Майбутні напрями розвитку на ринку торговельної нерухомості
Незважаючи на те, що в Україні триває війна, більшість далекоглядних девелоперів вже розглядають варіанти майбутнього відновлення торговельної нерухомості. Вже зараз, аналізуючи можливі напрями розвитку, потрібно розуміти на чому в першу чергу необхідно зосередити свою увагу.
Наприклад, сьогодні весь світ мислить категоріями сталого розвитку, що характеризується екологічною безпекою та соціально-економічною відповідальністю. Тому все частіше спостерігається тиск з боку орендарів, для яких раціональність використання ресурсів є важливою вимогою. Згідно з результатами дослідження Deloitte, європейським девелоперам та власникам доводиться дотримуватися вимог «зеленої оренди». За думкою експертів компанії UTG такі ж тенденції будуть спостерігатися і на українському ринку комерційної нерухомості.
На думку Джайлза Мембрі, керуючого директора консалтингової компанії Rioja Estates, сталий розвиток має чотири основні частини — екологічну, людську, соціальну та економічну. «Тому ми змінили підход Rioja Estates до розвитку. Так, ми інвестували близько 5,5 мільйонів євро в сталий розвиток нашого останнього проєкту — аутлет-центру Malmö Designer Village. По-перше — це озеленення. Авжеж, частково це було зроблено з естетичних міркувань, але це також покращує враження клієнтів, тому що саме вихід із автомобіля буде для них першою взаємодією з об’єктом. Також ми розміщуємо вулики на даху, що може здатися дивним, але насправді це дуже важливо для місцевої екосистеми. Крім того, ми переробляємо дощову воду, а на службовому подвір’ї зводимо завод, щоб перетворювати харчові відходи на компост, який потім викладемо на ландшафт. Ми також плануємо зменшити споживання води завдяки надефективним туалетам», — розповів він.
Другою частиною розвитку аутлета, за словами експерта, є споживання енергії, пов’язане з опаленням. Тому у Malmö Designer Village встановлено ґрунтові теплові насоси, які забезпечуватимуть низькоенергетичне тепло безпосередньо до кожного блоку будівель через теплообмінники. А наземна система живиться від прихованих сонячних панелей на даху площею 24 100 кв. м, що забезпечує додаткову енергоефективність. «Авжеж, це вимагає додаткових капітальних витрат, але це значно зменшує суму грошей у споживання енергії», — підкреслює Джайлз Мембрі.
Третім важливим фактором розвитку керівник вважає соціальну складову. Він підкреслює, що багато робиться для покращення споживчого досвіду, але що робити з людьми, які приходять працювати в аутлет? Бо по всьому світу утримання персоналу є реальною проблемою як в ритейлі, так і в багатьох інших секторах. Тому ініціативи, спрямовані на підтримку працівників, є важливими для майбутнього роздрібної торгівлі.
Наприклад, у Malmö Designer Village додали спеціальні електричні маршрутні автобуси вранці та ввечері, щоб працівникам було якомога легше їздити на роботу і з роботи. Це зменшує кількість поїздок автомобілями та звільняє паркувальні місця, які могли б зайняти автомобілі працівників.
Та, авжеж, треба не забувати про економічну складову. «Є багато способів, за допомогою яких ми обґрунтовуємо економічну ефективність торгових точок — від позиціонування й дизайну до операційних стратегій», — розповідає Джайлз Мембрі. Крім того, на економічну складову впливає капітальна вартість землі, на якій будуються аутлети, і вартість самих будівель. Безумовно, ці цифри значно нижчі, ніж у торговельних центрів.
Читайте також: Marks & Spencer запускає послугу віртуальної примірки