“Епіцентр”, Олександр Герега: про роботу на окупованих територіях, майбутні ТРЦ та нові формати

Співзасновник групи компаній "Епіцентр" Олександр Герега розповів про амбіції та майбутні плани ритейлера, вплив війни на бізнес та перетворення будівельних гіпермаркетів у повноцінні ТРЦ.

Українська Рада Торгових Центрів обрала найцікавіше з великого інтерв’ю підприємця для Forbes і пропонує у своєму матеріалі.

Вплив війни

З початку повномасштабної війни компанія не припиняла роботу ні на день, коли російські війська намагалися рухатись на Київ, частину співробітників евакуювали на Хмельниччину, де ще в 2021 році відкрили IQ-офіс.

На початку вторгнення цей офіс фактично став запасним командним пунктом, хоча повернення у столицю відбулось вже 2 березня.

Вже 17 числа було продовжено будівництво двох торговельних центрів у Києві та Львові, які почали зводити ще до 24 лютого 2022 року.

Робота на окупованих територіях

Журналісти “Схем” провели розслідування, за результатами якого стверджували, що “Епіцентр” ще з 2014 року та повномасштабного вторгнення продовжував працювати в Криму та на окупованих територіях Донецької та Луганської областей.

За словами Олександра Гереги, після анексії Криму компанія втратила контроль над тамтешніми ТЦ і управління ними фактично здійснювалось керівниками окремих ТЦ, які залишились у Криму та співпрацювали з окупаційною владою.

Вони, на жаль, використали досвід та знання, які набули в нашій системі. Як юридично здійснювалось організація бізнес-процесів нам не відомо, так як ми не брали в у цьому участі. Однак, із засобів масової інформації ми дізнались, що за участю тих же осіб торгові центри були націоналізовані та зрештою ними привласнені.

Підприємець запевняє, що будь-які закиди про роботу компанії на окупованому півострові не відповідають дійсності. 

Ситуація на Донбасі аналогічна. Після окупації ТОВ "Епіцентр К" повністю втратило контроль над своїми торговими обʼєктами на окупованих частинах Донецької та Луганської областей. Компанія не веде господарської діяльності на зазначених територіях та не має відношення до діяльності, яку вели там колишні менеджери.

Нові концепції

У форматі shop-in-shop ритейлер працює ще з 2008 року, при цьому постійно проводячи рестайлинг, адаптуючись під споживача та локацію.

Концептуально мережа не збирається відходити від цього формату. На думку Гереги, це одна з найкращих ідей компанії.

Коли в минулому році ми відкрили у Львові новий ТРЦ "Епіцентр", то покупці на відкритті запитували: "А де сам «Епіцентр"? Відвідувачі думали, що ми здали площі в оренду, адже «Епіцентр» кардинально змінився з появою нових форматів shop in shop, ставши повноцінним торговельним центром.

У 2020 році компанія почала виходити з концептуальними магазинами за межі "Епіцентру". Наразі планується робити ставку на Intersport, Галереї Деко й дитячі товари E.Pic, однак пропрацьовується і декілька нових форматів.

Одним з нових проєктів став вихід “Епіцентру” у фуд-напрямок із власним супермаркетом Food Market. Спікер пояснив, що сторонню мережу не запрошували, адже не хотіли залежати від інших гравців. 

Відкриття повноцінних ТРЦ

Цього року “Епіцентр” планує відкриття нових ТРЦ із залученими орендарями.

Вважаємо, що торгово-розважальні центри — це також майбутнє для "Епіцентру". Тому що є класний «якір» — це сам «Епіцентр». Звичайно, ми маємо зібрати класний пул орендарів мас-маркету, який існує в інших країнах. І ми хочемо додати ще те, над чим ми працюємо останні три роки. Це буде зовсім новий формат, якого в Україні ще немає.

Наразі у “Епіцентрі” приблизно 8,3 % — це будівельні матеріали. 12% — оздоблювальні матеріали: шпалери, фарби тощо. Можливо, після початку масштабної відбудови частка будівельних матеріалів може зрости до 20%.  

При цьому своїм конкурентом співвласник компанії вважає весь споживчий ринок, адже уся роздрібна торгівля пов’язана.

36a86a749259eeaa267e97b399d4b021 | 1

Польські активи

Нещодавно "Епіцентр" купив польські активи Intersport. Герега пояснює, що польський ринок є одним з найбільш перспективних ринків Європи на найближчі 10-20 років.

Ми заходимо в Польщу зі спортивним напрямком, тому що це перспективний ринок. Інтерспорт в Польщі раніше не мав стабільного власника. Це були різні інвестори. А зараз ми хочемо фактично об’єднати Intersport Польща та Intersport Україна в одне ціле. Матимемо можливість акумулювати значну кількість товарної маси.

Наразі компанія вже закуповує товар централізовано і на Польщу, і на Україну.

Стратегія на майбутнє

Наразі ритейлер має план розвитку на найближчі 10 років. Планується рости в залежності від трансформацій суспільства навколо. 

Герега згадав цікаву історію, як багато років тому в Україну приїхав Манфред Маус, який був засновником мережі OBI та президентом Європейської асоціації DIY ритейлу.

Йому проводили екскурсію по новому об’єкту на Берковецькій. До цього топ-менеджер дуже критикував усі ТЦ “Епіцентри” та робив чимало зауважень. А в новому форматі на Берковецькій він тільки оглядав усе і мовчав.

На питання, чому він мовчить Манфред повернуся і подивився на нас холодним, розсудливим і прагматичним поглядом справжнього німецького бізнесмена. Тоді він спитав: «Хто ви такі і що ви собі дозволяєте? Ми в Європі не маємо сміливості робити такі речі. Ми давно шукаємо напрямки нашого розвитку. А ви вже зробили кроки, на які ми ніколи не наважувалися. Хто вам підказав це зробити.

Читайте також: Супермаркет чи магазин “біля дому”: що обирають українці

Також Олександр Герега резюмував, що мережа прагне до показника у мінімум 500 локацій.