Які збитки зазнали ритейлери та власники ТРЦ за місяць активних бойових дій
Керівники компаній з різних сегментів торгівлі розповіли про те, як працюють в умовах війни, незважаючи на значні матеріальні збитки та загибель працівників.
Через місяць після повномасштабного вторгнення росії в Україну під егідою RAU відбулася онлайн-зустріч керівників великих мереж та ТРЦ, де обговорювалися термінові питання взаємодії між орендарями, власниками ТРЦ та державою. Зокрема, під час цієї розмови компанії поділилися інформацією про свої втрати і вирішення проблем, що виникли. Нижче основні тези цієї розповіді.
Пошкодження ТРЦ
За підрахунками Української Ради Торгових Центрів (УРТЦ) від бойових дій вже суттєво постраждали близько півтора десятка торгових центрів. Станом на 24 березня працювало лише 43% усіх ТЦ у країні. Тому втрати досить великі.
«Все можна відбудувати, і ми чекаємо, коли це можна буде зробити. Що стосується саме наших об’єктів, то у харківському ТРЦ Nikolsky ракета пробила дах та ще одне перекриття. Було знищено обладнання, яке розміщувалося на покрівлі ТРЦ (вентиляція та ін.) та в деяких місцях пошкоджено плівку на куполі ТРЦ. На щастя, ніхто зі співробітників не постраждав, бо вони перебували у паркінгу», – розповів голова УРТЦ, операційний директор компанії Budhouse Group Максим Гаврюшин.
За його словами, ТРЦ Fabrika було закрито на момент обстрілу фасаду будівлі, а співробітники перебували в іншому кінці ТРЦ. Однак тут пошкодження значно більші, ніж у Харкові.
Читайте також: Які українські ТРЦ постраждали від обстрілу армією Росії?
Фокстрот під прицілом ракет та мародерів
Зі 170 об’єктів у мережі Фокстрот наразі працює близько сотні. Цифра постійно змінюється, тому що магазини відкриваються та закриваються в залежності від перебігу бойових дій та ступеня небезпеки для працівників та відвідувачів.
«Сподіваємося, що найближчим часом ця цифра не зміниться», — каже керівник розвитку мережі Фокстрот Василь Шургот.
Найбільша втрата мережі – центральний склад у Гостомелі, де точилися жорстокі бої. Там було втрачено товар на 600 млн грн. За даними рітейлера, туди також потрапила ракета, частина товару згоріла, а частина розграбована мародерами.
Крім того, було пряме влучення в один із найбільших магазинів у Харкові на вулиці Вернадського. Відповідно, пошкоджено власну будівлю магазину та товар, що знаходиться в ньому.
«Ще приблизно десяток магазинів постраждали, зокрема у Херсоні та Бучі під час бойових дій. А у Мелітополі самі українці, а не ворожі війська розтягли товар, причому не лише наш, а й з Eldorado та Comfy. Що для нас було, м’яко кажучи, дивним і несподіваним», — констатує Василь Шургот.
Але, незважаючи на брак хороших новин, у компанії намагаються мобілізуватися, оптимізувати витрати та налагодити нові ланцюги постачання.
Novus без центрального офісу
Як повідомив операційний директор Novus Олексій Панасенко, втрати рітейлера дуже серйозні. Вже всім відомо про влучання ракети в ТРЦ Retroville, де був один із найбільших магазинів Novus. Однак найбільше постраждав центральний офіс компанії, який розміщувався в офісній будівлі БЦ поряд. Офіс знищено майже повністю. Ще п’ять магазинів знаходяться на тимчасово захоплених територіях, зокрема у Бучі та Ірпені. Також ряд магазинів закрили, бо поряд ведуться бойові дії, і безпечно працювати вони не можуть.
«На жаль, не обійшлося без жертв серед наших працівників у Бучі, коли відбулася атака. Охоронця магазину було застрелено, а також ряд працівників тривалий час не виходять на зв’язок. Ми всіма силами намагаємось встановити їхню долю», — пояснює ситуацію Олексій Панасенко.
Для стабільного забезпечення населення продуктами та товарами першої необхідності компанії перебудували свою логістику та завозять товар переважно із заходу України. Також орендували склад у Польщі та організували постачання продуктів. Товар постійно прибуває, наявних запасів у столиці має вистачити на місяць-півтора роботи. Звісно, все залежатиме від попиту. Наразі ритейлер відновлює ланцюжки постачання та будує нові для забезпечення магазинів. Окрім складу у Польщі на базі магазину у Тернополі організовано логістичний хаб, звідки вже вирушають машини з продуктами до Києва.
LC Waikiki бере товар у борг
За словами генерального директора LC Waikiki в Україні Олексія Гришка, зараз втрати компанії досить важливо підрахувати, тому що немає достовірної інформації щодо стану деяких приміщень. Поки точно можна сказати про знищення центрального складу в селі Стоянка, попередні втрати товару оцінюються в 1 млрд. грн., це були запаси на 20-30 магазинів. Також у Маріуполі повністю знищено ТРЦ ПортCity, не можуть підрахувати втрати у ТРЦ Fabrika у Херсоні, є доступ до товару у Харкові. На жаль, доля співробітників у Маріуполі невідома, чи вдалося зв’язатися лише з кількома людьми.
У столичному ТРЦ Retroville магазин LC Waikiki знаходився з боку будівлі, яка постраждала найменше, тому мінімальні пошкодження — вітрина, архітектурні конструкції та частина товару.
«3 березня ми відкрили магазин в Ужгороді, бо був великий попит і ми таким чином відповіли на прохання ТРЦ. Зараз працює 21 магазин із 50-ти. Магазини відкриті по всьому заходу країни, окрім Житомира, де залишилося мало персоналу та немає відповідних умов для безпечного укриття на випадок обстрілів. Також, до речі, закрито деякі магазини у столиці та Дніпрі, бо немає поблизу бомбосховища», — пояснює Олексій Гришко.
Також працюють торгові точки у Черкасах, Полтаві, Одесі, Дніпрі та Запоріжжі. На заході країни фіксується шалений попит, не вистачає товарних запасів, тому товар переміщують із центральної частини країни за рахунок залишків із закритих магазинів. Працюють над тим, щоби завозити товар, бо зараз «лягла» вся логістика. Раніше все було зав’язано на центральний склад, а тепер вимушено вибудовують усю систему з нуля.
Рітейлер шукає шляхи доставки через Румунію, але зараз, як відомо, одяг не перебуває у списку критичного імпорту. Як пояснюють митні брокери, товар можна ввозити, але розраховуватися за нього немає.
“Але нам вдалося переконати турецький офіс відправити товар без оплати і зараз у тестовому режимі отримаємо близько 100 000 SKU до магазинів на заході країни, звідки будемо розвозити далі”, – розповів Олексій Гришко.
Невідомо, за яким курсом рітейлер потім розраховуватиметься за постачання (коли держава дозволить платити за некритичний імпорт), але зараз не йдеться про прибуток, бо потрібно піклуватися про забезпечення товаром громадян, зарплатою — працівників і допомагати армії та волонтерам.