Денис Горовий, Prom.ua: про зміни в компанії, зростання прибутку та панічний попит

СЕО маркетплейсу Prom.ua Денис Горовий розповів, як за рік війни вдалося збільшити продажі на 20%, а чистий прибуток – учетверо, до 225,2 млн грн.

*Довідка. Prom.ua є частиною бізнесу української продуктової компанії EVO. Маркетплейс має аудиторію у 5 млн покупців. EVO Group у 2018 році увійшов до складу української компанії Rozetka. За словами Горового, Prom.ua становить 60% із загального прибуткового пакету групи.

Як змінився український ринок електронної комерції?

Горовий зазначає, що з початку війни було кілька етапів таких змін. Спочатку все обвалилось до нуля, потім розміщувати пропозиції на маркетплейсах почали невеличкі підприємці. Такі компанії стали відновлюватись швидше великих і ця тенденція зберігається досі.

Спікер оцінює частку EVO на українському ринку у понад 40%.

Щодо кількості замовлень на маркетплейсі, то найбільше знизилась кількість замовлень з Харкова та області, хоча до війни це був третій чи четвертий для Prom регіон.

А західні міста спершу різко зросли, але влітку повернулись до більш-менш звичних значень.

Та й, зрозуміло, окуповані території – мужні підприємці потроху надсилають звідти, тільки-но їх звільняють ЗСУ. Так, наприклад, зараз відбувається з Херсонщиною. Ми надаємо їм бонуси, щоб могли відправляти без комісії, - розповідає Денис Горовий.

Формування комісії

Комісія за розміщення на маркетплейсі складається із двох компонентів, а саме - підписка (річна плата за те, щоб мати свій сайт на Prom) та комісія від продажів.

Протягом минулого року маркетплейс дозволяв деяким компаніям перейти у режим “заморожування”, якщо вони не хотіли продовжувати свою річну підписку.

Prom зберігав всю їхню інформацію, але замовити щось у таких магазинів було неможливо. Через це компанія втратила близько 30-40% доходів, тому зараз від цієї поступки відмовляються. Цей режим зберігається лише для компанії, які перебувають у регіоні ведення активних бойових дій.

А якщо говорити про модель комісійну – тут ми перейшли на єдину ставку, яка залежить від категорії (5-15%). Раніше компанія могла самостійно визначати, яку комісію вона готова платити. Зараз якщо компанія виконує наші умови щодо якості обслуговування, в неї з'являється можливість знизити ставки чи підвищити ставки, або отримувати більше замовлень чи трохи менше, але платити меншу комісію, - розповідає СЕО.

Кількість клієнтів

Частка покупців, які вперше зробили замовлення на Prom.ua за рік зросла на 6%. Кількість продавців, які мають сайт або продажі з маркетплейсу становить 45 тисяч, до повномасштабної війни показник досягав 60 тисяч.

Якщо говорити про динаміку останніх місяців, то кількість тих, хто приходить вперше, більша, ніж рік-півтора тому.

Середньомісячний показник реєстрацій підприємців становить понад 1,5 тисячі, але не всі з них починають активно працювати.

Зараз продажів через платформу приблизно на 20% більше, ніж до повномасштабної війни.

Середній чек зріс на третину, якщо порівнювати рік до року, він становить близько 1000 грн. Це сталося здебільшого через так звані товари панічного попиту: генератори, туристичне спорядження, товари військового призначення.

Товари з найбільшим попитом

У 2022 році це передусім, техніка, електроніка, товари для дому, дитячі товари, зоотовари, але до традиційних категорій додались і товари військового призначення та товари панічного попиту.

Ми пройшли кілька етапів. Спочатку дозволяли продавати всім, хто був готовий продавати, оскільки зрозуміло було, що ставити якісь бар'єри не на часі. Влітку стало зрозуміло, що на жаль, є випадки, коли продають неякісні товари, щоб заробити. Відтоді продавати такі чутливі товари можна, лише надавши нам сертифікати якості, - розповідає Денис Горовий.

Що змінилось в EVO

До початку повномасштабного вторгнення група працювала в режимі зростання і основний фокус був на збільшенні показників, товарообігу.

Після 24 лютого маркетплейс перейшов у режим більш контрольованого зростання, з менш агресивним інвестуванням у просування та маркетинг.

На початку вторгнення ми спершу намагались нікого не звільняти. Домовились із колегами про скорочення зарплати, оскільки доходи впали майже до нуля. Але вже десь за місяць зрозуміли, що з переходом на цю більш обережну модель, частина людей неминуче залишиться без роботи.

Через це близько третини працівників довелося звільнити, але кожного п’ятого з них вже вдалося повернути назад до роботи. Зараз штат компанії становить близько тисячі людей.

Наразі EVO працює у гібридному форматі, переважно онлайн. Взимку офіс компанії був пунктом незламності, його постійно забезпечували електроенергією генератори.

Загалом під керівництвом EVO працюють 12 бізнесів, три з яких з’явились вже після початку великої війни - це маркетплейс українських товарів з доставленням за кордон Made with Bravery, платформи для волонтерів Help Volunteer та Підмога.

Найбільше постраждали бізнеси, що побудовані на B2B-моделі, зокрема Zakupki.Prom. Кількість закупівель на ньому зменшилась на 30-40%. Найменше постраждали бізнеси, побудовані на споживацькій бізнес-моделі – Prom, Shafa, Kabanchik, ІЗІ. Якщо порівнювати за кількістю замовлень на Prom.ua, то показники 2022 року лише на 10% менші, ніж довоєнні.

Вихід з рф та плани з експансії

Український маркетплейс запустив сервіс Satu.kz ще 15 років тому, а зараз планує до кінця літа запустити кілька нових міжнародних проєктів.

Читайте також: Олег Вишняков, “Мегамаркет”: поради з розвитку e-commerce українським ритейлерам

У Prom був один проєкт в рф, який закрили на самому початку вторгнення, а проєкт у Білорусі передали місцевому менеджменту. Обидва цих проєкти становили не більше 10% групи.

Liga.net