Борис Марков, “АТБ”: про трансформацію бізнесу, відкриття супермаркету в Херсоні та інше

Голова ради директорів та генеральний директор Корпорації “АТБ” Борис Марков у ході бесіди із партнеркою PwC в Україні Оленою Волковою розповів про те, як повномасштабна війна змінила бізнес процеси, наскільки тепер можливі великі трансформації, що чекає українську економіку та інше.

Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з розмови.

Адаптація до нових умов

На думку Бориса Маркова, “АТБ” виявилась найбільш підготовленою до викликів глобальної пандемії коронавірусу, а потім стала наочним прикладом стійкості в умовах повномасштабної війни.

Наша команда розуміла, що ми просто не мали права не готуватися, адже ми – найбільша роздрібна мережа в країні і присутні у найбільшій кількості міст. Через наші магазини щоденно проходять близько 4 млн. покупців, - каже топ-менеджер.

Ритейлер мав відпрацьовані сценарії на найбільш радикальний розвиток подій, зокрема якщо буде окуповано усю правобережну Україну. На щастя, вони не були реалізовані, але допомогли ретельно підготуватися. Компанія розробила плани дій для швидкого реагування на будь-які форс-мажорні обставини.

Звичайно, підготуватись повністю було неможливо, але у 2014 році ритейлер вже мав досвід випробування анексією Криму та окупацією Донецької та Луганської областей.

Тому корпорація вже знала, на чому слід фокусуватися в першу чергу, тож трагічні події 9 років тому стали гарним життєвим уроком.

Так, і, на жаль, нам довелося засвоїти не один такий урок. Один із інструментів управління, який ми опанували під час коронакризи – робота у віддаленому режимі – також став у нагоді. Наразі навички командної роботи в онлайн-форматі щодня доводять свою максимальну ефективність, створюють додаткові можливості для швидкої реакції та оперативного прийняття важливих рішень, - каже Борис Марков.

Серед змін, які принесла війна, топ-менеджер згадує значне зростання швидкості ухвалення рішень.

Відбулося делегування повноважень від акціонерів компанії до ради директорів і далі. Така оптимізація дала змогу скоротити час на обговорення та прийняття певних, зокрема ключових рішень із кількох тижнів до лічених годин.

Зміна бізнес-процесів

Окрім прискорення процесу ухвалення рішень, компанії довелося переглянути свої підходи до питань енергоефективності, енергозбереження.

Для стабільної роботи під час зимових блекаутів магазини “АТБ” оперативно обладнали потужними генераторами.

Після масованих ракетних атак на енергетичні об’єкти у грудні 2022 року понад 1000 магазинів мережі були оснащені генераторами, а для забезпечення зв’язку було встановлено Starlink. Завдяки цьому магазини стабільно працювали та стали своєрідними пунктами незламності.

Війна внесла корективи і до кадрової політики компанії. Багато людей були змушені залишити домівки через окупацію та переїхати в більш безпечний регіон.

При пошуку людей на різні посади компанія надавала перевагу співробітникам своєї мережі, які через війну втратили можливість працювати у своїх містах і лише після цього використовувала ресурси ринку праці.

Програми навчання були припинені на початку вторгнення, але восени 2022 року компанія відновила підготовку своїх працівників.

Коли територія звільняється від окупантів і потрібно швидко відкрити магазин, не завжди є підготовлений персонал, тому усі програми довелося оперативно адаптувати до воєнних реалій.

Наприклад, у листопаді минулого року було відкрито перший супермаркет у Херсоні, після деокупації. Для управління цим об’єктом за таких умов були потрібні нові специфічні знання та навички, зокрема антикризового менеджменту та вміння працювати в екстрених ситуаціях.

На той час у місті не було ані електрики, ані водопостачання. Потрібно було забезпечити резервне живлення, можливість для покупців розраховуватися як готівкою, так і банківськими картками. До того ж, ворожі обстріли не припинялися, тому критичними питаннями залишалися укриття та евакуація людей під час тривоги. Це новий досвід, якого ми б воліли не мати, - розповідає гендиректор корпорації.

Марков резюмував, що наразі український бізнес переосмислює свої цінності, стає більш стійким та адаптивним. На його думку, компанії вже ніколи не будуть такими, як у довоєнний час.

Змінилися уявлення про безпеку, зокрема, й продовольчу безпеку суспільства. Незважаючи на колосальні втрати активів, руйнування магазинів, розподільчих центрів, втрати персоналу та порушення магістральних логістичних ланцюжків, - підсумував спікер.

Плани довгострокової трансформації в умовах війни

Будь-який вид бізнесу потребує системного підходу до трансформації, а саме:

  • впровадження інноваційних рішень;
  • підвищення кваліфікації персоналу;
  • опанування дієвих інструментів. 

І ритейл не є виключенням, адже ця галузь апріорі має динамічну структуру, потребує розвитку, має оперативно знаходити найбільш дієві рішення, оптимізувати бізнес-процеси і нарощувати показники ефективності.

Борис Марков нагадав про створення електронної платформи “Портал постачальника” ще під час коронакризи, а після початку вторгнення було розширено та вдосконалено її функціонал.

Стратегія корпорації “АТБ”

Стратегічним процесом є стійкого соціально-орієнтованого, прозорого і патріотичного бізнесу, тож будь-які трансформації мережі фактично працюють на перспективний розвиток.

Стратегія динамічного розвитку компанії передбачає планове розширення торговельної мережі.

Якщо у довоєнний час ми активно працювали над збільшенням кількості магазинів мережі переважно у південних та центральних регіонах, то сьогодні значна увага приділяється західним областям, які стали своєрідним хабом для вимушених переселенців, - розповідає Марков.

Паралельно мережа відновлює зруйновані та пошкоджені супермаркети на звільнених територіях. Маркети мережі одними з перших відновили свою роботу на деокупованих територіях Київщини, Харківщини, Чернігівщини, Сумщини, Херсонщини. Сьогодні по всій країні працюють понад 1300 магазинів “АТБ”.

Також ритейлер активно співпрацює з іншими гравцями ринку для підтримки української економіки. Зокрема у квітні разом з найбільшими роздрібними торговельними мережами було підписано галузевий меморандум для забезпечення стабільної роботи ланцюгів постачання продуктів харчування в умовах дії воєнного стану.

Що буде з українською економікою?

За словами Бориса Маркова, наразі є багато чинників, які заважають робити конкретні прогнози економічного розвитку країни на наступні роки. 

Корпорація сподівається на розвиток найоптимістичнішого сценарію, але навіть у такому випадку доведеться шукати відповіді на дуже складні питання. Зокрема, енергетику та промисловість чекає масштабне відновлення та модернізація, що потребує чималих зусиль та фінансових ресурсів. 

Заручниками розмінування територій на багато років стануть сільське господарство та деякі інші сектори економіки.

Читайте також: Підвищення цін на електроенергію: як українські ТРЦ та ритейл працюють в умовах нових тарифів

Впевнено можна сказати одне: економіку чекають непрості випробування та зміни. Сподіваємось, спільними зусиллями ми зможемо у найкоротші терміни вийти на довоєнні показники та продовжити рух далі, наближаючись до найвищих європейських стандартів життя. Ми на це спроможні, адже повномасштабна війна наочно показала всю міць та незламність українського характеру, - підсумував голова ради директорів “АТБ”.

PWC