Чи вистачає українцям торгових центрів – думки експертів

Торгові центри стали невід’ємною частиною життя сучасних українців. Це і простір для недільного відпочинку з родиною, і місце зустрічі для першого побачення, і, звісно, можливість зробити усі необхідні покупки за раз.

ТРЦ є в кожному великому місті, а подекуди - в кожному районі. Та чи вистачає українцям наявних торгових центрів у різних куточках країни? 

У цьому ми розбирались з керівником департаменту стратегічного консалтингу UTG Костянтином Олійником та головою Дослідницької групи УРТЦ, керівником дослідницької компанії Ukrainian Research Bureau (URB) Дмитром Топольськовим.

Статистика

За словами Дмитра Топольського, станом на початок 2023 року в Україні існувало 326 ТЦ, торговою площею 5,8 млн. кв. м. Поки з цієї цифри не віднімали пошкоджені об’єкти або ті, що знаходяться на тимчасово окупованих територіях.

Говорячи про Україну в цілому, насиченість торговими площами в ТЦ складає 132,4 кв. м на 1000 мешканців. Середній показник по країнах Євросоюзу становить 315,8, менше нас показник мають лише Греція (85,3), Боснія і Герцеговина (112,1) та Болгарія (117,0).

Найбільше в Європі відрізняється забезпеченістю торговими площами словацька столиця Братислава, з показником 1332 кв.м, далі йдуть Люблін ( 959 кв.м) та Варшава (925 кв.м). При цьому сукупний обсяг торговельної нерухомості у Києві практично дорівнює показнику столиці Польщі.

Керівник URB наголошує, що ідеального співвідношення між обсягом площ в ТЦ та кількістю мешканців не існує.

Для інвестора ідеальною буде ситуація, якщо він будує перший торговий центр у великому місті. Для орендаря – коли в місті є великий вибір локацій для торгових точок, але відсутні прямі конкуренти. Для споживача ідеально, коли є вибір ТЦ з точки зору локації, розміру, теннант-міксу та цінової політики. Тому неможлива ідеальна ситуація одразу для всіх гравців ринку. Але для всіх є спільна риса: коли торгових центрів не вистачає, від цього втрачають усі, - розповідає Дмитро Топольськов.

Ситуація в регіонах

Костянтин Олійник зазначає, що наразі збереглася активність девелоперів торгової нерухомості у регіонах, де не вистачає ТРЦ - на Західній Україні, особливо у таких містах як: Луцьк, Івано-Франківськ, Львів, Чернівці та в Ізмаїлі.

На думку експерта, це пов’язано з тим, що зараз на перший план вийшло питання безпеки розташування. Через це багато системних гравців-рітейлерів почали розглядати пропозиції щодо розміщення в торгових центрах на заході країни, які менш масштабні порівняно з київськими ТРЦ або тими, що були побудовані в містах мільйонниках.

Забезпеченість населення торговими площами в Україні, навіть у Києві, поки що становить приблизно 656 кв. м. на 1 тис. осіб. Це майже більш ніж удвічі менше, ніж у розвинених європейських країнах. Наприклад, у Німеччині цей показник сягає близько 1,5 тис. кв. м на 1 тис осіб, а у Франції – 1,4 тис. Тому в Україні ще немає регіонів, які перенасичені кількістю ТЦ, - впевнений керівник департаменту стратегічного консалтингу UTG.

Дмитро Топольськов каже, що в Україні ще є простір для зростання у цій галузі, але ситуація в регіонах може серйозно відрізнятись.

Якщо оперувати довоєнною статистикою чисельності населення, то до найбільш насичених торговельними площами ТЦ обласних центрів, окрім Києва, відносяться:

  • Одеса (448,7);
  • Черкаси (446,1);
  • Львів (405,2).

До найменш насичених:

  • Ужгород (103,9);
  • Кропивницький (143,8);
  • Івано-Франківськ (144,0);
  • Запоріжжя (146,0).

Чому це важливо?

Розвиток міст та територій – дуже перспективний напрямок в усьому світі, а у ньому взаємопов'язані питання комерційні та соціальні, містобудівні та політичні, каже Костянтин Олійник.

Успішна робота у цьому напрямі підвищує імідж територій, сприяє зростанню економічної активності, дозволяє підвищити інвестиційну привабливість міста чи регіону. І якість проживання у містах дуже пов’язана з розвитком інфраструктури, де важливу роль відіграє освоєння різних секторів комерційної нерухомості.

Наприклад, сучасні торгові центри давно стали точками тяжіння містян, з великою кількістю громадських просторів та розваг. ТРЦ пропонують відвідувачам максимальну кількість послуг — кафе та ресторани, дитячі майданчики та містечка, ігрові зони для дітей та дорослих, кінотеатри, салони краси, МФЦ, мовні школи та навіть медичні центри. Також ТРЦ є запорукою комерційного успіху як рітейлерів так і девелоперів, а відтак і одним із драйверів розвитку економіки, - пояснює важливість ТРЦ експерт UTG.

Тому, на думку Костянтина Олійника, попри все в Україні будуть відкриватись нові ТРЦ. Зокрема у квітні поточного року планується до запуску ТЦ “Одіс” у Ізмаїлі, а наприкінці 2023 року мають наміри запустити ТРЦ Pokrovsky у Ізмаїлі та ТРЦ Planeta Mall у Харкові.

Читайте також: Сфера роздрібної торгівлі є лідером за кількістю відкритих бізнесів під час війни