Автоматизація та імпульсивні покупки: як “Аврора” заробляє мільйони на дешевих товарах

З десяти найбільших гравців ринку, за даними OpenDatabot, найприбутковішою виявилася компанія “Вигідна покупка”, що є власником мережі магазинів “Аврора”. Прибуток найбільшої української мережі у форматі one dollar store у 2024 році другий рік поспіль тримається на рекордному рівні – 4,08 млрд грн.

Продавцю найдешевших товарів вдається заробляти більше конкурентів через значно менші витрати, прокоментували в компанії для видання Delo.ua.

Наша бізнес‑модель побудована на швидкому обігу товарів та економії на витратах, а використання LEAN-методології  дозволяє зробити бізнес максимально ефективним, – зазначили в компанії.

Є кілька причин того, чому компанії з продажу побутових дрібничок вдається отримати величезні прибутки і обігнати конкурентів. Власники мережі інвестують в розвиток свого бізнесу значно більше конкурентів та можуть заробляти більше завдяки масштабу. Лише за останній рік “Аврора” інвестувала 2,5 млрд грн у розвиток бізнесу, відкрила 360 нових магазинів. 

Для порівняння у мережі "Червоний маркет" - 175 магазинів, у мережі "Копійочка" - 450 торгових точок. Певний час конкурентом "Аврори" була компанія One Price,  яка мала 77 магазинів. Але навесні 2024-го ця мережа почала закривати свої торговельні точки, тепер на деяких із них свої магазини відкрила "Аврора". 

Інша ж причина успіху - "Аврора" пішла до маленьких містечок. В результаті, за даними YouControl, за три роки війни загальний дохід компанії майже потроївся – з 13,9 млрд грн у 2022 році до 37,9 млрд грн у 2024-му. 

Співзасновник компанії Тарас Панасенко у програмі FEDORIV VLOG наголосив, що “Аврора” не культивує зайві витрати, тому автоматизація процесів стала однією з головних складових успіху. Приміром, розподілом товарів по всій мережі займається лише 7 людей завдяки ефективній системі автозамовлення та авторозподілу, яка мінімізує людський фактор і пришвидшує логістику. 

Також співзасновники відмовилися від класичної теорії бізнесу, де все передбачувано: покупець приходить у магазин, знає, що і на якій саме полиці він знайде. В “Аврорі” ж немає структурованих відділів, де все розкладене по категоріях. Товари викладають так, щоб люди самі знаходили те, що їм потрібно. Саме тому лише 35% покупок у магазинах “Аврори” – це раціональні, заплановані витрати, а решта – супутні, незаплановані покупки, які маркетологи називають “імпульсивними”.

Голова асоціації ритейлу Андрій Жук пояснює, що фінансові результати компаній – це, перш за все, відображення їхніх стратегічних рішень. 

Отриманий високий прибуток відповідав бізнес-завданням "Аврори" у минулому році. Компанія зосередилася на оптимізації витрат і підвищенні рентабельності, – додає Жук. 

Разом з тим він зазначає, що прибуток – це не абсолютний показник ефективності, а результат стратегічного вибору: компанія може або реінвестувати у розвиток, або фокусуватися на максимізації прибутковості.

Експерт з ритейл-маркетингу Володимир Поліщук вказує на декілька факторів, які могли вплинути на збільшення прибутку мережі “Аврора” . 

За його словами, магазини формату one dollar store заробляють не на високій маржі, а за рахунок великого обороту товарів. Іншим важливим фактором є ефективна робота зі стоковими закупівлями – залишками товарів, які постачальники продають, щоб очистити склади. 

Тут ціни зазвичай дуже солодкі, а їх актуальність не зникає так швидко, як, наприклад,  в сегменті  електроніки. Водночас, товари у таких магазинах мають довгий термін зберігання, що дозволяє уникнути значних списань, як у продуктовому ритейлі, – додає Володимир Поліщук.

Також одним із ефективних підходів, який обрала “Аврора”, є оренда приміщень замість їх купівлі. Це значно знижує витрати та дає компанії гнучкість у виборі локацій.

Я знаю, що мережа "Аврора" чудово розуміє важливість цифрової трансформації та постійно оптимізує процеси, які можуть призводити до зайвих витрат, – зазначає Володимир Поліщук. – Це стосується складської логістики, асортиментної матриці та навіть тайм-менеджменту працівників. Без постійної роботи над оптимізацією компанія просто не змогла б впоратися з "проблемами зростання", які виникають у багатьох бізнесів на етапі масштабування.

Як повідомляв Тарас Панасенко на Саміті експортерів, у планах "Аврори" на 2025 рік – відкрити 340-350 нових магазинів, а також запустити нові формати із розширеним асортиментом та модернізацією вже існуючих торгових точок.

Читайте також: “Аврора” відкрила магазин у особливому дизайні в історичному центрі “Полтави” (фото)

Зараз співвласниками мережі “Аврора” залишаються Лев Жиденко, Тарас Панасенко та Леся Клименко. Вони зберігають контрольний пакет акцій і керують операційною діяльністю компанії. У 2021 році інвестиційна компанія Horizon Capital придбала міноритарну частку та стала співвласником мережі.