Дмитро Лашин, Lavina Mall та Blockbuster Mall: відвідуваність ТРЦ зростає, попри популярність онлайн-шопінгу

Згідно з дослідженням компанії CBRE, світова відвідуваність ТРЦ з початком пандемії у 2020 році впала на 30%, а вже у 2021-му почала відновлюватися, і навіть в Україні, в період активної війни з рф, ринок стабілізується.

Проте світове відновлення відбувається повільніше, ніж це прогнозувалося експертами, каже СЕО Lavina Mall та Blockbuster Mall Дмитро Лашин в колонці NV. На думку експерта, на це вплинула загальна криза, а також висока інфляція.

У 2023 році 20.8% усіх покупок відбувалося онлайн, прогнозується, що до 2026 року частка онлайну буде 24%.

В Україні онлайн-шопінг сьогодні становить 11% в порівнянні з 9% у 2021 році, ці 11% дорівнюють приблизно 151 млрд грн. Це хороший показник, але ж 89% у 2023 році — це все одно офлайн-продажі, наголошує Лашин.

До того ж, відвідуваність торговельних центрів у світі зростає, і в цьому СЕО вбачає декілька причин.

По-перше, послаблення карантинних заходів після пандемії коронавірусу, яке призвело до зростання відвідуваності. По-друге, класичні ТЦ трансформуються.

Наразі невигідно будувати класичний торговий центр без розважальної складової. Офлайн має пропонувати відвідувачам більше, аніж просто шопінг, щоб збільшувати середній час, який проводить покупець в будівлі. А це безпосередньо впливає на середній чек ($25−$50 на сьогодні). До цього пункту також додам відкриття нових магазинів та організацію реконцепцій — в Україні, - каже Дмитро Лашин.

Ще одним фактором зростання офлайн-покупок у ТРЦ є знижки+омнікальність. Щоб заохотити покупця відвідати ТРЦ та зекономити на доставці, продавець часто дає знижку на самовивіз.

Це також впливає на зростання відвідуваності в офлайні, таким чином ритейлери намагаються керувати своїм трафіком.

Я ще кілька років тому казав про тенденцію, що покупці обирають товар спочатку на сайті, а потім вже приходять до ТРЦ. Сьогодні майже в усіх випадках це відбувається саме так, тому що відвідувач не знає, коли почнеться повітряна тривога — він боїться не встигнути придбати товар, купує швидко, заздалегідь прочитавши необхідну інформацію в інтернеті.

Лашин додав, що вакантність ТРЦ зменшується і в Україні в світі, свіжа аналітика від одного з провідних світових консультантів нерухомості Savills виглядає наступним чином:

qugd9u7z7fwd3utqjbke | 1

Українські ритейлери стабілізували доходи

Про довоєнні показники поки не йдеться, але, на думку Лашина, певну стабілізацію вже відчувають усі ритейлери, а відповідно і торговельні центри.

Наразі вже немає вкрай різких провалів у доходах, як на початку 2022 року або під час блекаутів минулої зими.

Так, були і є перепони, основні з яких — зростання цін на сировину та ускладнена логістика (особливо, проблеми на польсько-українському кордоні та зростання вартості на транспортування товарів фурами), але все ж 98% магазинів свою роботу відновили.

Читайте також: Максим Гаврюшин, УРТЦ, Budhouse Group: про вплив тривог, відновлення ринку та повернення брендів у ТРЦ

Ця стабілізація відбувається зокрема і за рахунок того, що майже усі ТРЦ йдуть назустріч своїм орендарям та пропонують індивідуальні знижки.