Календар розпродажів змінився. До чого готуватися ритейлерам у другій половині 2024-го

З 2023 року Україна має оновлений календар свят, зокрема Різдво та Святий Миколай тепер відзначаються в інші дати. Це вплинуло і на календар розпродажів для ритейлерів, на додачу до нових акцій та свят, які тривають ледь не весь листопад.

Засновник та керівник агенції Promodo Олександр Колб наголошує, що друга половина року дуже напружена та інтенсивна і бізнесу дійсно потрібно ретельно готуватися.

Головним святом все ще залишається саме Новий рік, друга найбільша активність — Чорна пʼятниця. Тому до них потрібно готуватись найбільше та завчасно. Але осінь та зима вже не обмежуються лише цими двома великими розпродажами.

Як виглядає новий календар розпродажів та в чому його особливість, Колб розповів у колонці для NV. УРТЦ пропонує найцікавіше з матеріалу.

do | 1
pislya | 2

Back To School

Під початок нового навчального року бізнес вигадав маркетинговий хід Back To School, який вже добре вкорінився в Америці, але в Україні активно запрацював приблизно десять років тому.

Усі найбільші ритейлери запускають власні акції та промо. Серед категорій, що мають популярність, — компʼютери, планшети, павербанки, а також одяг та, очевидно, канцелярія.

Інсайт цього року, яким ділиться Delloite, — 61% батьків кажуть, що діти спонукають їх витрачали більше на покупки перед школою. Тому ритейлерам слід включати сегмент дітей у свій Shopping Journey, пропонуючи для них фановий досвід у взаємодії. Статистика показує, що з дітьми витрати збільшуються у 1,4 раза, - каже Колб.

До повномасштабного вторгнення сезон шкільних закупівель припадав на середину липня - кінець серпня, сьогодні це — середина серпня і до середини вересня.

Міжсезоння

Другу половину вересня та жовтень можна вважати періодом відносного затишшя, втім у цей період все ж є одне свято - Halloween.

Маркетингова історія з американської традиції в останні кілька років набирає популярності й в Україні. Гелловін ще не став масовим, але бренди вже вводять його у свою сітку, магазини часто ставлять розпродажі від кількох днів до тижня. 

За даними Promodo акції з цього приводу запускають здебільшого великі ритейлери.

В цей момент радимо спробувати якийсь ситуатив, зробити обмежену пропозицію, яка може зацікавити потенційних клієнтів. Це ще не момент, коли готують подарунки на Новий рік, тому товари — це скоріше імпульсна покупка. Або щось для дітей, - радить експерт.

Знижки листопаду

Це маркетинговий день прийшов до нас з китайської традиції. Його вигадали на противагу дню всіх закоханих та називають Днем холостяка — це 11 листопада.

В Україні розпродажі не обмежуються одним днем, хоча саме в цю дату часто ставлять максимальні акції. Бізнес, прагнучи залучити більше клієнтів, може робити промо на тиждень, всі перші 11 днів листопада, а інколи — на цілий місяць.

Далі китайська традиція знову перетікає в американську — Чорну пʼятницю та Кіберпонеділок, що йде слідом.

Це кінець листопада, вагомі знижки, купа акцій та промопропозицій.

До цього потрібно серйозно готуватись: завчасно замовляти товари на склад, аби потім не ставити на сайті out of stock, а магазини не складались з пустих полиць. Велика конкуренція — це великі витрати на маркетинг. Креативи потрібно підготувати завчасно, а разом з ними — продумати кампанії, канали й все похідне. Це все в обставинах, коли всі конкуренти вкладають не менше зусиль. І не забуваємо про організацію доставки та логістики: клієнт, що не отримує бажаного товару, стає нелояльним, - каже Олександр Колб.

У 2022 році Україна вперше зіштовхнулась з блекаутами, тож Чорна пʼятниця стала днем без світла, а не днем акцій. У 2023 ситуація була вже кращою, ритейлери очікують успішний сезон і у 2024. 

Головний маркетинговий канал для бізнесу на період Чорної пʼятниці — платний пошук. Саме він закриває 59% трафіку на сайти та 28% всіх онлайн-продажів.

Засновник та керівник агенції Promodo дав кілька порад для бізнесу на цей період:

  • Слідкувати за рекламними бюджетами щодня. Не підвищувати різко рекламні бюджети, краще це робити поступово, на 10−15% протягом листопада;
  • Трафік — ще не означає продажі. Клієнта потрібно стимулювати витратити кошти у вас.
  • Найкращі дні — власне Чорна пʼятниця та понеділок, той що Кіберпонеділок. Але готуйте реальні знижки — клієнт буде шукати саме їх.
  • Ну і найбільш неочевидне — не включайте у рекламні кампанії запити «Чорна пʼятниця».
  • Ще одна порада — be mobile. У 2023 році американці витратили через смартфони більше коштів, ніж через компʼютери. В Україні ця цифра — 26%, чверть. 

Святий Миколай та Різдво

З 2023 року Святий Миколай перенесений на 6 грудня, а Різдво — на 24 грудня, через це календар свят для ритейлерів сильно змінився.

По-перше, свято Святого Миколая раніше ігнорувалось, але в останні роки увага до нього зростає. Про це свідчить зростання продажів з категорій товарів для дітей, які різко падають одразу після 6−7 грудня.

По-друге, більшість українців перейшли на святкування Різдва за новим стилем — 24−25 грудня. І що цікаво, цьому святу приділяють все більше уваги саме як родинному, також купуючи подарунки. 

Зауважте, що подарунки на ці свята часто купують завчасно, у листопаді. Але пік все одно приходиться на другу половина грудня.

Ритейлу потрібно бути готовим до шаленого напливу, наповнити склади, налаштувати логістику та підготувати персонал.

Сам Новий рік все ще велике свято для українців, а отже 30−31 грудня — також традиційно активні дні з погляду продажів. А от вже до Різдва 7 січня уваги менше, особливо що стосується подарунків. Українцям полюбились картинки з американських фільмів, де подарунки дарують на Різдво у грудні, стійкої традиції подарунків на Різдво у січні у нас немає. При цьому ігнорувати плинність традицій не варто, - резюмує Колб.

Попри високу активність у листопаді, бізнес повинен памʼятати про улюблену українську традицію — відкладати все на останній момент. 

Тому після 18 грудня та аж до 7 січня включно ритейл знову спостерігає зростання трафіку.

Читайте також: Як повномасштабна війна змінила доходи найбільших ритейлерів України (інфографіка)

Цифри 2023 року показали, що найбільш рекордним став період 25−29 грудня, ритейлерам вдалось перевершити показники навіть 2021 року, але й рекламні бюджети пішли вгору.