Андрій Федорів, “Даринок”: про формат маркет-моллу, вплив тривог, зростання футфолу та інше

На початку березня 2025 року столичний маркет-молл "Даринок" відкрив найбільший розважальний центр на лівому березі Києва та анонсував масштабні оновлення.

Андрій Федорів, CEO City Capital Group, що є керуючою компанією маркет-моллу "Даринок", дав ексклюзивне інтерв’ю Українській Раді Торгових Центрів, у якому розповів про особливості функціонування проєкту, залучення нових орендарів, розширення розважального сектору, плани “Даринку” та багато іншого.

"Даринок" позиціонує себе як маркет-молл. Розкажіть детальніше про цей формат: у чому його особливість, на що ви орієнтуєтеся, яка ваша аудиторія тощо.

Маркет-молл "Даринок", який успішно поєднує формати сучасного ринку та класичного шопінг-центру, є унікальним проєктом на мапі Києва. "Даринок" розпочав роботу в 2002 році, ставши законодавцем тренду ревіталізації просторів та створення унікальної атмосфери для своїх відвідувачів. Завдяки своєму позиціонуванню, широкому асортименту, локації на транспортному вузлі міста, синергії з партнерами-сусідами та турботі про відвідувачів, маркет-молл "Даринок" є одним із найвідоміших торгових об’єктів, який щорічно відвідує близько 5 мільйонів покупців з Києва та інших міст.

Наша цільова аудиторія – це переважно жінки (68%), серед яких дві великі вікові групи: аудиторія до 28 років та 34-45 років. Діти до 12 років є майже в 60% відвідувачів. Основна зона охоплення - це жителі Деснянського, Дніпровського, Дарницького районів та м. Бровари. Вони становлять майже 70% відвідувачів з доходом середній\середній+. У певних секторах, таких як "Верхній одяг", наприклад, переважає аудиторія з доходом середній+\високий.

darynok2 | 2

З точки зору пріоритетності вибору місця покупок та факторів, які впливають на вибір на користь "Даринку", відвідувачі виділяють широту асортименту різної цінової категорії, можливість знайти оригінальні товари, зручність розташування, додаткові розваги для дітей та лояльність, яка базується на попередньому досвіді покупок.

Як формується тенант-мікс у такому великому об’єкті? Скільки у вас сьогодні партнерів?

Маркет-молл "Даринок" співпрацює з понад 2000 орендарями. Широко представлені категорії сучасного одягу, взуття та аксесуарів для чоловіків та жінок (включно з одягом plus size), дитячих товарів, ювелірних виробів, великий асортимент весільного та вечірнього вбрання, найбільший на лівому березі сектор меблів та товарів для дому й декору, а також верхній одяг. Якісно представлені сервісні служби: студії краси, пошта, відділення банків, ремонт одягу та аксесуарів тощо. Наша мета – забезпечити максимально різноманітний асортимент для кожного покупця на різний бюджет, створюючи комфортний та сучасний простір для шопінгу.

Серед якірних орендарів маркет-моллу "Даринок" – Територія Мінімальних Цін (3750 кв. м), Comfy (750 кв. м) та дитячий розважальний центр "Smile Park" (5000 кв. м). Станом на квітень 2025 року вакантність в маркет-моллі складає 6%.

Стратегія формування тенант-міксу базується на балансі між вже популярними категоріями та їхнім якісним розширенням. Активно працюємо над збільшенням присутності магазинів дитячих товарів та одягу, а також приділяємо особливу увагу підтримці українських брендів. Так, ще з 2022 року реалізовуємо програму підтримки підприємців з постраждалих регіонів України. У межах програми пропонуємо допомогу в релокейті бізнесів, підтримку задля швидкого відновлення роботи в маркет-моллі, спеціальні комерційні умови та рекламні бонуси протягом 2 місяців.

darynok4 | 3

Ви охоплюєте всі категорії товарів, як класичний ТРЦ, чи все ж таки сфокусовані на кількох основних категоріях? Які категорії хотіли б підсилити у маркет-моллі?

"Даринок" не є типовим торговельним центром. Маркет-молл має власну автентичну історію та унікальний формат. Наша особливість – орендарі, серед яких переважають підприємці та сімейні бізнеси, що пропонують оригінальні товари.

На "Даринку" представлені 6 ключових секторів, які мають свою традицію та популярність:

  • сектор "Верхній одяг" (3000 кв. м, понад 60 магазинів);
  • сектор "Взуття" (2500 кв. м, понад 60 магазинів);
  • сектор "Чоловічий та жіночий одяг";
  • двоповерховий сектор "Меблі" – асортимент та представленість брендів регулярно розширюється, зокрема, завдяки цільовому залученню молодих українських брендів;
  • сектор "Дитячі товари";
  • сектор "Весільний та вечірній одяг".

У своїй стратегії ми орієнтуємось на створення збалансованого та актуального асортименту, а формат маркет-моллу дозволяє бути гнучким та швидко адаптуватись до тенденцій у змінах попиту.

Чи багато українських брендів присутні в "Даринку"? Чи відчули зростання їхньої популярності за останні три роки?

Зростання інтересу до українських брендів – це не просто тренд, а свідома переорієнтація споживачів на якісний національний продукт. Маркет-молл "Даринок" активно розвиває представленість українських брендів задля своїх покупців та підтримки вітчизняного виробника.

Серед уже наявних на "Даринку" - український бренд повсякденного та спортивного одягу "Fromus", "Trend" - чоловічий одяг та аксесуари, "Shine" - елегантні моделі жіночого одягу, "Вишиванка", яка пропонує етнічний український одяг у сучасній інтерпретації, "Lux for King" - чоловічий та жіночий одяг і аксесуари. Українські виробники також широко представлені в секторі весільного та вечірнього одягу та на ювелірній алеї.

Меблі від українських фабрик також зарекомендували себе найкращим чином. На "Даринку" представлені виробники з Києва, Харкова, Ужгорода, Запоріжжя та багатьох інших міст. Серед них - УКРМЕБЛІБУД, ROСHE, KONSTANTA, Daniro, Home IS, BLEST, КЕДР, ДІКО, ШКАФ Майстер, УЮТ, 7Я та інші.

darynok furniture | 4

Раніше ви говорили, що орієнтуєтеся саме на сімейну аудиторію, тож нещодавно відкрили великий розважальний парк. Чи плануєте подальші зміни в цьому напрямку для залучення потрібної аудиторії?

Так, стратегія орієнтування на сімейну аудиторію є для нас пріоритетом. Серйозний крок у цьому напрямку ми зробили на початку 2025 року, відкривши дитячий розважальний центр "Smile Park" площею 5000 кв. м, який вже завоював лояльність відвідувачів.

Також приділяємо особливу увагу розширенню дитячого рітейлу: активно працюємо над залученням нових магазинів дитячого одягу, іграшок та аксесуарів, зорієнтованих  на українських виробників.

Сімейна аудиторія наразі найактивніша, тому наш вектор розвитку – це створення комфортного простору, де поєднуються покупки, розваги та приємне проведення часу для всієї родини.

Чи помітили ви зміну в споживчій поведінці відвідувачів під час повномасштабної війни? За чим сьогодні приходять на "Даринок"?

З початку повномасштабної війни поведінка споживачів суттєво змінилася. Насамперед, це пов’язано з різким погіршенням купівельної спроможності: ціни на товари першої необхідності зростають, дохід, в кращому випадку, залишається на довоєнному рівні. Накладається ще психологічний стан конкретної людини, її тривожність: хтось відмовляє собі у покупках та розвагах, хтось, навпаки, живе кожен день як останній. Проте життя триває з усіма його атрибутами: українці хочуть мати гарний вигляд, добре відпочивати, проводити час з родиною та близькими.

До речі, наше внутрішнє дослідження продемонструвало, що відвідувачі, за можливості, не будуть економити на дітях, кожна родина намагається подарувати найкраще дитинство своїй дитині попри війну.

Чи проводите маркетингові заходи і яка ваша політика щодо цього питання?

Звичайно. Ми продовжуємо впроваджувати в цьому напрямку стратегію retailtainment (retail + entertainment). З початку повномасштабної війни провели понад 500 безкоштовних розважальних програм, фестивалі дитячої  та юнацької творчості, тематичні ярмарки, благодійні збори, спортивні інклюзивні програми та інше. Ще в 2022 році була започаткована й нині продовжується Прем‘єр-Ліга Шкільного футболу "Даринок" спільно з Деснянською РДА – ініціатива, мета якої підтримати талановиту спортивну молодь.

У 2024 році до Дня Незалежності  відбулися вже традиційні День Києва, присвячений історії міста, та етнофестиваль МотанкаФест. Фестиваль проходив у колаборації з Мартою Пітчук - відомою українською мисткинею. До заходу, на який зібралися найкращі майстри мотанок з усієї України, був розроблений ексклюзивний мерч, який продавався в межах благодійного збору на користь ЗСУ, проводилась виставка робіт художниці, проходили концерти, майстер-класи, тематичні квести. За 2 дні проведення етнофестивалю МотанкаФест відвідало понад 10 000 людей. Полюбився відвідувачам "Даринку" й благодійній День Вишиванки. Він пройшов спільно з Деснянською РДА.

darynok event | 5

На зимові свята "Даринок" щорічно організовує Місто Новорічних Розваг, яке розпочинається 6 грудня і, зазвичай, продовжується до початку січня. Минулого року маленькі гості маркет-моллу відправляли листи з мріями Святому Миколаю, писали слова підтримки нашим захисникам, брали участь у святкових майстер-класах, насолоджувалися театральними виставами та концертами, пригощалися традиційними смаколиками, купували подарунки на душевному різдвяному ярмарку, каталися на ковзанці та робили класні сімейні фото на вуличному майданчику Гномовиця, де розташований єдиний у Києві вулкан, що робить бавовну.

Особливою любов’ю серед відвідувачів також користується Гелоуін. "Даринок" організовує його вже 6 років поспіль. У 2024 році 2-денне свято "Гелоуін: Комікси" набуло особливого масштабу і проходило на 5000 кв. м. Парад костюмів, ігрові локації, косплей-конкурси, тематичний ярмарок, святкова програма зібрали понад 4000 учасників у перший день заходу. Ми отримали безліч позитивних відгуків від відвідувачів, і, чесно кажучи, самі відчули велике задоволення від організації та проведення.

З початком війни нашим ключовим акцентом стала допомога армії та підтримка соціальних ініціатив. Це ті вектори, які ми намагаємося впроваджувати в кожну маркетингову активність, в кожен івент. Наша мета - не тільки розважати відвідувачів, а стати справжнім простором допомоги та підтримки.

Маркет-молл розташований на лівому березі столиці, що ускладнює переміщення відвідувачів з правого берега під час тривоги. Чи відчуваєте вплив цього фактору на відвідуваність? Якщо так, чи вдається його нівелювати?

Так, вплив відчувається. На жаль, тривоги стали частиною нашого життя, і часто графік дня, а то й тижня, вибудовується навколо тривог. Ситуації бували різні: доводилося й розважальну програму зупиняти/відміняти, і переносити заходи, і стояти майже цілий день закритими через тривалість тривоги.

А як щодо товарообігів та відвідуваності? Якщо взяти кінець 2021 року за точку відліку, чи вдалося станом на зараз вийти на довоєнні показники?

Звісно війна вплинула на нашу відвідуваність, як і на весь ритейл в цілому, але з другої половини 2023 року почало відбуватись поступове відновлення. Зараз бачимо тренд на стабільне зростання футфолу.

darynok3 | 6

Ну, і наостанок, розкажіть трохи про плани на найближчий час, готові чимось поділитися?

У найближчих планах – відкриття нового продуктового супермаркету для зручності шопінгу відвідувачів, подальше розширення розважальної інфраструктури, працюємо над створенням спортивного сектору у форматі shopping-tainment, який поєднає інтерактивну складову, найкращий вибір товарів для спорту, одягу, взуття та аксесуарів.