Актуальність ВТМ зросла під час війни – чому це вигідно ритейлерам і споживачам

Власні торгові марки є дуже поширеним явищем в усьому світі, в Україні зокрема. Кілька ВТМ має чи не кожна велика роздрібна мережа і здебільшого це продуктові товари, засоби для догляду та гігієни, аптечний асортимент, побутова та будівельна техніка, корм для тварин, тощо. УРТЦ пропонує скорочену версію розбору на тему - чому наявність власних торгових марок вигідна як для торговельних мереж, так і для споживачів.

На європейських ринках Private Label має дуже хороші позиції. За даними Gfk, у 11 країнах Європи ВТМ у рітейлі перевищують 30%, а в 4 країнах – навіть 40%:

  • у Німеччині частка ВТМ становить 37,6%;
  • у Великобританії - 42,1%;
  • у Бельгії - 36,3%;
  • у Нідерландах - 43,8%;
  • у Франції понад 30%;
  • в Україні - 15%.

Також дослідження показують, що у кризових ситуаціях переважно саме ВТМ стають вибором споживача. Це пояснюється доступністю товарів та послуг.

В умовах зростаючою інфляції власні торгові марки допомагають споживачам боротися зі зростанням витрат.

За даними дослідження Делойт Україна, 63% українців помітили вплив карантину на їхні споживацькі звички. Це змусило українців уважніше ставитися до свого вибору і уникати додаткових витрат, а війна лише посилила ці тенденції.

Зростання продажів товарів під Private Label у 1 півріччі 2022 року в Україні становило 13%, найбільше зростання було у категоріях продукти харчування, засоби гігієни, корм для тварин.

Все це свідчить про те, що в умовах економії споживач або купує дорогий перевірений товар, або віддає перевагу дешевшому, але не менш якісному під ВТМ.

Вітчизняні Private Label

Власні торгові марки почали з’являтися в Україні близько 20 років тому. Це було відповіддю бізнесу на запит споживача на якісний та недорогий товар, адже купівельна спроможність не дозволяла купити техніку або косметику популярного світового бренду.

Попри війну популярність Private Label утримується і навіть зростає, адже це дає змогу запропонувати споживачам актуальні рішення, не знижуючи якість та комфорт.

Основною перевагою ВТМ є їх більша мобільність та гнучкість щодо кон’юнктури ринку. Понад 50 власних торгових марок у своєму портфелі має мережа косметичних магазинів EVA. Однією з них є бренд декоративної косметики GlamBee, яку запустили у 2015 році.

У мережі пояснюють, що ситуація на ринку не дозволяє просто виставити товари на полицю навіть у власній мережі. Цього недостатньо для формування сильного бренду, тому ритейлери все частіше вкладаються у промо своїх ВТМ.

Ще однією відомою ВТМ є побутова техніка Elenberg, яка ексклюзивно представлена у мережі Eldorado.ua. Бренд існує на ринку вже 23 роки і на заводах в Китаї під цією ТМ виробляють холодильники, морозильні камери, чайники, пральні машини, мікрохвильові печі та мультиварки.

Серед ритейлерів побутової техніки та електроніки ВТМ мають Фокстрот (Delfa) та маркетплейс Rozetka (rztk), ТМ Vestel ексклюзивно представлена у Comfy.

“Епіцентр” почав розвивати свої у 2005 році і наразі є власником Intersport, McKinley, Energetics, Firefly, MaxxPro, Pro Touch.

Свої торгові марки мають майже всі продуктові ритейлери України, “АТБ” розвиває “Розумний вибір”, “Своя лінія” і “De Luxe F&G Selected”. В мережі “АТБ” продукція Private Label займає більше чверті (26%) з усього асортименту.

У VARUS представлено 9 ВТМ, популярні ВТМ Сільпо - “Премія”, “Повна чаша”.

Свої торгові марки мають і менші за розміром мережі SPAR та "Наш Край", а саме - S-PRICE, "Наш Край" та SPAR.

Актуальність Private Label

Повномасштабна війна перевернула життя всіх українців. Багато хто був вимушений покинути свою домівку і облаштовувати життя з нуля в іншому місці.

За даними Делойт Україна, саме ВПО є лідерами за частотою здійснення покупок та за розміром середнього чека в більшості категорій товарів.

Переселенці і самі повідомляють про те, що у них зросла частота покупок продовольчих товарів, готової їжі, побутової хімії, електроніки, меблів та інших товарів для дому.

Читайте також: Український виробник “Три Ведмеді” почав експортну експансію в Польщу

У Eldorado зазначають, що з початку війни зріс попит на товари категорій краси та здоров’я, автономного приготування їжі та товари категорії напоїв. Також зросли продажі холодильників, електроніки та аксесуарів. У структурі споживчих товарів, частка ВТМ найбільша у товарів для гігієни, продуктів харчування, кормів для домашніх тварин.

При цьому більшість українців намагається економити, залежно від категорії товарів заощадити намагаються від 47% до 86% опитаних українців. Тому товари, за бренд яких не потрібно переплачувати, стали ще актуальнішими.

Delo.ua