Костянтин Олійник, UTG: рівень вакантності у ТРЦ Києва може сягнути 17% до кінця 2024-го

За наявного рівня доходів і витрат, до кінця 2024 року рівень вакантності у київських ТРЦ може досягти 17%.

Про це розповів керівник Департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Костянтин Олійник. УРТЦ пропонує найцікавіше з його коментаря.

Що призведе до зростання вакантності?

За даними дослідження UTG, рівень вакантності ТРЦ в Києві знизився з 16,5% на кінець 2022 до 14,7% на кінець першого півріччя цього року.

З урахуванням магазинів міжнародних брендів, які призупинили роботу в Україні, простоює 21,1% площ, до початку повномасштабної війни вільними були 10,3% площ.

screenshot 2 | 1

З урахуванням поточного рівня доходів населення платоспроможний попит здатний забезпечити успішне функціонування для 2 млн 313 тис. кв. м торговельних площ. У той час як на серпень 2023 року в Києві вже функціонують 2 млн 457 тис. кв. м. Запуск в експлуатацію до кінця 2024 року задекларованих проєктів загальною площею понад 250 тис. кв. м ще більше наблизить профіцит торговельних площ і стимулює поступовий перерозподіл споживчих потоків між об'єктами. Усе це приведе до зростання вакантності до 17% і корекції ставок оренди в бік зниження, - зазначив Костянтин Олійник.

screenshot 1 1 | 2

Складнощі з наповненням ТРЦ

У 2023-2024 років своє відкриття у столиці декларують наступні ТРЦ:

  • White Lines (28 тис. кв. м);
  • New Ray (34,5 тис. кв. м);
  • April Mall (36,5 тис. кв. м);
  • BalticSky (20 тис. кв. м);
  • Ocean Mall (GLA - 110 тис. кв. м);
  • Lukiyanivka (47 тис. кв. м) та інші об'єкти.

За словами експерта, в ситуації насичення ринку будь-яке відкриття нового великоформатного торговельного центру впливає на показник середньоринкової вакантності та ускладнює залучення орендарів, на тлі обмеженого вибору активних ритейлерів.

Олійник наголошує, що девелопери вже зіткнулися з величезною кількістю складнощів, серед яких:

  • тотальний вихід російських мереж;
  • відсутність достатньої кількості альтернативних міжнародних універмагів на звільнених площах;
  • закриття великоформатних міжнародних операторів до закінчення воєнних дій (Inditex, H&M, IKEA, M&S, GAP);
  • невизначеність у відновленні повноцінної роботи операторів розваг (фітнес-центрів, кінотеатрів, дитячих розважальних центрів, боулінгів, закладів харчування).

screenshot 3 | 3

За прогнозами аналітиків UTG, у середньостроковій перспективі існує велика ймовірність виникнення серйозних труднощів при заповненні великоформатних об'єктів. Ці тенденції призведуть до вимушеної модернізації, редевелопменту та реконцепції наявних об’єктів.

Читайте також: Підвищення цін на електроенергію: як українські ТРЦ та ритейл працюють в умовах нових тарифів

Експерт нагадав, що низка девелоперів почала або завершила комплексну модернізацію своїх проєктів ще до повномасштабного вторгнення. Сюди можна віднести: “Караван", "ЦУМ", "Метроград", "Метрополіс", "Квадрат Лук'янівка", Cosmo Multimall, Gorodok Gallery, "Магелан", "Глобус", "Мармелад", Dream Town, Silver Breeze та InSilver.

Цей тренд, на думку Костянтина Олійника, цей тренд триватиме, "включно з екстремальними рішеннями".

"Інтерфакс-Україна"