенденції спостерігалися у 2015-2016 роках, коли на ринку з’явилися чи збільшили свою частку такі українські бренди одягу, як VOVK, Must Have, Goldi, a.Tan та інші.
Тим більше, що зараз, після остаточного відходу російських операторів, в успішних торгових центрах починають з’являтися якісні торгові площі, попит на які з об’єктивних причин невеликий. Цим уже зараз намагаються скористатися деякі українські бренди. І вони справді можуть у цьому досягти успіху.