Блокада кордону з Польщею: українські ритейлери спрогнозували наслідки для споживачів

Вже кілька тижнів поспіль триває блокада польського кордону перевізниками та фермерами. Це значно ускладнює доставку до України імпортної продукції з Європи і хоча пріоритет ритейлерів на українську продукцію знизив ризики для споживача, ризик зростання цін на низку товарів зростає.

Про це свідчить опитування ритейлерів, проведене агентством “Інтерфакс-Україна”.

Так, у мережі магазинів “Коло” пріоритизували українські виробництва та продукцію, однак деякі продукти, як-от какао, кава, апельсини, сіль - це переважно імпорт.

На сьогодні оцінка наших ризиків становить 25-30 млн грн на місяць, зокрема в категоріях кондитерських виробів, алкоголю, сирів, цитрусових, - повідомила генеральна директорка мережі Марина Сергієнко.

За словами Сергієнко, мережа формує невеликі запаси на складах перед різдвяно-новорічним періодом, а блокування кордону з Польщею негативно впливає на бізнес-процеси.

Це може призвести до дефіциту деяких товарів на полицях. Важливо розуміти, що це може торкнутися і продукції українського виробництва через відсутність складових їхнього виготовлення або пакувальних матеріалів, - додала гендиректорка.

У прес-службі компанії “АТБ” зазначають, що окрім польських товарів, через заблоковані пункти ввозять продукцію з Балтійських країн, Німеччини, Голландії, Бельгії і їхня частка у магазинах мережі досить вагома.

Зокрема, висока частка польських виробників в асортименті категорій:

  • молочної продукції;
  • заморожених овочів і фруктів;
  • макаронних виробів;
  • напоїв й алкогольної продукції;
  • мийних і косметичних засобів.

Інші шляхи

У прес-службі “Епіцентру” розповіли, що працюють через польські порти, зокрема Гданськ і Гдиню, а блокування сухопутного кордону негативно вплинуло на кількість ввезених товарів, однак частка власного імпорту в гіпермаркетах мережі невисока.

Команда багато років поспіль працює над зменшенням імпортозалежності: переключилися на українських виробників, надаємо перевагу національним постачальникам і розвиваємо власне виробництво. Тож усі ці заходи нівелюють проблеми з польським кордоном, - зазначили у “Епіцентр”.

Однак у “Коло” наголошують, що використання інших пунктів пропуску проблему не розв’язує. На відкритих пунктах пропуску спостерігається значне нагромадження машин, а це призводить до додаткових витрат й уповільнення проходження кордону. Так, перетин українсько-румунського кордону може збільшити термін доставки на два-три дні і вартість цієї доставки зросте на 600-1000 євро за один рейс.

У таких умовах, навіть якщо перевезення товарів через інші кордони стане можливим, проблеми з температурним режимом під час транспортування можуть залишитися критичними для продуктів харчування, що може призвести до подальших втрат і погіршення ситуації на ринку, - додала Марина Сергієнко.

Вплив на ціни

Заступниця гендиректора мережі "ЕКО маркет" з логістики Наталія Краснікова повідомила, що на складах деяких дистриб'юторів фіксується зменшення залишків.

У мережі спостерігають небажання перевізників взагалі брати нові замовлення під час страйків адже через невиконання зобов’язання до них можуть застосовуватись штрафні санкції з боку покупців.

У короткостроковій перспективі, на думку Краснікової, сильний вплив цих факторів на кінцеві ціни є малоймовірним, однак якщо блокада затягнеться, ціни поповзуть вгору і передусім - на імпортні товари.

Читайте також: Руслан Шостак, Eva та Varus: ритейл може подвоїти показники за наступні п’ять років

Вартість вітчизняних товарів має змінитися мінімально (за винятком тих товарів, де переважає частка імпортних складових). Усе це може призвести до перерозподілу ринку на користь українських компаній, чиї виробничі потужності розташовані в Україні, складові продуктів також виробляють тут, а самі підприємства мають достатній рівень виробництва, щоб закрити ніші, які раніше займав імпорт, - каже Краснікова.