Британські ритейлери скаржаться на “епідемію” шопліфтингу: у чому причина масових крадіжок з магазинів

Британські ритейлери масово скаржаться на “епідемію" шопліфтингу в країні, тобто повальні дрібні крадіжки з магазинів.

Їхня кількість майже зрівнялася із допандемічним періодом і незабаром може перевершити його, адже попереду листопад і грудень, які традиційно є місяцями знижок та покупок подарунків до свят.

Через це великі торгові мережі зазнають мільйонних збитків і стверджують, що проти них діє організована злочинність. Причини “загострення” такого явища саме зараз - невідомі, але не виключено, що це через зростання вартості життя.

У тому, що думають про ситуацію ритейлери, як це відбувається і як цьому протистояти, розбирались BBC. Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з матеріалу.

Повальні крадіжки

Кореспондент видання побував у Хатфілді. Це невелике містечко неподалік Лондону, у центрі якого працює гіпермаркет мережі ASDA.

На вихідних тут особливо багато відвідувачів, адже усі роблять закупки на тиждень вперед.

Перед журналістом ВВС прямо на виході з магазину металеві рамки спрацювали, коли з гіпермаркету намагався вийти чоловік. У нього не було жодних покупок, а руки були в кишенях, але охоронець зупинив його одразу. Через кілька секунд підбігли його колеги та попоросили чоловіка показати покупки і чек на них.

Той дістав з внутрішніх кишень пляшку віскі та упаковку з шістьма яблуками. Ці продукти він намагався вкрасти, отже охорона їх забирає. Проте поліцію тут ніхто не викликає, адже таке відбувається кілька разів на день.

За підрахунками однієї лише мережі Co-op, в її супермаркетах по всій країні щодня стається майже тисяча таких випадків, а з минулого року кількість крадіжок у британських магазинах зросла на 26%.

Великим ритейлерам це завдало збитків на суму близько 953 мільйонів фунтів протягом 2021-22 років.

З червня 2022 року по червень 2023 поліція Англії та Уельсу зареєструвала 365 164 крадіжки в магазинах, що на 25% більше, ніж за минулий аналогічний період.

Представники малого бізнесу, які володіють невеликими крамничками, втрачають на дрібних крадіжках 150-300 фунтів за тиждень. Тож вони об’єднуються для протистояння шопліфтерам.

Shopwatch

Систему Shopwatch власники невеликих магазинів створили у 1960–70-х роках. Вона передбачає спілкування між підприємцям по рації, завдяки чому вони постійно були на зв’язку та попереджали одне одного про підозрілих покупців.

Тепер ця система отримала друге життя, але окрім рацій її учасники використовують месенджери і спеціальні групи в соцмережах.

Також ритейлери ставлять додаткові системи відеоспостереження і це дає свої плоди. Наприклад, власниця магазину Давина Паркхаус з Нортгемптона, розповідає, що після посилення відеонагляду виявила, що крадіжками займаються деякі її постійні клієнти.

А хазяйка крамниці з шотландського містечка Келсо Клер Моул каже, що цього жовтня один крадій винес з її магазину товарів на загальну суму близько 100 фунтів.

Ще більше страждають так звані соціальні магазини, якими управляють благодійні організації. Менеджерка такого магазину в британському місті Пітерборо Філіппа Міллард зазначає, що крадуть навіть тут.

Заходи великих мереж

Великі ритейлери теж вживають певних локальних заходів, але вимагають глобальних дій з боку правоохоронної системи.

Супермаркети ставлять спеціальні охоронні бірки не лише на пляшки з алкоголем, а й на стейки, сир та інші відносно дорогі товари.

Банки кави на прилавках порожні, а отримати справжню можна лише після оплати на касі.

Популярний ритейлер Tesco видає натільні відеокамери усім своїм співробітникам, щоб запобігти крадіжкам і знизити ризик фізичної агресії.

А супермаркети John Lewis пропонують безкоштовні напої поліцейським, які чергують поруч. На перервах правоохоронцям дозволяють користуватися кафе для співробітників, де їжа продається зі знижкою.

У мережі магазинів Co-op цього року фіксують збільшення крадіжок на 35%, а понад 900 співробітників за 2023-й зазнали фізичної агресії. Там кажуть, що направляли запит в поліцію і отримали відповідь, що правоохоронці не відреагували на 71% зареєстрованих в магазинах інцидентів.

Поліція приїжджала лише на виклики, де йшлося про серйозний напад чи крадіжку на велику суму.

Врешті 13 великих британських ритейлерів домовились виділити близько 800 тисяч фунтів на спільну з поліцією програму "Проект Пегас" протягом двох років.

Спеціальна група поліцейських офіцерів і аналітиків спробують довести, що за крадіжками можуть стояти злочинні угруповання.

Причини

Не можна точно визначити, що саме стоїть за таким зростанням кількості випадків шопліфтингу, але деякі варіанти все ж є. Так, МВС Британії в жовтні опублікувало звіт, у якому йдеться, що 70% крадіїв - регулярно вживають важкі наркотики.

Однак великі ритейлери наполягають, що діють організовані злочинні угруповання, які потім перепродають вкрадене.

Те, що ми бачимо - це кричущі випадки, коли люди просто приходять з великою сумкою і беруть те, що хочуть, тому що усвідомлюють відсутність наслідків. Ми бачимо рецидивістів і бачимо масові крадіжки в магазинах, - каже операційна директорка мережі Co-op Кейт Грем.

Вона також додає, що у рівень крадіжок і небезпеки для співробітників на околицях Лондона настільки високий, що робота там магазинів опиняється під питанням.

Натомість журналісти BBC відзначають, що супермаркети почали хором скаржитися на епідемію шопліфтингу тоді, коли в них почали падати прибутки. Це відбувається навіть попри шалену інфляцію, якої країна не бачила з 70-х років минулого сторіччя.

Керівникам торговельних мереж треба якось пояснити акціонерам, чому справи йдуть не дуже, і шукати способи скоротити витрати. Звісно ж, вони зацікавлені, щоб поліція ловила крадіїв, які за рік виносять з британських супермаркетів товарів приблизно на 1 мільярд фунтів, - пояснюють журналісти.

Це підводить до другої версії причини повальних крадіжок, яка не подобається великим ритейлерам, - це криза вартості життя в умовах подорожчання товарів і послуг.

Один з журналістів видання попросив анонімно відгукнутися тих, хто займається дрібними крадіжками в магазинах і пояснити причини.

Читайте також: Боротьба з безконтрольними крадіжками: у магазинах Вашингтона на полицях замість товарів виставляють їхні фото

Чимало людей розповіли, що були змушені почати красти через нестачу грошей. Хтось втратив роботу ще під час пандемії, а хтось не може собі дозволити дорогі продукти через інфляцію.

Це погіршує ситуацію ще більше, адже ритейлери змушені закладати підвищені витрати на безпеку та крадіжки у вартість товарів.