Кадровий голод у ритейлі. Кого не вистачає великим роздрібним мережам і як вони виходять з ситуації

Наприкінці вересня 2023 року кількість вакансій у ритейлі на 27% перевищила довоєнний показник, свідчать дані платформи з пошуку роботи Work.ua.

Мережі досі стикаються з проблемою пошуку кадрів через міграцію багатьох українців за кордон і дефіцит кваліфікованих працівників.

Про те, скільки і яких працівників не вистачає, як вдається вирішувати цю проблему та чому виник дефіцит кадрів, Forbes розповіли провідні українські ритейлери. УРТЦ пропонує головне з матеріалу.

Кого бракує ритейлерам?

На початку цього року у галузі торгівлі працювало близько 3,6 млн людей, що майже дорівнює населенню Києва, підрахували у службі зайнятості.

За цими даними, найбільше безробітних громадян (20%) працевлаштували саме у цій сфері, однак великі роздрібні мережі цього майже не відчули.

До повномасштабної війни у мережі жорстких дискаунтерів Thrash! 95% штату становили чоловіки середнього віку (20-40 років). Така статистика утворилася через специфіку бізнес-процесів ритейлера, співробітники магазинів є універсальними і їм доводиться виконувати важку фізичну працю, зазначає керівник прес-служби Fozzy Group Іван Пальчевський.

Через це термін закриття вакансій у ритейлера збільшився на 15-20%. У “Сільпо” найбільша потреба зараз як у працівниках робітничих спеціальностей, так і у менеджерах.

Схожі проблеми відзначають також у мережах "Наш край" і SPAR, де кількість працівників порівняно із довоєнним періодом зменшилася на 12,5%, зазначає керівниця департаменту розвитку персоналу двох мереж Ольга Семенюта

Однак компанії вдалося зберегти основну частину менеджерської ланки, хоча декілька працівників все ж виїхали за кордон або були мобілізовані.

У “Епіцентр” також відчувають брак кандидатів чоловічої статі, каже HR бізнес-партнер мережі Ксенія Бєляєва

Ми б радо працевлаштували фахову слюсарку чи трактористку, проте на ринку праці ці професії здебільшого представляють чоловіки, а знайти достатню кількість жінок на ці посади – це надскладна задача, – додає вона. 

Старша консультантка практики "People Advisory" компанії Ernst&Young в Україні Тетяна Рачинська зазначає, що за підсумками 2022-го 70% компаній з ритейл-сектору скорочували персонал, а за перше півріччя 2023-го лише 36%, стільки ж компаній заявило про збільшення кількості працівників.

У секторі оптової та роздрібної торгівлі простежується найбільший рівень плинності кадрів – 35%, тоді як у середньому по ринку – 14%, додає Рачинська. Водночас 33% керівників ритейлерів вказують утримання персоналу як один з ключових викликів зараз. 

a381dfd5f1e56790ccbee39b697faafb | 1

Що спричинило дефіцит?

Головною причиною став масовий виїзд українців за кордон та відповідно зменшення кількості кваліфікованих кадрів в країні.

Через перманентні стрес та втому падає працездатність, це знижує мотивацію влаштовуватися на постійну роботу, пояснює Пальчевський. Також на кандидатів впливають обстріли, тож персонал важче знайти у Харкові, Херсоні та Запоріжжі.

Якщо у якомусь місті поруч з нашим супермаркетом був "приліт", то на кілька тижнів там спадає активність кандидатів, – додає він.

Список основних причин плинності кадрів з ініціативи працівника у роздрібній торгівлі за даними Ernst&Young в Україні:

  • звільнення з особистих обставин (65% компаній);
  • релокація в інші регіони України та інші країни (53%);
  • незадоволення рівнем заробітної плати (47%).

Водночас через побоювання мобілізації і пов`язаний з ним страх офіційної реєстрації важче залучити на роботу чоловіків. 

Із початком великої війни багато фахівців мають страх зміни роботи через ризики, повʼязані з військовою агресією, призупиненням проєктів або навіть закриттям компаній, – каже Ксенія Бєляєва.

Як ритейлери залучають та утримують працівників?

У Fozzy Group з початком повномасштабного вторгнення створили "Штаб підтримки Перевершників". Так у компанії називають усіх, хто працює у "Сільпо". 

Платформа цінностей була розроблена для внутрішньої комунікації, щоб кожен співробітник мережі зрозумів загальні цінності та обіцянки компанії. 

Компанія почала більше заохочувати до роботи студентів і випускників, зробила систему навчання більш диджитальною та швидшою у проходженні.

Дискаунтер Thrash! активно розповідає про свої вакансії у навчальних закладах, студентських гуртожитках і групах студентів у соцмережах. Також мережа видозмінила свою бізнес-модель, автоматизувавши процеси і збільшивши частку жінок серед персоналу з 7% до 20%

Так само вчинили і в мережі Fozzy, перекваліфікувавши “чоловічі спеціальності” під такі, що доступні людям обох статей.

Читайте також: Топ-10 продуктових ритейлерів за кількістю точок та темпами відкриттів – інфографіка

Мотивують співробітників і підвищенням зарплат, так, для рядових працівників у 2023 році Thrash! підвищував зарплати на 25%, а загалом по ринку середня зарплата стала вищою на 17%. Молодші спеціалісти з мінімальним досвідом стали отримувати зарплату на 20% більше, а управлінці – на 13%. Найбільше зарплата зросла в Ужгороді, Івано-Франківську та Одесі.

У мережі магазинів “Фора” для залучення людей почали використовувати нові інструменти, наприклад озвучку у торговельних залах щодо наявних вакансій та оголошення по радіо.