Максим Гаврюшин, Budhouse Group: Що чекає на торгові центри у найближчому майбутньому?
На RAU Summit 2021 виступив голова УРТЦ та операційний директор компанії Budhouse Group Максим Гаврюшин, який розповів про вплив онлайн на торгові центри та ритейл у період пандемії.
3-4 роки тому активно обговорювалася тема впливу онлайн на фізичну торгівлю. Приводом для цього стала величезна кількість банкрутств, насамперед у США, де масово закривалися торгові центри.
Як приклад варто взяти Америку, тому що це найнасиченіший ринок у плані як фізичного, так і онлайн ритейлу, який швидко реагує на будь-які зміни.
Цього року про банкрутство заявили багато великих компаній, таких як Lord&Taylor, Brooks Brothers та JCPenney. Говорять і про те, що передумови закриття ще 1 000 торгових центрів на території Сполучених Штатів.
На цьому фоні дуже активно розвивається онлайн. У за останній рік його частка зросла з 12% до 16% обсягом роздрібних продажів. І це все каже не на користь фізичного ритейлу. Що ж насправді відбувається у Сполучених Штатах та що у нас?
Чи є життя після COVID-19?
Ми провели опитування понад 200 українських ритейлерів, які представляють понад 9 000 магазинів. Крім того, було використано опитування відвідувачів наших торгових центрів. Також були задіяні дані міжнародних дослідницьких компаній, таких як Міжнародна Рада Торгових Центрів (ICSC) та IHL Group, які займаються професійно вивченням тенденцій на ринку.
Міф 1. Торгові центри вмирають
Після численних локдаунів у нашій країні та по всьому світу почали говорити про масове закриття ТРЦ, наприклад, про те, що в США планують закрити близько 1 000 торгових центрів.
Для початку необхідно розібратися, що являє собою ринок США. Якщо в Україні працює трохи більше 300 торгових центрів, то у Сполучених Штатах – понад 35 000. Отже, насиченість ринку США у 20 разів вища, ніж в Україні. Для того, щоб Україні наздогнати США за насиченістю, за умови, що будуватимуться ТРЦ так само, як і в 2021, буде потрібно 300 (!) років.
Виходить, 1000 торгових центрів – це лише 3% від усього обсягу ринку торговельної нерухомості США. Навіть якщо ще 3% закриється, глобально на ринок це не вплине. Якщо перекласти на українські реалії – це в Україні означало б закриття 9 торгових центрів. На нашому ринку це ніяк не позначилося б.
А діючі торгові центри у Штатах демонструють досить стабільні показники. У 2020 році оборот склав 2,2 трлн доларів – приблизно стільки ж, як і в 2019, незважаючи на всі локдауни. Заповнюваність також залишається стабільною – на рівні 90%.
Більше того, у 2021 році кількість торгових центрів у США збільшилась на 42 (з’явилося 1,5 млн кв. м нових площ).
В Україні також є закриті торгові центри, але загалом це несуттєва частка – 4%. Цікаво, що COVID-19 на це ніяк не вплинув, усі ТРЦ закрилися ще до початку пандемії. Здебільшого такі торгові центри перебувають у невеликих містах, де рівень конкуренції досить високий. Тобто головною причиною закриття є велика конкуренція, а не COVID-19.
У 2021 році кількість торгових центрів у країні збільшилася на 5, додалося 300 тис. GLA.
Міф 2. Ритейлери перестали розвиватися та масово закриваються
Щодо американського досвіду, у 2020 році кількість закритих магазинів у 2 рази перевищила кількість відкритих. Але вже 2021 року тенденція змінилася – більше фізичного ритейлу відкривалося, ніж закривалося. На один закритий магазин припало 2,2 відкритих.
Якщо в 2017-2018 роках компанії показували приріст 8, 5 тис. магазинів, то в 2020-2021 баланс був негативним – закрилися 2,2 тис. магазинів. При цьому, 67% закритих магазинів представлені лише 16 ритейлерами, а це 2% від опитаних. Така статистика говорить про те, що проблема є не загалом у ринку, а певні ритейлери, які не зуміли пристосуватися до нових реалій.
Таке саме дослідження ми провели в Україні, опитавши 200 компаній. Враховуючи масштаби, такої вибірки цілком достатньо для того, щоб зрозуміти зріз ринку.
В Україні ситуація виявилася ще сприятливішою. За останні роки жодного разу кількість закритих магазинів не перевищила кількість відкритих. Невеликий провал у динаміці був у 2020 році, але загалом за пандемію мережі збільшили свою кількість магазинів більш ніж на 1000.
У середньому ринку за пандемію у наших роздрібних операторів приріст склав 13%.
На 2022 рік у наших орендарів плани ще більш оптимістичні. Якщо за період пандемії на один закритий магазин припадало 3,3 відкриті, то наступного року українські ритейлери на один закритий магазин планують відкрити 8.
Як відомо, ресторанна галузь під час пандемії постраждала найбільше, проте динаміка розвитку цих мереж також позитивна. Навіть у період локдаунів на кожну закриту точку припадало 5 відкритих. Це навіть вище, ніж у середньому за ритейлерами. У 2022 році вони планують розвиватися ще активніше, і на кожну закриту точку планується 17 відкритих.
Статистика відкритих/закритих магазинів виглядає так:
- 56% – мережі, які відкривають магазини;
- 16% – мережі, які планують закрити магазини або закривали під час карантинних обмежень.
Ситуація з магазинами, які закриваються, схожа на ту, що і в США – 8% опитаних ритейлерів становлять 63% усіх закритих магазинів під час пандемії.
Найменш активно розвивається сегмент одягу та взуття, який у торгових центрах становить основний попит. Якщо така тенденція продовжуватиметься, у майбутньому це може вплинути на структуру попиту на торгові площі та навіть на внутрішній вигляд торгових центрів.
Міф 3. Онлайн замінює магазини – назавжди змінилися звички людей
72% роздрібних компаній мають свої інтернет-магазини. Але частка продажів залишається невеликою – близько 11%. Більше третини опитаних мають мінімальну частку онлайн продажів – до 5% у загальному обсязі продажів в Україні.
Щодо відвідувачів торгових центрів, то офіційна статистика цього року показує зростання онлайн продажів на 40%. Але частка продажу все одно ще не перевищує 2% офіційного роздрібного товарообігу.
Завдяки даним опитувань відвідувачів наших торгових центрів у різних містах протягом кількох років можна простежити, як змінюється частота та сума покупок онлайн.
Найбільші зміни відбулися у 2019 році ще до пандемії. У період пандемії якогось великого стрибка чи зміни суми покупок немає.
У розрізі різних товарних груп можна побачити зміни – інтерес до покупок продуктів харчування зріс. Щодо одягу, взуття та інших товарів він залишився таким самим.
А ось що дійсно змінилося і що відчувається – це те, що спосіб покупки у соціальних мережах став цікавішим для наших відвідувачів. Якщо до пандемії він становив 13%, то після пандемії – 19%.
Питання на мільярд: магазини, онлайн чи обидва канали?
Торгові мережі, які використовують і онлайн, і офлайн – зростають, а мережі, які використовують лише один канал, – скорочуються. Це говорить про те, що споживачі обирають багатоканальний спосіб пошуку та купівлі товарів.
Тому найближчим часом торговим центрам нічого не загрожує, крім самих торгових центрів. Лише конкуренція на ринку може призвести до зниження показників та закриття об’єкта.