Що буде з ТРЦ в Україні та чого чекати ритейлу в 2025 році – думка
Сьогодні ТРЦ є не лише популярними місцями для шопінгу та дозвілля, але й важливою частиною економіки країни. Ритейл, як один з основних напрямів ВВП України, напряму впливає на зайнятість, інвестиції в торговий бізнес та купівельну спроможність.
З початку повномасштабної війни ТРЦ пройшли значний шлях трансформації. Голова правління Mandarin Plaza Group (Lavina Mall, Blockbuster Mall, Mandarin Plaza, Ocean Mall) Олександр Черніцький у колонці для NV проаналізував тенденції сучасного ринку та поділився власними прогнозами на 2025 рік.
Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з матеріалі.
Український ритейл у 2025 році
За словами експерта, світова роздрібна торгівля попри політичну та економічну нестабільність, все ж продемонструвала стійкість. За підсумками минулого року виручка ритейлерів зросла від 1 до 9%.
В Україні, звісно, ситуація складніше. Втім, наприкінці 2023 року ми вже вийшли на довоєнні показники за обсягами товарообігу. Спираючись на ці дані, Черніцький виокремив основні тенденції ритейлу в ТРЦ, на які варто спиратися в наступному році.
Зростання попиту на товари українського виробництва
На початку війни основні міжнародні ритейл-компанії вийшли з ринку, це стало поштовхом для українських брендів. Відповідно, це спонукало ТРЦ виділяти українському виробнику більше місця.
Я прогнозую зростання цієї частки у 2025 році на 10−15% орендних площ. Чудовий показник для національної економіки, адже він сприяє зниженню залежності ринку від товарів імпорту. І програма від Міністерства економіки «Зроблено в Україні» (забрендовано вже понад 26 млн товарів) має свій вплив, - зазначає директор девелоперської компанії.
Енергоефективна модернізація
Через можливі знеструмлення взимку та зростаючі тарифи на електроенергію, ритейл інвестує в альтернативні джерела — сонячні панелі, системи рециркуляції води при виробництві тощо. Така модернізація вже впливає на споживання та суттєво відображається на операційних витратах, зокрема і в самих ТРЦ.
В грошах спрогнозувати трансформацію на 2025 рік важко, адже ми зараз знаходимося в цьому процесі. Але те, що впровадження "зелених технологій" підвищує привабливість українських ТРЦ для міжнародних орендарів — це факт, - підкреслює Черніцький.
Зростання орендних ставок
В минулому році багато ритейлерів відмовлялися від сплати фіксованої оренди та йшли шляхом переведення платежів на відрахування відсотка від товарообігу. Наразі налаштована гібридна модель, але частина ТРЦ працює вже лише за орендною ставкою.
Прогнозую, що ставка буде зростати й в 2025 році (спостерігаємо на 10−15% й більше після повернення брендів Inditex), бо в цілому зростають ціни на комерційну нерухомість. Також зазначу деякі зміни в співпраці ТРЦ та ритейлу — стало більше короткострокових контрактів, чого не було раніше. А це відкриває можливості для молодого бізнесу, - додає експер.
"Остання миля" + інтеграція з e-commerce
ТРЦ все більше інтегруються з доставкою «останньої милі». На думку спікера, у 2025 році ще більше молів трансформуються в певні логістичні вузли та пункти самовивозу для онлайн-замовлень.
Наприклад кількість покупок в онлайні категорії «Одяг та взуття» вже зросла в порівнянні з минулим роком на 74% (у 2025 буде ще більше), і часто покупці замовляють доставку саме в офлайн-магазини, як пункти самовивозу. Це говорить про омніканальну модернізацію ніші, адже ритейл з кожним роком все більше коштів інвестує в e-commerce.
ТРЦ як концепція багатофункціонального простор
Шопінгу покупцям вже недостатньо, тому моли адаптують приміщення для соціалізації, дозвілля, будують коворкінги тощо. У Європі та США така модель давно стала нормою, де 40−50% площ займають ресторани, кінотеатри та зони розваг. В Україні цей показник до 2025 року може зрости, думаю, до 30−35%, що потребуватиме додаткових інвестицій, - резюмував Олександр Черніцький.
Як ТРЦ спонукають міжнародні бренди виходить в Україну
Попри песимістичні прогнози деяких експертів, Департамент стратегічного планування та макроекономічного прогнозування говорить про реальне зростання ВВП у 2025 році на 3.5%.
Якщо говорити саме про ритейл, то його доля в загальному обсязі ВВП, на думку Черніцького, виросте на декілька відсотків, адже магазини в цілому показують позитивну динаміку.
Для того, щоб ця індустрія зростала й надалі, потрібні приміщення — особливо в Києві. Однак в комерційну нерухомість сьогодні мало хто вкладає кошти.
Ритейлерам потрібно дати простір, тому й так важливо відкривати нові ТРЦ. Тут мова не лише про додаткові квадратні метри, ми говоримо про спонукання нових іноземних брендів до того, щоб вони запускали бізнес в Україні, в складні для нашої економіки часи. Це не кредити чи гранти, це значні міжнародні інвестиції, що будуть акумулюватися в країні, - пояснює він.
Три поради ритейлерам на 2025 рік
Конкуруйте. В Україну планують заходити великі міжнародні бренди, але важливо розуміти, що український виробник виготовляє товари не гірше, ніж в Європі та США і саме вітчизняне виробництво дає економіці потрібну перспективу.
Будьте омніканальними. Інтегруйте онлайн-продажі з фізичними магазинами. Основна зв’язка — маркетинг: з офлайну ведіть покупця в онлайн і навпаки.
Читайте також: Про повне відновлення говорити зарано. Індекс самопочуття ритейлу (RWBI) знову зріс у грудні 2024
Допомагайте покупцям заощадити. Сьогодні на знижки звертають особливу увагу, адже в Україні все ж пріоритет на базові потреби. Продумайте, як ви можете транслювати програму заощаджень.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації