Джоанна Фішер, ECSP: про переваги торгових центрів, тенденції у ритейлі та інше

Генеральна директорка ECE Marketplaces та голова Європейської асоціації торговельних площ (ECSP) Джоанна Фішер розповіла про можливості ринку торговельної нерухомості, свої цілі як нової голови ECSP та інше у інтерв’ю Across Magazine.

Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з розмови у своїму матеріалі.

Останні тенденції у роботі торговельних центрів

Голова асоціації відзначає, що роздрібна торгівля стаціонарними товарами знову зростає попри енергетичну кризу у багатьох країнах Європи та світу.

Порівняно із доковідним 2019 роком, приріст продажів становить 25% з урахуванням інфляції.

За словами Джоанни Фішер, попри на значні виклики останніх років, чітко видно, що торговельна нерухомість є стабільним і стійким класом активів.

Центральні центри у центральній частині міста більше постраждали від наслідків коронавірусу та тенденції домашнього офісу, ніж більшість сусідніх торгових центрів. Проте ми бачимо, що продажі і тут повертаються. Таким чином, це питання не стільки місця розташування, скільки якості операторів та бажання інвестувати. Потрібно зробити більше, ніж будь-коли раніше, щоб постійно розвивати властивості. Трансформація простору та додавання додаткових видів використання також стають все більш важливими, - додає вона.

Загальний настрій у ритейлі

Гендиректорка ECE Marketplaces каже, що деякі роздрібні гравці дійсно мають певні проблеми та досі відчувають труднощі після пандемії коронавірусу.

Однак є велика кількість успішних ритейлерів, які повідомляють про двозначне зростання продажів щомісяця та щокварталу. Тож загальні настрої, особливо за межами Німеччини, чудові.

Ми ведемо інтенсивні дискусії з роздрібними торговцями щодо розширення, розмірів магазинів і нових місць. У Німеччині ринок складніший, але настрій на нашій роздрібній зустрічі в червні був дуже позитивним. Ми бачимо чітку тенденцію до збільшення розмірів магазинів. Стриманість явно закінчилася. Лише за перше півріччя 2023 року ми орендували 380 000 кв. м торгових площ і уклали близько 1300 договорів оренди – на третину більше, ніж у попередньому році, - розповідає Фішер.

Серед орендарів, з якими компанія нещодавно уклала нові договори оренди: Pepco, Only, Inditex Group, H&M, MediaMarkt, Saturn, New Yorker, Kult, Aldi, Rituals, TK Maxx і Thalia.

Гендиректорка ECE Marketplaces відзначила, що орендарі віддають перевагу великим приміщенням, а подекуди прагнуть зосередитися на меншій кількості місць одночасно.

У цьому контексті ТРЦ мають перевагу, адже вони досить гнучкі - стіни можна пересунути, а магазинні приміщення об’єднати. Однак це не означає, що майбутнє торговельних центрів характеризуватиметься лише великими магазинами.

Найцікавіші нові проекти ECE Marketplaces

Одним з головних проєктів компанії є новий світ спорту та відпочинку на природі на “торговельному курорті” G3 у Герасдорфі в Австрії.

Завдяки тому, що тепер центр охоплює нову площу в 5000 кв. м і ще 3000 кв. м відкритого простору, з’явилися численні нові зони роздрібної торгівлі, тестування продуктів і досвіду, де продукти можна спробувати та відчути.

Ще одна актуальна тема в індустрії торговельної нерухомості – гастрономія.

Наприклад, ми розширимо Main-Taunus-Zentrum у Франкфурті, щоб включити відкритий “фуд-сад” площею 7000 квадратних метрів. Також у Франкфурті, у Skyline Plaza між виставковим центром і центральним залізничним вокзалом, ми плануємо розширити сектор і поєднання орендарів під девізом “the SKYLINE – the ONEEXPECTED”. Завдяки цій новій концепції ми зосереджуємося на певних темах і тематичних кластерах. Ідея полягає в тому, щоб зосередитися на мобільності, спорті, домі та сім’ї на другому поверсі, - розповідає експертка.

skyline plaza 1024x781 1 | 1

Ще одним великим інноваційним проектом є Потсдамська площа в Берліні – The Playce. ECE Marketplaces залучила концепції від таких компаній як Mattel, Manifesto та створила перший "Магазин свідомої моди" від Peek & Cloppenburg Düsseldorf.

Ключовим напрямом зростання компанії залишатиметься розвиток торговельних центрів. Наразі ECE Marketplaces зосереджується на реструктуризації та репозиціонуванні існуючих торгових об’єктів.

Паралельно компанія з управління фондами ECE Real Estate Partners активно шукає нові ТРЦ, які можна придбати.

Плани у ECSP

Цього року Джоанна Фішер отримала посаду голови Європейської асоціації торгових площ.

На думку нової голови, у першу чергу потрібно зосередити увагу на лобіюванні інтересів галузі на рівні ЄС, а не лише на рівні національних рад.

Також Фішер планує працювати над укріпленням співпраці гравців ринку попри конкуренцію, адже є теми, де обмін ноу-хау або спільними стандартами є корисним.

Одним із прикладів є обмін інформацією про заходи безпеки центрів, а також розроблений у Німеччині Кодекс поведінки, яким керувалися роздрібні торговці, інвестори та оператори центрів під час пандемії коронавірусу. Я також бачу потенціал – завжди суворо в рамках антимонопольного законодавства – у загальних стандартах даних та ІТ-інтерфейсах або в угодах зеленої оренди, - додала вона.

Читайте також: Від “великих коробок” до зручної нерухомості: як ритейл-парки опинились у центрі уваги інвесторів

Головна теза, яку відстоюватиме Фішер, як голова ECSP, - “разом ми можемо досягти набагато більшого”.