Алла Теліга, “Галя Балувана” та Wesoła Pani: про виклики війни, закордонні франшизи, нові проєкти та інше
Близько 6 років тому "Галя Балувана" була одним єдиним магазином напівфабрикатів у Луцьку, а сьогодні це велика мережа, яка навіть призупинила залучення нових франчайзі. Крім цього, ритейлер має власні виробництва та постійно розширує асортимент, як цей бізнес змінився за час повномасштабної війни і чи планує трансформуватися далі?
Українська Рада Торгових Центрів поспілкувалася зі співзасновницею мереж заморожених домашніх страв "Галя Балувана" та Wesoła Pani Аллою Телігою про франчайзинг, роботу в умовах відключень та відміннсоті бізнесу за кордоном. Про це, а також про плани "Галі Балуваної" на розвиток у торговельних центрах читайте ексклюзивному інтерв'ю.
*Довідка. Алла Теліга — співзасновниця франчайзингових мереж заморожених домашніх страв "Галя Балувана", Wesoła Pani, а також Кафе суспільного впливу misto.cafe Менторка міжнародної бізнес-спільноти Board та лекторка Дія.Бізнес у Луцьку.
Бізнес "Галя Балувана" починався із одного магазину напівфабрикатів у Луцьку, а яким він є сьогодні?
Станом на сьогодні, серпень 2024, мережа “Галя Балувана” налічує понад 950 магазинів та 172 франчайзі як у містах-мільйонниках, так і невеликих населених пунктах. Ми продовжуємо працювати по всій Україні. Навіть у прифронтових містах є франчайзі які стійко тримаються і не релокують бізнес.
В асортименті — понад 300 різних страв. Це заморожені напівфабрикати, кондитерські вироби. Улітку 2024 для наших магазинів у Луцьку ми відтестували та запустили велику лінійку готових страв, які зручно просто розігріти на місці або вдома. Зовсім скоро ці страви стануть доступними і в інших містах.
Так ми адаптували асортимент до блекаутів, коли в людей немає світла, щоб приготувати навіть звичайну вечерю.
З "Галею Балуваною" часто пов'язують закордонні мережі Wesola Pani та Multi Cook. Чи справді пов'язані між собою ці бізнеси, чи функціонують окремо?
У мережі “Галя Балувана” троє співзасновників: я, Олександр Теліга та Володимир Матвійчук. З 2021 року ми з Олександром розвиваємо власну мережу Wesoła Pani, якою за кордоном керують наша донька Діана Теліга та її чоловік Владислав Азовський.
Наша закордонна франшиза працює вже в трьох країнах (Польща, Латвія, Нідерланди) і має 140 точок. І ми продовжуємо розширятися.
Володимир розвиває закордонну мережу MultiCook, а в Україні — Gabar.
І це все — проєкти, не пов’язані між собою та нашею спільною мережею “Галя Балувана”. Тобто як компанія ми не запускаємо інші мережі чи заклади, це окремі бізнеси співзасновників.
Як змінився бізнес мережі з початку повномасштабної війни, назвіть основні для себе відмінності.
Ми постійно долаємо виклики, тож вміння адаптуватися за будь-яких обставин у нас тепер на найвищому рівні, як і у всіх підприємців в Україні зараз. Звичайно, ми проходимо цей шлях, не без стресів і напруги. Проте навчилися підтримувати один одного і головне — залишатися людьми.
Бачу, що ми з партнерами стали більш стійкою спільнотою, коли одні франчайзі допомагали іншим, це особливо цінно було в перші тижні повномастабного вторгнення. І зараз, якщо хтось із партнерів знайшов спосіб покращити ситуацію з електрозабезпеченням, наприклад, він ділиться цим із іншими. І таких історій у нас чимало.
У одному з інтерв'ю ще один співзасновник мережі Володимир Матвійчук сказав, що ви більше не продаєте франшизи в Україні. Чому це так, чи можете до цього повернутися?
Так, дійсно, з 2023 року в компанії припинили доєднувати нових партнерів до спільної мережі “Галя Балувана”. Нові точки можуть відкривати лише франчайзі, які були долучені до неї раніше.
Це пов’язано з тим, що мережа виросла до певної кількості партнерів і їхніх точок. І є певні обмеження щодо відстані, на якій їх можна відкривати один від одного — це радіус від 1 км між магазинами. Тому територіально багато де партнери вже не могли розширятися. Це чітке правило, без виключень. Адже ми не можемо розміщувати більше, ніж вирахували в бізнес-моделі.
Плюс є конкурентне середовище, відкриваються магазини й інших мереж, зі схожим асортиментом. І це все треба враховувати.
Тому для тих, хто прагнув зростати і далі, ми запропонували інші франшизи. Наприклад, 30% партнерів по нашій Wesoła Pani є партнерами і по мережі “Галя Балувана”.
Франшиза за кордоном стає способом зростати, коли впираєшся в локальні обмеження, а також це гарний спосіб підтримати існуючий бізнес в Україні.
Сьогодні весь бізнес працює в умовах дефіциту електроенергії, для магазинів напівфабрикатів підтримувати стабільну температуру особливо важливо. Якої стратегії дотримуєтесь у цьому питанні?
Звичайно, ми також адаптуємось. І від самого початку блекаутів почали оснащувати виробництва та магазини генераторами. Нам не можна без цього, адже дійсно потрібно дотримуватися стабільного температурного режиму в холодильниках.
Не все було просто, тому що в наших цехах ми маємо потужне обладнання, тож треба було правильно вирахувати потужність, навантаження і навіть пікові години споживання. Тому ми не лише обладнали все генераторами і додатковими акумуляторами, а й також адаптували певні процеси на виробництві, щоб найбільш ресурсозатратні приходилися на час, коли світло вмикають.
Окрім цього, вже зовсім скоро запускаємо вітрини-холодильники та точки, де можна тут і зараз розігріти готові страви.
Чи розглядаєте для себе варіант із залученням імпортної електроенергії, про який сьогодні починають говорити ритейлери та ТРЦ?
Зараз складно сказати. Поки що обходимося доступними засобами. Якщо буде сформований ринок, на якому можна буде придбати таку електроенергію, будуть розвинені електромережі, звичайно, ми будемо розглядати такий варіант.
На локальному рівні також бачимо, як починають розвиватися станції альтернативних джерел електроенергії. У країнах ЄС це дуже актуально, у них розвинена система. І хоча в Україні це поки віддалена перспектива, ми все одно дивимося в бік і таких джерел.
Чи впливають відключення на асортимент і як часто ви взагалі його змінюєте?
Ми робимо все, щоб у магазинах були представлені улюблені страви покупців. Зі змін — дуже активно розвиваємо напрям готових страв, які буде легко та швидко розігріти вдома, навіть на маленькій газовій плитці з балоном.
Тобто ми прагнемо надати смачні та здорові альтернативи, наприклад, бутербродам, які люди часто роблять в умовах блекаутів.
Щодо асортименту, в Україні ми щороку додаємо десь два нових блоки. Наприклад, додали морозиво, а після закінчення сезону — кондитерку. У Польщі ми стартували з більшою кількістю позицій, одразу і з морозивом, і з кондитерськими виробами. Тому там асортимент оновлюємо рідше.
Чи повторюється асортимент продуктів української Галі у закордонних мережах Wesola Pani та Multi Cook?
Якщо говорити про Wesoła Pani, асортимент трохи подібний до “Галі Балуваної”, адже є певна база топових позицій, які люблять і поляки — це, наприклад, вареники, млинці, сирники, котлети.
Проте рецептури, калькуляції цих продуктів відрязняються від того, що ми розробляли в рамках бізнесу в Україні. Звісно, з часом ми також додали декілька локальних страв, при цьому кондитерські вироби запускали одразу такі, які люблять у Польщі. Тож асортимент адаптований як за позиціями, так і за смаками.
З цікавого також, на польському ринку існував досить розвинений сегмент готових страв, тобто ті ж вареники у супермаркетах продаються вже відварені, тільки в охолодженому вигляді. І наші заморожені напівфабрикати були дещо незвичними.
Та з часом покупці відчули, що свіжоприготовлене вдома смакує інакше — більш насичено.
Про асортимент MultiCook не можу сказати, оскільки це окремий бізнес іншого співзасновника.
Ви є також співзасновницею Wesola Pani. Розкажіть, де сьогодні вже працює мережа і як сприймають українські страви іноземці?
Коли ми вийшли на ринок Польщі (наша перша країна), рецептура наших напівфабрикатів була класичною, тобто такою, як її люблять українці. І з цим прорахувалися. Адже у Польщі переважна більшість наших покупців — поляки.
Як згодом з’ясувалося, їм більше смакують солоніші, гостріші і кисліші страви. Тож ми запросили шеф-кухаря — українця, який працює в Польщі понад 15 років. Він допоміг адаптувати наш асортимент до смакових вподобань споживачів, а також ми додали улюблені страви поляків.
Щодо адаптації також був цікавий кейс із назвами. У Польщі вареники називають “pierogi ruskie”. У нашій мережі ми одразу назвали їх “pierogi ukrainskie”.
Також, зі зрозумілих причин ми перейменували наші бендерики. У магазинах Польщі ця продукція називається трикутники.
"Галя Балувана" відкриває нові точки переважно у стріт-ритейлі, а чи багато у вас локацій в ТРЦ? Чи розглядаєте торговельні центри у якості партнерів?
Стріт-ритейл завжди був цікавий тим, що наші точки з цехами — це “виробництво за склом”, тобто елемент привернути увагу максимальної кількості людей. У ТРЦ не завжди є можливість облаштувати саме такий магазин. Проте точки в торговельних центрах також добре показують себе. І вони займають близько 20% усієї кількості наших магазинів.
Перший ТРЦ, де ми відкрили магазин “Галя Балувана”, був у Києві, в ТЦ “Теремки”. Там наш партнер-франчайзі взяв 100 кв. м і обладнав цех із магазином. На нижньому поверсі тут вже працював маркет “АТБ”, тож потік людей доволі великий. І ця точка вже декілька років стабільно показує найкращі результати серед магазинів цього франчайзі.
На площі в торговельних центрах є навіть певна конкуренція серед франчайзі — вони прагнуть відкриватися саме там, якщо це відповідає визначеному радіусу. Єдина умова — має бути великий потік людей. Тобто мають бути ТРЦ, в яких представлений не лише одяг та аксесуари, наприклад. Має бути великий “магніт” — супермаркет, куди люди приїжджають на закупки.
У закордонній мережі ми почали відкривати локації в ТРЦ. Наприклад у Варшаві маємо точку Wesoła Pani у торговельному центрі Centrum Handlowe King Cross Praga. Це “острівець” із вітринами-холодильниками. Тож ми доволі активно співпрацюємо з ТРЦ.
Ну і наостанок, розкажіть про свої плани та надії на найближчий час.
Я з тих людей, хто любить зробити, а потім розповідати. Та вже не можу не поділитися) У найближчі місяці я з командою та родиною, адже наші бізнеси тепер родинні, планую запустити декілька нових проєктів.
Читайте також: Сезонний фактор та повітряні тривоги: Індекс самопочуття ритейлу (RWBI) в липні 2024 року знизився
Це будуть нові формати, не схожі на Wesoła Pani та “Галя Балувана”. Мені дуже цікаво пробувати нове. Це допомагає змінювати підходи, опановувати нові навички та розвиватися горизонтально. Тож очікуйте наших новин набйлижчим часом.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації