Анна Толмачова, “METRO Україна”: про дефіцит кадрів у ритейлі, безбар’єрність та зміну ринку праці

HR-директорка “METRO Україна” Анна Толмачова у інтерв’ю Delo.ua розповіла про труднощі та стратегію роботи з людським капіталом під час війни, відбудову після перемоги та дефіцит на ринку праці.

Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з матеріалу.

Виклики для HR-директора під час війни

З початком повномасштабної війни ринок праці завмер на кілька місяців і почав відновлюватися лише влітку.

За словами Толмачової, у компанії розуміли необхідність гарантувати безпеку новим та наявним працівникам, але переймалися, як із цим жити далі та вести бізнес у таких умовах. Першим викликом для METRO стало убезпечення співробітників

Викликом для HR директорів стали безпека, якість робочої сили, практики добробуту і безбар’єрності. Це те, що було на вустах у кожного HR торік і з чим ми прийшли у 2023-й, - зазначила Анна Толмачова.

Наразі викликами є розроблення стратегії до перемоги, стратегії відбудови та роботи з людським капіталом у цьому процесі, а також забезпечення добробуту та безбар’єрності. На думку спікерки, чимало HRD переймаються, чи дієві у їхніх компаніях ці практики.

Антикризові заходи для утримання персоналу

HR-директорка вважає, що компанія має побудувати таку систему, щоб людину не потрібно було утримувати, а вона сама хотіла залишитися. 

Коли почалось повномасштабне вторгнення, ритейлер більше сфокусувався на підтримці добробуту людей.

Ми убезпечили персонал, допомогли з евакуацією та одразу виплатили всім зарплату. Додатково допомогли фінансово тим, кому довелося евакуюватися та орендувати житло (близько 600 співробітників). Ми розуміли, що людям потрібно за щось жити в евакуації, тому надавали фінансову допомогу у розмірі 1500 євро на сім’ю на місяць для оплати оренди житла тим, хто виїхав у безпечні міста або в іншу країну. Така підтримка дозволила працівникам вивезти свої сім’ї, родичів або друзів. Також ми створили комунікаційні канали, щоб люди могли спілкуватись, гуртуватись та допомагати одне одному, - пояснює Толмачова.

Ті, хто могли, працювали у ТЦ і таким працівникам платили вдвічі більше. Якщо співробітник не мав змоги вийти на роботу, його не змушували та зберігали заробітну плату.

Відтік кадрів

Толмачова зазначає, що добровільна плинність кадрів за 2022 фінансовий рік становила 15% і це не перевищує щорічних показників компанії. 

З початком війни відтік кадрів, звісно, відбувся, але цей шлях вдалося пройти без оптимізації, вдалося зберегти навіть робочі місця тимчасово зачинених ТЦ у Харкові, Маріуполі, Миколаєві та Чернігові. Наразі ще закритими залишаються два гіпермаркети - у Маріуполі та у Харкові.

Працівникам тимчасово зачинених ТЦ запропонували роботу в інших об’єктах, 46% із них погодились. Їх разом з сім’ями релокували, забезпечили житлом і роботою на новому місці.

Другий рік великої війни став більш показовим щодо плинності, тому що почали звільнятись управлінці. Вони розуміють, що війна швидко не закінчиться, тому вирішили виїхати з країни. Ми допускаємо віддалений формат роботи, щоб фахівці мали змогу працювати дистанційно з-за кордону. Але для деяких працівників такий формат роботи став неефективним через віддаленість від клієнта та ринку, тому вони звільнялись, - констатує топ-менеджерка.

Наразі у штаті ритейлера 3 тисячі людей, що на 15% менше, ніж на початку великої війни. Однак METRO планує збільшувати кількість працівників, зокрема менеджерів з продажу.

Цього року плинність становить 13%. До кінця фінансового року залишається місяць, тож показник може дорости максимум до 14%.

Яких фахівців бракує у ритейлі?

Фахівців не вистачає на будь-яку посаду, серед робітничих спеціальностей найбільше бракує водіїв.

У випадку компанії менеджер з продажу В2В у сегменті HoReCa — це досить вузька професія, представників якої завжди недостатньо на ринку.

Також у дефіциті логісти, спеціалісти із закупівель, багато з них покинули країну або пішли з професії.

METRO має і мобілізованих працівників, таких з початку повномасштабного вторгнення майже 200, серед них три жінки. Натепер демобілізувалися вісім людей.

З першого дня ми ухвалили рішення виплачувати заробітну плату мобілізованим працівникам. Також ми зберегли для них робочі місця і дуже чекаємо на їхнє повернення. Звісно, ми допомагаємо їм із закупівлею спорядження та інших необхідних речей, коли вони цього потребують. Колеги також за своєї ініціативи допомагають, - каже Анна Толмачова.

Адаптація ветеранів та ветеранок на робочому місці

Спікерка анонсувала запуск програми підтримки ветеранів і ветеранок з 1 жовтня, а у вересні компанія працюватиме над підготовкою до неупередженого сприйняття цих людей.

Програма складається з двох частин. Перша — це підготовка компанії до повернення ветеранів, у межах якої запустили платформу “Неупереджені”. Друга частина — це реінтеграція ветеранів, у межах якої проведуть зустрічі з експертами з військової психології, військовими, демобілізованими, волонтерами, які розкажуть менеджерам і колегам про свій досвід, структуру ЗСУ, військовий сленг та інше, щоб знайти спільну мову та розуміти одне одного.

Це буде підготовка, а потім втілення планів реінтеграції, коли повернуться наші хлопці та дівчата. При цьому ми підготували для них програму підтримки, яка передбачає ментальний, фізичний і фінансовий добробут, а також юридичну підтримку з різних питань, - зазначає представниця ритейлера.

Чи готова компанія наймати працівників з інвалідністю?

У цьому питанні Толмачова не прихильниця квотування, адже, на її думку, воно не допомагає у безбар’єрності.

Коли роботодавці формально дотримуються встановлених квот, це означає їх небажання бути гнучкими.

Наразі у ТЦ компанії працюють люди з порушенням мовлення і слуху. Мережа запускає проєкт  “Неупереджені”, щоб збільшити кількість робочих місць, які будуть адаптовані до інших груп інвалідності. 

Зважаючи на безпеку у фізичному просторі ТЦ, а це висотні роботи, робота з технікою, ми будемо дивитись, з яким ступенем інвалідності можемо наймати людей. Це не може бути 100%-ва безбар’єрність, але ми будемо розробляти дорожню карту, щоб надалі співпрацювати з більшою кількістю людей. Думаю, що нам вдасться перевиконувати квоту, передбачену державою, - розповідає HR-директорка.

Внесення до переліку спонсорів війни

Команда, яка працює в Україні болісно сприйняла рішення НАЗК, але не втратила через це жодного співробітника.

Ми пишаємось нашими людьми й тим, що компанія робить для України. Ми допомагаємо людям, ЗСУ, фондам та передаємо гуманітарну допомогу. "МETRO Україна" залишається тут та продовжує бізнес-діяльність, надає робочі місця для українців, пропонуючи людиноцентричне, прозоре і гідне середовище для співробітників, - прокоментувала рішення агентства Анна Толмачова.

Яким буде 2024 рік для шукача та роботодавця?

На думку спікерки, період ринку роботоваця досить оманливий і зараз ми залишаємось у ринку кандидата, і він таким буде й надалі.

Читайте також: Зелена інфраструктура, енергоощадні технології та інше: у ТРЦ Respublika Park розповіли про екоіновації

Війна змінила не стільки сам ринок праці, скільки мотивацію співробітників. Звісно, люди йдуть на роботу за заробітком, але коли отримують кошти починаютть задумуватись над сенсами та впливом своєї роботи на особисте життя та суспільство в цілому.

Delo.ua