Максим Гаврюшин, Budhouse Group: Яким буде новий запорізький ТРЦ Khortitsa Mall
Операційний директор однієї з провідних девелоперських компаній України в інтерв'ю RAU розкриває особливості концепції майбутнього ТРЦ, суму інвестицій, приблизний термін початку робіт та якірних орендарів, з якими вже розпочали переговори.
Перша інформація про будівництво великого торговельно-розважального центру в Запоріжжі – під робочою назвою Fabrika-2 – з'явилася ще в 2013 році. Перший заявлений термін відкриття об'єкту – 2015 рік. Але Революція Гідності, анексія Криму, вторгнення проросійських бойовиків на Донбас, політичну та економічну кризу змусили девелопера – компанію Budhouse Group – заморозити реалізацію проекту.
Наступний виток чуток про швидке поновлення робіт над ТРЦ припав на 2018-19 роки, але теж закінчився нічим, оскільки девелопер був зайнятий завершенням будівництва ТРЦ Nikolsky.
Новий термін реалізації проекту: весна 2024 року з початком активної фази будівництва вже восени 2021 року. За цей час концепцію ТРЦ було кардинально переглянуто, враховано найактуальніші тренди в девелопменті торгової нерухомості, перероблено архітектурну та технічну складові. Змінилася і назва - тепер комплекс називається Khortitsa Mall. Про деталі проекту, його особливості та терміни реалізації в інтерв'ю RAU розповів операційний директор Budhouse Group Максим Гаврюшин.
— Ви кардинально змінили концепцію свого ТРЦ?
— Цілком змінили: він зараз виглядає зовсім інакше, ніж раніше.
— А коли зможете презентувати новий концепт ТРЦ і розпочати роботу?
— Роботу ми вже розпочали. Концепт представимо десь у жовтні. Щодо фінансування, то ми очікуємо підписання з банком BGK (той самий банк, що фінансував Nikolsky) кредитного договору. Фактично залишилися лише формальності, всі комерційні умови з банком уже узгоджені. Кредитну угоду плануємо підписати до кінця жовтня. Питання фінансування цього проекту вже вирішене і нас нічого не зупиняє, щоби розпочати його реалізацію.
— Яка сума реалізації проекту?
— Приблизно 110 млн. євро. Загальна площа у нас зараз виходить 91 000 кв. м. Орендна площа – 69 000 кв. м. Склад орендарів буде дуже схожим на ТРЦ Nikolsky. Звичайно, будуть і нові орендарі, оскільки у Запоріжжі об'єкт більший, ніж у Харкові. Ми зараз активно підписуємо листи про наміри, ми маємо певні зобов'язання перед банком у узгоджені терміни підписати обумовлену кількість площ.
— Яка площа буде відведена під розважальну складову та під фуд-корт?
— Під розважальну складову – приблизно 15 000 кв. м. Це великий 9-зальний кінотеатр Multiplex, великий дитячий розважальний центр Smile Park площею 5000 кв. м, боулінг-клуб Lucky Strike, public space площею 2000 кв. м для проведення громадських заходів. Фуд-корт складатиметься з 5-6 кухонь та 3-4 ресторанів. Я не прихильник великої кількості кухонь на фуд-корті.
Для нас зараз великий виклик – створити проект, який виглядатиме не гірше за ТРЦ Nikolsky, як з погляду наповнення орендарями, так і архітектури. Питання наповнення в принципі вирішується просто з огляду на успішну роботу всіх наших проектів і особливо Nikolsky.
А ось з архітектурою нам довелося подумати, як зробити так, щоб ефект і враження від відвідування Khortitsa Mall були не слабшими, ніж від відвідування Nikolsky. У Запоріжжі буде лише два поверхи, тому використати терасування не вийде. Як на мене, ми знайшли дуже ефектне рішення. Дивуватимемо величезним суцільним світловим ліхтарем площею 10 000 кв. м, який повністю накриє всі галереї ТРЦ і стане найбільшим в Україні. Вигляд виходить дуже ефектний.
Уявіть собі купол Nikolsky – поки що найбільший в Україні. У Khortitsa Mall світлопрозора конструкція буде втричі більшою за площею! Це, звичайно, великі фінансові витрати, але ми готові до цього заради створення чергового архітектурного шедевру на ринку торгівельної нерухомості в Україні. Щодо інтер'єру, то ми будемо використовувати багато фішок, які були успішно реалізовані в ТРЦ Nikolsky. Звичайно, новий центр відрізнятиметься, але також будемо тематичним ТРЦ: він присвячений історії Запоріжжя та острова Хортиця у сучасному виконанні без «шароварщини». Плануємо використовувати багато різних інсталяцій, скульптур, панно на фасадах, мегаекрани, тераццо на підлозі.
— Коли ТРЦ буде введено в експлуатацію?
— У 2024 році. Ми закладаємо 2,5 роки на реалізацію такого великого проекту в Україні.
— Якою є конкуренція на ринку торговельної нерухомості в Запоріжжі і наскільки цей ТРЦ буде затребуваний?
— Запоріжжя залишається одним із найбільш недооцінених міст України щодо насиченості торговими центрами. Насиченість складає до 100 кв. м на 1000 мешканців, і це дуже мало з огляду на середній показник по обласних центрах в Україні – 275 кв. м, а у Києві – 600 кв. м. У Запоріжжі немає жодного великого сучасного ТРЦ. Місто, по суті – порожнє. І наш об'єкт є довгоочікуваним: орендарі постійно питають про нього.
— Це буде міський чи обласний об'єкт?
— Звичайно, ми чекаємо на відвідувачів з області, оскільки навколо Запоріжжя є низка відносно великих міст-супутників із населенням від 50 000 до 100 000 осіб. Якщо населення Запоріжжя становить 730 000 осіб, то з огляду на всі ці міста-супутники та Запорізьку область загальна кількість становитиме 1,7 млн осіб. Якщо об'єкт стає головним у регіоні, то, звісно, 10-15% відвідувачів становлять мешканці довколишніх районів та міст. Можливо, нам навіть вдасться залучити відвідувачів із Дніпра. Якщо у Дніпрі за ці два роки нічого великого та сучасного не з'явиться, а там давно вже такого не було. А з Дніпра до Запоріжжя доїхати автомобілем можна за 40 хвилин. Чому б не витратити годину часу на вихідні, щоб відвідати об'єкт столичного рівня?
— Яка кількість магазинів запланована у ТРЦ?
— Близько 250-ти.
— Розкажіть про місце під комплекс.
— Розташування ТРЦ є досить цікавим, він знаходиться на розв'язці, де вулиця Набережна – одна з найнасиченіших транспортних магістралей міста – практично з'єднується з головною вулицею міста: Соборною. Ще одна особливість – вид на Дніпро, що дозволяє нам зробити терасу для багатьох закладів – кінотеатру, ресторанів та фуд-корту. Крім того, поряд з нами знаходиться величезний центральний міський парк Дубки площею 60 га і зараз міська влада розробляє проект його реконструкції, на кшталт парку Горького у Харкові. Навколо дуже багато житла, оскільки на Набережній розташовані основні спальні райони Запоріжжя.
— Прилеглу територію облаштовуватимете?
— Плануємо перед головним входом зробити амфітеатр, як у ТРЦ Nikolsky: для проведення масових заходів. Також плануємо розмістити паркування та літню аквазону, як у Херсоні. Вдень це виглядає як пляж для сімейного відпочинку, а ввечері як місце для дискотек. Паркінг буде відкритим на 1500 машиномісць.
— Наскільки у вас налагоджено співпрацю з місцевою владою у Запоріжжі?
— Ми в Запоріжжі працюємо вже давно. Цього року виповнюється 10 років з того часу, як відкрився готель Khortitsa Palace. У місті нас уже знають як серйозного забудовника. Запоріжжя має величезний потенціал – туристичний та економічний. Потрібно чимось залучати людей. Потрібно створювати нову сучасну інфраструктуру.
— Яка планова відвідуваність майбутнього ТРЦ?
— Ми сподіваємось на 12 млн людей на рік. Ми аналогічну планку ставили і для ТРЦ Nikolsky, але він уже перетнув цю межу. Незважаючи на те, що Запоріжжя менше місто, ніж Харків, але й об'єкт у Запоріжжі буде більшим, тому сподіваємося на аналогічну відвідуваність, як у Nikolsky.
— Які орендарі будуть у комплексі?
— Практично ті самі, що й у Nikolsky – Сільпо, Фокстрот, New Yorker, група LPP, LC Waikiki, група MTI, MD Group, Argo, міжнародні оператори, яких традиційно поки не можна називати, та багато інших.
— Які результати роботи ТРЦ Nikolsky за перші чотири місяці його роботи?
— Усі очікування виправдалися і навіть більше, адже ми очікували їх на другий-третій рік роботи. Дуже хороші показники щодо відвідуваності, прибутковості та обороту. Зараз тут спостерігається осіннє зростання відвідуваності: у вихідні ми фіксуємо до 45 000 осіб, а в будні – 30-35 000 осіб. Це дуже непогані показники для об'єкта площею 50 00 кв. м. Інші наші об'єкти також дуже добре працюють: вони усі перевищили показники роботи за 2019 рік за оборотом та прибутковістю. За показниками відвідуваності ще не всі об'єкти досягли рівня 2019 року.
— Коли плануєте поновити роботи з об'єкту в Одесі?
— В Одесі плануємо нову концепцію та формат. Це буде невеликий торговий центр, але дуже зручний і з архітектурними особливостями. Його реалізація відбуватиметься паралельно з роботою у Запоріжжі. Каркас там уже наполовину готовий. Там не потрібно докладати великих зусиль, щоб його розморозити. Він набагато менший за обсягом інвестицій. Там співпрацюватимемо з іншим банком. Одним словом, восени 2021 стартує його відновлення. Нас трохи стримує процес перепроектування цього об'єкта.
Недавні записи
- Понад 70% компаній відчувають значний дефіцит кадрів – дослідження ринку праці
- В Україну повертається бренд Kiehl’s від L’Oréal – деталі
- ТОП-15 найбільших українських брендів 2024 – рейтинг
- Chanel відкрив перший флагманський бутик косметики (фото)
- “Чудо острів” повертається до Києва з новим флагманом у ТРЦ Retroville