Кількість ТРЦ зростає: огляд трендів торговельної нерухомості Балканських країн

Експерти компанії UTG поділились аналітичним оглядом торговельної нерухомості провідних країн на Балканах: Албанії, Сербії, Боснії та Герцеговини, Північної Македонії та інших. Українська Рада Торгових Центрів пропонує головне з матеріалу.

Албанія

У цій країні проживає близько 2,8 млн осіб, 60% з яких є мешканцями міст.

Купівельна спроможність албанців зростає, середній клас росте, але вартість життя досі є низькою, порівняно з країнами ЄС. За даними Світового банку, ВВП на душу населення в Албанії у 2020 році становив 4800 євро.

Разом із середнім класом зростає і попит на товари і послуги, при цьому ринок перебуває під сильним впливом тенденцій у сусідніх країнах, таких як Італія та Греція.

Кількість ТРЦ у країні збільшується, особливо у міських районах, зокрема у столиці – місті Тирані.

У секторі роздрібної торгівлі є значне зростання: по всій країні відкриваються нові торгові центри. Серед великих торгових центрів Албанії такі як: Tirana East Gate, QTU та торговий центр Toptani. Також в Албанії реалізується кілька великих проектів роздрібної торгівлі, у тому числі реконструкція колишнього Національного історичного музею в багатофункціональний комплекс з торговими та офісними приміщеннями, а також будівництво нового торгового центру в Тирані під назвою The Mall of Tirana, - зазначають в UTG.

Ще одним цікавим ТРЦ є Toptani, відкритий у березні 2017 року із торговою площею понад 12 тис. кв м. Він має сім надземних поверхів та чотири підземні поверхи для паркування. У Toptani працює 80 магазинів, 5 кафе та 2 ресторани.

toptani shopping center | 1

Сербія

Населення цієї країни становить близько 6,9 млн. осіб, 60% є містянами. Тут також відчувається зростання попиту на товари та послуги, особливо в міських районах. ВВП душу населення становить приблизно 7322 євро.

До зростання споживчих витрат у Сербії призвело економічне зростання та розвиток, що спостерігаються в останній роки. У той же час, пандемія COVID-19 серйозно вплинула на поведінку споживачів і спонукала багато людей перейти до онлайн-закупівель.

Ринок роздрібної торгівлі у Сербії останніми роками стабільно зростав, особливо у міських районах. На ньому явно домінують кілька великих гравців, але місцевих підприємців теж немало.

Загальний обсяг торгових площ у країні на кінець 2020 року становив близько 1,49 млн. кв. м, близько 52% від цього обсягу припадає на торговельні центри. 

Кілька великомасштабних роздрібних проектів наразі на стадії розробки, також триває інтенсивний розвиток інфраструктурних проектів.

belgrade shopping mall | 2

Боснія і Герцеговина

Невеличка країна із населенням близько 3,2 мільйона осіб, з яких у містах проживає менше 50%.

Купівельна спроможність боснійців відносно низька порівняно з іншими європейськими країнами. ВВП на душу населення 2020 року становило 4415 євро.

Все ж середній клас зростає, як і попит на товари на послуги. На споживчий ринок сильно впливають тенденції сусідніх Хорватії та Сербії. Зростає попит на імпортні товари, громадяни все більше цікавляться продуктами для здоров’я та гарного самопочуття.

Кількість торговельних центрів у останні роки зростає, особливо у районах Сараєво та Баня-Лука. Наразі реалізується декілька великих інфраструктурних проектів, зокрема будівництво нових автомагістралей, залізниць та енергетичної інфраструктури.

Сектор роздрібної торгівлі у Боснії та Герцеговині все ще розвивається та концентрується у великих містах, таких як Сараєво, Баня-Лука та Мостар. Найбільші торгові центри Боснії та Герцеговини включають BBI Center Sarajevo, Delta City Banja Luka та Mepas Mall Mostar. Серед нових великих роздрібних проектів: будівництво нового торгового центру в Сараєво під назвою "Сараєво Сіті Центр" та розширення центру BBI у Сараєво, - розповідають в UTG.

mall of montenegro 680x455 1 | 3

Чорногорія

Населення країни трохи більше 620 тис. осіб і 67% з них мешкають у містах. ВВП Чорногорії на душу населення становить 8905 євро. 

За останню декаду країна провела значні економічні реформи для покращення ділового середовища та залучення іноземних інвестицій. Останніми роками діловий ринок тут зростає, тягнучи за собою попит на товари та послуги. Місцевий споживач надає перевагу якості над ціною після ухвалення рішень про купівлю.

При цьому спостерігається помірне зростання торгових площ, яке особливо помітне у міських районах, таких як Подгориця та Будва.

Ринок роздрібної торгівлі в Чорногорії стабільно зростає протягом останніх кількох років. Цьому сприяє зростання кількості туристів та збільшення споживчих витрат. Але пропозиція сучасних торговельних центрів у країні досить обмежена, тож можливості для подальшого розвитку відкриті.

Дельта-Сіті, Молл оф Монтенегро та Базар, розташовані у столиці Підгориці, є найновішими великими ТРЦ Чорногорії.

delta city night view | 4

Північна Македонія

Тут проживає близько 2 мільйонів осіб і майже 60% з них мешкає у містах. ВВП на душу населення становить близько 6117 євро.

У Північній Македонії спостерігається зростання попиту на продукти та послуги, особливо у міських районах.

Читайте також: Максим Гаврюшин, Budhouse Group: про відновлення ТРЦ Fabrika у Херсоні та нові проєкти

За останні кілька років ринок роздрібної торгівлі стабільно зростав, чому сприяли такі фактори, як зростання споживчих витрат та розвиток сучасних форматів роздрібної торгівлі. Ринок роздрібної торгівлі стає все більш конкурентним: на нього виходять міжнародні рітейлери, а місцеві гравці розширюють свою діяльність. Найбільші торгові центри Skopje City Mall, Ramstore Mall та Skopje East Gate зосереджені у столиці, - підсумували у аналітиці.

Серед нових великих роздрібних проектів – реконструкція ТРЦ “Рамстор”.

cb40d7f38f3fbf60c008e58d25afceee | 5

UTG