Ціни доведеться підіймати: як ритейлери та виробники реагують на зростання тарифів

Національна комісія, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики й комунальних послуг (НКРЕКП) підвищила граничні ціни на електроенергію для бізнесу.

У нічний період вони зросли на 50%, у денні години - на 40%, а у період вечірнього піку споживання (з 19:00 до 23:00) на 80%. Українські виробники та ритейлери розповіли, яке це вплине на них та на кінцевих споживачів. Українська Рада Торгових Центрів пропонує головне з матеріалу.

Підвищення цін

Гранична ціна для різних періодів доби відрізняється, оскільки у пікові години Україні не вистачає власної електроенергії. За словами аналітикині ExPro Electricity Дар’ї Орлової, через це її доводиться імпортувати, а щоб це було економічно доцільно, українські ціни мають бути схожими на європейські.

Якщо не імпортувати електроенергію взагалі, то "Укренерго" змушене буде залучити аварійну допомогу, яка коштує в рази дорожче, – каже Дар’я Орлова.

Наразі важко сказати, де збалансується ринок, але це точно буде не 40–80% зростання тарифів, вважає старший аналітик Dragon Capital Денис Саква.

Ціни у виробників

Голова наглядової ради компанії "Молочний Альянс" Сергій Вовченко (бренди "Яготинське", "Славія", "Пирятин" та ін) зазначає, що підвищення цін позначиться негативно на виробництві, але не критично.

Компанія все ж буде змушена підняти ціни на продукцію, приблизно на 5%.

У структурі виробничих витрат електроенергія займає до 3%. Через зростання і, відповідно, збільшення ціни газу, паливно-мастильних матеріалів, сировини, ми будемо змушені підняти ціну на продукцію на 5%, - каже Сергій Вовченко.

А власник компанії-виробника заморожених напівфабрикатів "Три ведмеді" Дмитро Ушмаєв налаштований більш песимістично. На його думку, підвищення цін на електроенергію значно зменшуватиме ефективність бізнесу, наближаючи прибутковість виробника до нуля.

Ціни одразу після введення нових тарифів піднімати не збираються.

Рухати ціни далі вже немає куди. По-перше, у деяких випадках ми вже дорожчі, ніж у сусідній Польщі, а по-друге – наш покупець суттєво збіднів, - пояснює Дмитро Ушмаєв.

Ціни в магазинах

Підвищення граничних цін призведе до зміни закупівельної ціни у виробників, каже генеральний директор мереж Spar та "Наш Край" Віктор Мольченко. Але запевняє, що у їхніх магазинах підвищувати торговельну націнку не планують.

У мережі магазинів формату “біля дому” “Коло” комунальні платежі вже є третьою за величиною статтею витрат після зарплат та орендної плати.

Ціни на електроенергію зростуть майже вдвічі, і це суттєво вплине на наші витрати. Це вплине і на споживачів, – каже виконавча директорка "Коло" Марина Сергієнко.

Зменшення витрат на електроенергію

У Auchan Україна розповідають, що економити світло почали ще з 2015 року. З цього моменту мережі вдалося знизити рівень споживання електроенергії на 30%, розповідає керівниця зовнішніх комунікацій компанії Олена Орлова.

В середньому гіпермаркети Auchan споживають 8000–10 000 кВт на добу.

Через нове підвищення цін у ритейлера вирішили передусім "прикрутити" світло у торговельних залах та скоротити використання систем вентиляції у години, коли менше клієнтів.

43% наших витрат на електроенергію – це підтримання необхідної температури в холодильниках. Просто взяти й "прикрутити" ми не можемо, – пояснює Орлова.

Змінили освітлення і у магазинах Spar та “Наш Край”, також мережа тепер купує холодильники тільки нових технологічних зразків.

Читайте також: Співвласник “Планета Кіно” Дмитро Деркач прокоментував можливу відмову від українського дубляжу

У "Коло" розглядають проєкти зі встановлення сонячних панелей, але це потребує значних інвестицій, у чому допомогли б програми підтримки від уряду. Протягом року ритейлер вже оптимізував енергоспоживання й зменшив витрати на 22%.

Холодильники та інше обладнання на більш енергоефективні зразки змінює і мережа супермаркетів “Еко-маркет”. За словами заступника гендиректора Дениса Погорєлова, це допомогло скоротити витрати електроенергії.

Forbes