LED-стрічки, часові слоти та інтерактивні візки: як працює перший DarkStore від VARUS

Нещодавно українська мережа супермаркетів VARUS запустила власний DarkStore у столиці. Це бізнес без фізичного місця для відвідування клієнтом, який передбачає контакт через інтернет і використання доставки.

Ритейлер впровадив амбітний проект автоматизації складського обліку, який має задовольнити всі забаганки сучасного споживача. Про те, як працює перший DarkStore мережі, що змінилось з його відкриттям та що планується далі, журналісту Retailers розповів керівник операційного управління компанії Денис Кириченко.

Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з розмови.

Чому VARUS вирішив відкрити DarkStorе?

Раніше замовлення через сайт отримував супермаркет, що був найближчим до клієнта, там збирали замовлення і відправляли за адресою. 

Попрацювавши таким чином кілька років, у мережі зрозуміли, що є дуже часто повторювані проблеми і треба їх вирішити. 

Це були проблеми неоцифрованості і незнаходження залишків. Тобто ми не знали, товар вже встигли випустити на полицю, щоб наш пікер забрав його звідти, чи його встигли списати. Ми не знали терміни придатності цього товару. Тому було дуже багато ручної роботи і багато кейсів, коли ми телефонували клієнту і казали: "Вибачте, товар не в наявності, товар треба замінити", і пропонували альтернативу. Це і є основна причина, чому ми пішли в DarkStorе, - каже Кириченко.

Тепер замовлення збирають швидше, оскільки у DarkStorе збирають одночасно чотири замовлення, використовуючи візок на шість кошиків (один кошик - одне замовлення).

Візок забезпечує необхідну ефективність для того, щоб збирати декілька замовлень. 

Потім компанія провела дослідження щодо кількості кошиків на одному візку і скоротила кількість з 6 до 4. Такий візок дуже компактний і дозволяє вільно рухатися по складу і паралельно збирати чотири замовлення. 

Весь процес пошуку пікером (людина, що збирає замовлення) необхідної позиції реалізований через LED-стрічки. LED-стрічка підсвічується і показує пікеру куди покласти товар та звідки взяти.

imgonline com ua resize wjyznq0s9xjz4 1 | 1

Як пікер отримує та збирає замовлення?

Varus доставляє в 20-хвилинні слоти. Клієнт, заходячи на сайт, бачить доступні слоти, на які може затвердити замовлення. А після того, як воно створене, інформація приходить на Darkstore.

У Darkstore є певний проміжок часу, щоб це замовлення зібрати. Воно випадає на візок, де є монітор, який інформує про невиконані задачі на цей день. До того ж, візок сам будує маршрут для того, щоб максимально ефективно зібрати товари у замовлення, покриваючи всю площу Darkstore.

Можуть бути 4 види операції:

  • прийом товару;
  • розміщення після прийому на полиці;
  • збір замовлення;
  • інвентаризація. 

Це фактично система побудови маршруту. У нас виходить система знає де зберігаються товари і вона керує Darkstore-ом і будує маршрут за урахуванням того, що є категорії, які повинні зберігатися окремо. Окремо буде упакований сухий товар, як, наприклад, шоколад, і  вода. Тобто те, що не потребує температурного контролю. Окремо буде запаковане те, що треба зберігати в холодильнику, бо воно буде чекати, поки прийде кур'єр до холодильнику, - розповідає Денис Кириченко.

photo 2023 08 28 11 38 26 | 2

Будова системи

Система має декілька рівнів - стелажі, які розфарбовані по зонах, на кожному стелажі є полиці, які розділені на комірки. 

Тобто найменший слот на складі – це комірка, в який знаходиться один вид товару.

Кожен стелаж – це окреме місце, а на кожному стелажі є окрема полиця з LED-стрічкою, яка теж є окремим місцем. І всередині кожної полиці є N-комірок, згідно кількості SKU [номенклатурні позиції на складі], які зберігаються на цій полиці, і система знає, скільки LED-стрічок потрібно засвітити для того, щоб пікер забрав той чи інший товар.

Для уникнення помилок є ваговий контроль. Система знає вагу кожного товару, який потрібно зібрати і розраховує, чи правильно зібрано кошик.

Після того, як пікер зібрав все по маршруту, він починає рухатись на видачу, де розфасовується товар і розкладається по місцях зберігання, де буде знаходитись до приїзду кур’єру.

У кожному місці зберігання також є свій код. Він сканується, коли пікер кладе готове замовлення на полицю.  Кур'єр заходить лише в зону видачі і не переміщується по DarkStore. Він називає свій номер телефону і за ним працівники DarkStore видають йому усі необхідні замовлення.

Для видачі замовлень є чотири слоти на день: 9 ранку, 12 дня, 15 година дня, і 18 вечора.

Наразі, до кінця року ми хочемо вийти на показник не менше ніж 144 замовлення на день, і ми це спокійно будемо робити. Якщо ми говоримо про подальше масштабування, звичайно, що у кожного маркету буде ресурс.

varus darkstor2 | 3

Процес отримання клієнтом замовлення

Час від замовлення до його отримання клієнтом залежить від того, який слот вибирає людина.

Мінімальний час від точки згоди до точки доставки становить 110 хвилин. Замовлення збираються під кожен слот, наприклад, якщо видача о 9 ранку, в цей час кур’єри забирають всі замовлення і о 9.30 вже початок першого клієнтського слота.

Ми розраховуємо навантаження так, щоб будувати маршрути для кур'єра. В нас є окрема система, яка будує маршрути для кур'єрів, вважаючи на кількість замовлень, адреси доставки і т.д, - пояснює він.

У майбутньому Varus планує розширюватися на ринку і “привчати” клієнтів до системи замовлення за слотами. Також змін може зазнати концепція, оскільки перший Darkstore працював у тестовому режимі.

Раніше ми доставляли з магазинів, і пропонували різну кількість слотів залежно від того, до якого з них прив'язався клієнт. Слоти можуть бути доступні різні. Зараз ми побачили, що можна зробити в Darkstore - ми змінили підхід, за рахунок цього у клієнта буде можливість завжди замовити 20-хвилинні слоти, і тільки. В залежності від навантаженості на слот, він може бути або безкоштовним, або ні. І це завжди буде доставка в ці самі 20 хвилин, без ліміту по вазі. Тобто людина може замовити до 50 кг, і завжди буде доступний слот, який буде доступний для 10 кг, для 5 кг, для 1 кг. Ми клієнта не лімітуємо і не будемо лімітувати, - пояснив Кириченко.

Компанія розраховує здебільшого на доставку саме великих по вазі та обсягам замовлень. Мінімальний чек для безкоштовної доставки наразі становить 500 грн.

Робота кур’єрів

Ритейлер гарантує клієнтам доставку у  20-хвилинні слоти. Для цього у VARUS є власний кур’єрський ресурс.

На одного кур’єра розраховують приблизно 9 замовлень. В середині слоту кожен клієнт має визначені 20 хвилин у які здійснюється доставка.

Читайте також: Як каси самообслуговування змінили поведінку покупців – досвід “Таврія В”

Замовлення завжди плануються на одну зону, наразі покриття доставки - весь правий берег.

Зараз своєчасність доставки становить 95%, іноді кур’єри навіть приїжджають раніше.

Retailers