Автоматизація ритейлу: як самокаси змінюють правила гри і що чекає українських споживачів у майбутньому

Автоматизація бізнес-процесів є стійким трендом вже кілька років поспіль, тенденція проникає в усі сфери, зокрема і в ритейлі.

Яскравим та знайомим для українців прикладом є каси самообслуговування, які впроваджені у переважній більшості великих мереж супермаркетів.

А чи ефективні вони для ритейлу і які рішення стануть наступними на цьому шляху. У цьому розбиралося видання LIGA.net, Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з матеріалу.

Популярність кас самообслуговування

Популярність на так звані самокаси продовжує зростати серед споживачів, особливо під час війни. Залученість у торговельних мережах наразі приближно на одному рівні.

У мережі VARUS зазначають, що тенденція до зростання популярності КСО серед клієнтів особливо помітна за останній рік. Частка чеків КСО показує помітну позитивну динаміку з квітня 2023 року — 27,97%, а вже у серпні цифра становила 32,04%.

Щодо кас самообслуговування, то їх використовують близько 35% наших клієнтів. Ця цифра залежить від формату: у гіпермаркетах 33% клієнтів обирають такі каси, а от у магазинах біля дому формату Pick up Point – кожен другий. Чому така різниця? Це залежить від величини покупки: у великих магазинах вона зазвичай більша, клієнт бере візочок, з яким йому зручніше на касі, - кажуть у мережі “Ашан”.

Популярність такого способу розрахунку під час війни ритейлер пояснює бажанням покупців оптимізувати час, проведений в магазині, оскільки тривога може бути оголошена в будь-який момент, а під час тривоги мережа не працює.

У магазинах “Фора” каси самообслуговування обирають більше третини покупців, а у NOVUS цей показник сягнув вже близько 50%. У “Сільпо” розповіли, що щороку через такі каси здійснюється понад 40 млн купівель.

Ефективність КСО

На думку СЕО компанії "CHM-сервіс" Дмитра Агапова, що розробляє та впроваджує POS-систему Chameleon, за наявності в необхідній кількості персоналу для роботи на класичних касах, КСО не збільшують продажі.

Врешті, покупці витрачають на КСО більше часу, ніж на класичній касі. Однак коли ритейлер має дефіцит касирів, збільшуються черги. Це призводить до роздратування покупців і їх відтоку, що тягне за собою падіння продажів. Тому КСО це спосіб зменшити залежність від браку персоналу.

Один зі способів порахувати окупність інвестицій в КСО – це економія на фонді оплати праці. За нашими розрахунками, термін окупності КСО, лише від економії на фонді оплати праці, – до 18 місяців. Це модель "Стандарт", яка приймає тільки оплату банківськими картками. Але слід зазначити, що багато покупців все ж таки йдуть на класичні каси. При чому будь-якого віку. Вважаю, що це пов’язано з низкою причин. Наприклад, прагнення до живого спілкування після довгих періодів ізоляції на карантині, наслідки війни. Також важливим фактором є банальна лінь, яка притаманна людині. Бо коли в кошику багато покупок, людина просто не хоче самостійно сканувати таку кількість товарів і йде на звичайну касу, – ділиться спостереженнями Агапов.

Альтернативою самокасам є мобільні застосунки Scan and Go, з якими можна сформувати чек прямо у торговому залі. Сервіс вже працює в деяких мережах країни: VARUS, Auchan, Фора тощо.

Втім, поки українські ритейлери активно впроваджують КСО, деякі британські супермаркети, навпаки, від них відмовляються і повертають касирів.

Наприклад, мережа Booths вирішила відмовитись від КСО через скарги на їхню повільну, ненадійну та знеособлену роботу.

Автоматизація має і інші цікаві форми, так, нещодавно у супермаркетах АТБ з’явилися роботи-помічники Delivery Cobot, які інформують покупців про певні товари власних торговельних марок та акційні пропозиції.

20240105133227 9366 | 1

Плани українського ритейлу

У Fozzy Group зосередяться на розвитку наявних проєктів, особливо у галузі E-Commerce. Компанія планує і далі розвивати свій сервіс швидкої доставки LOKO.

За словами директорки з трансформації мережі "Фора" Оксани Жебчук, зараз працюють і над іншими рішеннями, що забезпечують скорочення часу купівлі та доступність товарів. Серед таких: електронні цінники, автоматизація внутрішніх операційних процесів тощо.

Читайте також: Meest China запустив доставку з Японії в Україну – перелік маркетплейсів

У планах VARUS - розширити межі доставляння зі свого інноваційного даркстору на всю столицю, а згодом охопити й інші міста України. У NOVUS на черзі системи Self-Scanning та електронні цінники, а “Ашан” працює над першим автономним магазином (без касирів), адаптуючи його під наші реалії.