Чому великий ритейл не прийшов на закупівлі для армії і чи є шанс залучити мережі

Взимку 2024 року стало відомо, що великі ритейл-мережі відмовилися брати участь у тендерах “Державного оператора тилу” - нового органу, який має займатися тиловими закупівлями для ЗСУ.

На початку лютого Міноборони повідомило, що спільно з агенцією було розроблено нову модель закупівель, до якої запросили ритейлерів локального та національного рівня. Відмова великих продмереж від участі у тендерах ДОТ свідчить про складнощі, які виникають у ритейлерів у розумінні та впровадженні моделі закупівель продуктів за каталогом для військових потреб.

Так, однією з головних проблем є кількість та асортимент комплектів, що зазначені в каталозі, адже мережі вказують, що не всі позиції, які наявні в каталозі, вони імпортують або контрактують для своїх магазинів. Видання "Еспресо" розбиралося, чому ритейлери не прийшли на тендери та чи є шанс їх залучити.

Для великих мереж досі є малозрозумілою модель, яка використовується для продовольчого забезпечення, а саме – закупівля комплектів за каталогом, - розповів гендиректор ДОТ Арсен Жумаділов у коментарі на прес-конференції.

Запити журналістів до Auchan, VARUS, АТБ і Fozzy Group щодо участі у тендерах, залишилися без відповіді, а ті гравці ринку, які все ж погодилися говорити, роблять це виключно на умовах анонімності.

Умови, які були створені ДОТ, не дають брати участі у тендерах на закупівлю малим та середнім постачальникам, бо просто неможливо виконати умови тендерів фізично. Спочатку прописали тендер під те, що окрім ритейлерів ніхто не може брати участь, а потім наче й не було нічого розповідають, що [ритейлерам] модель роботи незрозуміла. Навіть без позову Трейд Граніту тендер все одно не відбувся б, оскільки ніхто з учасників не відповідає кваліфікації. Хіба це не свідчить про кричущий непрофесіоналізм тих, хто цей тендер проводив? – розповів один із гравців на ринку.

Втім, Жумаділов відкидає ці звинувачення і наголошує, що умови тендерів були рівними для всіх учасників і агентство не надавало переваг роздрібним мережам.

Чи є шанс залучити великий ритейл?

Станом на сьогодні у постачаннях беруть участь локальні мережі, однак Жумаділов не виключає участь у майбутньому ритейлерів національного масштабу. 

Читайте також: В “АТБ” прокоментували бронювання працівників від мобілізації

Що стосується ритейлерів, які працюють на так би мовити національному рівні, тобто які присутні у різних регіонах (у кількох), то ці ритейлери наразі придивляються до того, яким чином відбувається харчування за новою системою, за новими контрактами. Ми з ними в постійному діалозі та є висока ймовірність, що на третій-четвертий квартал вони все ж таки проявлять інтерес і вийдуть на наші торги, які будуть оголошені в електронній системі Prozorro, поруч із іншими постачальниками, - розповів Арсен Жумаділов.