Конфлікт у Wesola Pani: шість партнерів у Польщі об’єдналися під новим брендом

Колишні партнери мережі Wesola Pani, яка є проєктом співвласників “Галя Балувана” в Європі, створили новий бренд Pan Smaczek

Франчайзер повідомляє про порушення прав інтелектуальної власності, пише Forbes.

Wesola Pani в Торуні переживає важливу метаморфозу! Наша компанія змінює назву та бренд на Pan Smaczek, – йдеться в пості на колишній Facebook-сторінці магазинів Wesola Pani в польському місті Торунь.

Наступного дня в соцмережі зʼявилася сторінка Sklepy Pan Smaczek w Bydgoszczu, а також перед цим акаунт цього бренду в Instagram для магазину в передмісті Варшави.

За словами директора Wesola Pani Владислава Азовського, у грудні 2024-го розірвали контракт із сімома партнерами, частина з яких за два роки жодного разу не сплатили роялті

Власники магазинів Pan Smaczek у груповому коментарі заявили, що роялті сплачували, поки магазини Wesola Pani не стали збитковими. Юристка компанії Йоанна Сята каже, що франчайзі порушили умови контракту з Wesola Pani.

Чому стався конфлікт?

Зазначається, що контракт розірвали з 18 магазинами-партнерами Wesola Pani в семи містах Польщі. Бренд Pan Smaczek створили в березні 2025-го шестеро колишніх партнерів із 15 магазинами, йдеться у їхньому груповому коментарі.

Рішення розірвати співпрацю виключно наше. Звернулися до суду із колективним позовом, – йдеться в коментарі.

Основний аргумент колишніх франчайзі – бізнес-модель Wesola Pani виявилася неефективною в Польщі, а франчайзер рекламує бренд замість просування партнерів. 

Часто проблеми магазинів — наслідок менеджменту франчайзі, говорить Владислав Азовський. На маркетинг мережа витрачала близько 200 000 євро на рік, розповідав Азовський часопису Wiadomosci Handlowe у червні 2024-го.

Інше звинувачення – Wesola Pani проігнорувала пропозиції для виходу з кризи та залучала колекторів для повернення боргів, йдеться у коментарі колишніх партнерів. Проте компанія не здійснювала “помилок чи несправедливих дій”, як говорить юристка мережі Wesola Pani.

Повідомляється, що експартнери створили бренд Pan Smaczek, адже вирішили підтримати один одного в нелегкій фінансовій ситуації. Магазини продовжують працювати за бізнес-моделлю Wesola Pani через закуплене дороговартісне обладнання для заморозки

Асортимент змінюємо відповідно до запитів клієнтської бази, яку нарощували два роки. Приходять по вареники ручної роботи і мало переймаються назвою магазину, – йдеться у колективному коментарі.

На запитання, чи вважає франчайзер новий бренд копіюванням моделі Wesola Pani, Азовський відповів ствердно. 

Навіть якщо франчайзер у чомусь порушив договір, це не скасовує його право інтелектуальної власності, - коментує ситуацію незалежний юрист і керівний партнер юрфірми “Муренко, Курявий і партнери” Нікіта Муренко.

Forbes Ukraine поспілкувався з іншими колишніми франчайзі Wesola Pani про співпрацю з мережею. Заявлені франчайзером 80 000 євро інвестицій виявилися вдвічі вищими, як зазначає колишня партнерка Wesola Pani в Кракові Анна Горова, яка в березні 2025-го змінила назву трьох своїх магазинів на Frosty. Після відкриття взимку 2023-го цех і дві роздрібні точки приносили в середньому 150 000–180 000 злотих місячного обороту, наступного року – вже 85 000–105 000 злотих.

Для відкриття франчайзингового магазину потрібно було сплатити паушальний внесок 7000 євро (за кожен наступний – 3000 євро), щомісячне роялті становило 220 євро, маркетинговий платіж – 132 євро, вказано на скріншоті із сайту Franchising.pl, який Горова надала Forbes Ukraine. На момент публікації франшиза Wesola Pani на сайті недоступна. 

Цифри стосувались 2022 року та коригувались відносно інфляції, партнерів попереджали про вищі інвестиції у приміщення з “голими стінами”, — додає Азовський. 

За 2023-2024 роки розмір інвестицій зріс до 140 000 доларів, їхня окупність — до трьох років, говорить він.

Для беззбитковості мали продавати на 3000 злотих щодня. В перших пів року оборот був удвічі більшим, потім впав до 2000 злотих, – розповідає колишній франчайзі на правах анонімності через сенситивність теми. 

Співпрацю з мережею розпочав у 2022 році та відкрив понад три точки у Варшаві, але продав їх після двох років роботи. Серед причин – різкий ріст кількості точок Wesola Pani, які почали конкурувати, та зменшення кількості відвідувачів-українців. Це нагадує підхід “Галі Балуваної” в Україні, де мінімальна зона між точками становить всього 1 км, розповів консультант із франчайзингу Роман Кирилович.

Поляки не звикли платити дорого за заморожені продукти. Точки приносили прибуток раз на рік перед Різдвом, каже колишня франчайзі Горова. Ціни на вареники Wesola Pani в Любліні становлять 37–55 злотих за кілограм залежно від начинки, тоді як у мережі магазинів Auchan – 9–20 злотих.

Мережа Wesola Pani продовжує безперешкодно працювати і зростати, відповіла Forbes Ukraine юристка Сята. У планах співвласників – модернізувати франшизу.

Читайте також: Алла Теліга, “Галя Балувана” та Wesoła Pani: про виклики франчайзингу та тонкощі польського ринку

За словами Азовського, будуть пропонувати партнерам відкривати торгові точки без власного виробництва. Це знизить інвестиції для нових франчайзі.