Максим Гаврюшин, Budhouse Group: про відновлення об’єктів, інвестиції, нове будівництво та інше

Голова Української Ради Торгових Центрів та операційний директор девелоперської компанії Budhouse Group Максим Гаврюшин дав велике інтерв’ю виданню Forbes.

У ньому топ-менеджер розповів про стан торговельної нерухомості в період війни та його зміни, а також діяльність Budhouse Group, майбутні проєкти компанії, тощо.

Редакція УРТЦ розділила інтерв’ю на дві великі теми. У цьому матеріалі пропонуємо частину про роботу Budhouse Group, а детальніше про думку Максима Гаврюшина щодо ринку торговельної нерухомості України розповідали тут.

На чому сфокусована Budhouse Group зараз? Це виключно робота з управління нерухомістю? Адже будівництво ТРЦ заморожене.

Сфокусовані на операційному напрямі. Відбудовували ТРЦ Nikolsky в Харкові. Завершуємо невеликі роботи по ЖК Linden у Києві і займаємося продажами. Розробили проєкт реконструкції і ребрендингу ТРЦ Fabrika у Херсоні. Його назва залишиться, але змінимо логотип, корпоративний стиль, фасад, інтер’єри. ТРЦ був у старому індустріальному стилі, а стане більш модерновим.

ТРЦ в Одесі й Запоріжжі заморожені. В Запоріжжі ми почали будувати в 2021 році: виконали роботи з мережами, зробили палі. Там початкова стадія. В одеському ТРЦ готовий каркас.

Ви казали, що відбудова ТРЦ Fabrika залежить від безпекової ситуації. Чи готові почати відбудову до кінця війни?

Ми не знаємо, як буде юридично оформлене закінчення війни. Головне – зрозуміла безпекова й економічна ситуація, повернення людей до Херсона. У такому випадку готові. Відбудова ТРЦ – принципове і для нас питання, і для більшості орендарів. Деякі були готові відновлювати роботу в Херсоні ще в 2022 році після звільнення міста.

Раніше ви називали суму інвестицій у відбудову ТРЦ Fabrika – до $20 млн.

Сума до кінця незрозуміла. Попередньо ми підрахували, що це приблизно $18 млн. ТРЦ сильно постраждав і продовжує страждати через обстріли. Потрібно спочатку зробити аналіз, технічний аудит, виявити всі дефекти конструкції – тоді можна зрозуміти суму. На відбудову ТРЦ Nikolsky ми витратили $18 млн.

Ви вийшли на ринок житлової нерухомості у не самий вдалий час. І одразу – у преміумсегмент. Ви позиціюєте Linden Luxury Residences як найдорожчий житловий проєкт України. Завершили його будівництво у 2023 році. Який попит на преміальне житло зараз?

Покупців значно менше, ніж у 2021 році. Але були угоди і минулого, і цього року.

Загалом ми продали половину зі 142 квартир. Це близько 70 квартир, але не 70 покупців. Є клієнти, які купували від трьох і більше квартир для себе, рідних, партнерів, персоналу. Є покупці, яким треба кудись вкласти кошти. На початку будівництва купували інвестори для продажу чи здачі в оренду.

Спочатку він планувався як готель. З чим повʼязана зміна проєкту? Що потрібніше – готелі чи житло?

Планували до Євро-2012 побудувати готель Sofitel і підписали контракт із французьким оператором. Тоді було модно будувати готель під чемпіонат. Після детального дослідження п’ятизіркових готелів зрозуміли, що місту ще один такий об’єкт не потрібен. Вирішили побудувати житло преміумкласу.

Він окупний для вас?

Ми перевищили бюджет – майже $100 млн замість $60 млн. Головною метою для нас було створити справжній преміумклас, тому тут не було компромісів із якістю. Коли все продамо – так, буде окупний.

У Запоріжжі ви маєте готельно-офісний комплекс Khortitsa Palace, який містить дві вежі, кожна зі своєю функцією. Як він працює?

Офіси не працюють, майже всі зачинені. Ми не нараховуємо орендну плату, лише комунальні та операційні витрати.

У 2023 році були хороші місяці для готелю, деякі навіть кращі, ніж довоєнні. Це було повʼязано з новинами про Запорізьку АЕС, про контрнаступ – тоді в місто приїхало багато міжнародної преси. Зараз готель працює погано, заповнюваність 10%.

Готель у Запоріжжі з моменту відкриття у 2011 році і до 2015-го працював під міжнародним брендом Four Points by Sheraton від тоді ще готельного оператора Starwood. Чому відмовилися від бреду?

Воєнні дії 2014 року вплинули на ділову активність у Запоріжжі. У місті стало менше закордонних гостей, заради яких ми залучали міжнародний бренд. Його перевага – у системі бронювання. Коли почалася війна, гостей не стало, сенс сплачувати за бренд і утримувати високооплачуваних експатів зник.

Як змінилися виторги об’єктів Budhouse Group?

ТРЦ Fabrika не працює. Khortitsa Palace працює в нуль або мінус. ТРЦ Nikolsky в 2022 році – нуль, тому що ми відбудовували і відкривали його поступово, поверх за поверхом. У 2023-му і зараз його дохід – це 60% від того, що він давав до війни. Продажі в Linden значно впали. Виторг ТРЦ Lubava зріс на 10% у валюті порівняно з довоєнним часом, Forum Lviv – на 20% у валюті.

Враховуючи витрати – зарплати співробітникам в об’єктах, що не працюють і заморожені, утримання заморожених ділянок, обслуговування кредитів – ми далеко не в своєму кращому стані.

Скільки компанія втратила через війну?

Всі втрати – $350 млн. Сюди входять руйнування наших ТРЦ – сукупно близько $40 млн по двох об’єктах, недоотримана вигода від операційної діяльності старих і нових ТЦ, втрати капіталізації.

Fabrika, яку оцінювали у $100 млн в 2021 році, не коштує нічого. Якби не війна, ми могли б залучити $50 млн кредиту під цей ТРЦ і щось збудувати. Nikolsky коштував би, мабуть, $200 млн, зараз складно сказати скільки. Цей ТРЦ міг би бути фінансовим інструментом для розвитку інших проєктів. Якби ми добудували ТРЦ в Одесі й Запоріжжі, вони вже давали б прибуток.

Коли будете відновлювати будівництво? Ви бачите часові межі, коли це можливо?

У Запоріжжі фізично неможливо виконувати роботи через безпекову ситуацію.

Одеса – більше фінансове питання. Якщо в Запоріжжі були домовленості з польським банком BGK, то одеський ТРЦ будували власним коштом, у нас немає вільних грошей.

Якщо зʼявляться можливості для будівництва і фінансові інструменти, ми передусім відновимо ТРЦ Fabrika в Херсоні. Потім завершимо ТРЦ в Одесі, тому що стадія готовності більша і коштів потрібно менше. Після цього чи паралельно, залежно від фінансів, будуватимемо ТРЦ в Запоріжжі.

У вас є проєкт ТРЦ Hartz на Берестейському проспекті в Києві. Йому щонайменше 10 років, але будівництво досі не розпочали. Чому?

Щоб побудувати його, потрібно інвестувати понад $200 млн. Крім власних коштів, нам буде потрібна підтримка банків.

Це далека перспектива?

У 2021 році вона не здавалася далекою, все йшло добре: Nikolsky запрацював, ми розпочали будувати ТРЦ в Запоріжжі, закінчували ТРЦ в Одесі.

Якби добудували в Одесі й Запоріжжі і продали Linden, власні доходи дали б змогу почати роботи по Hartz і паралельно шукати фінансові інструменти для закінчення будівництва ТРЦ. Якби не війна, ми б у 2023-му році це почали.

Які інвестиції планували в Одесу і Запоріжжя?

Не менше, ніж у ТРЦ Nikolsky – його загальний бюджет перевищив €100 млн.

Що зараз із проєктом «Парк Готель» біля Києва?

У нас є ділянка 11 га у лісопарковій зоні на межі Києва. Там планували будувати клубний заміський курорт – готель, розважальні центри, ресторани, спа. Цей проєкт на паузі.

Плануєте нові інвестиційні проєкти в умовах війни?

Завершити б ті, які у нас є. Якщо з’явиться щось цікаве, то, можливо, долучимося до ще одного проєкту.

Анатолій Шкрібляк – непублічна людина, у якої бізнеси у низці сфер, зокрема в агро й енергетиці. Як відбувається ваша комунікація з власником? Наскільки він занурений у процеси?

Залучений і генерує ідеї. В операційній діяльності є певна свобода дій, але важливі стратегічні питання ухвалюються, звісно, за його участі.