Чому очікування бізнесу ростуть попри негативні споживчі настрої українців

У вересні 2024 року український бізнес продовжив покращувати свої ділові очікування, у той же час споживчі настрої українців впали – із 80 пунктів у серпні до 72,6 у перший місяць осені.

Експерт Центру економічних стратегій (ЦЕС) Юрій Гайдай пояснив The Page, чому громадяни і бізнес по-різному оцінюють економічну ситуацію в Україні.

Так, індекс очікувань ділової активності НБУ трохи покращився у вересні покращився - до 48,7 порівняно з 48,4 у серпні. Однак цей показник все ще нижче нейтрального рівня у 50 пунктів.

photo 2024 10 09 17 07 00 | 1Настрої покращилися у торгівлі та промисловості, але погіршилися у будівництві та послугах.

Підприємці повідомляють про значний дефіцит кадрів та витрати на підготовку до складної зими з перебоями енергопостачання.

У той же час українці погіршили споживчі настрої з 80 пунктів у серпні до 72,6 у вересні, при тому що максимальним значенням шкали є 200 пунктів.

photo 2024 10 09 17 07 00 2 | 2Індекс менше 100 означає, що серед громадян переважають негативні споживчі настрої.

За словами Гайдая, очікування підприємців покращилися насамперед за рахунок промисловості і торгівлі, яка напряму залежить від споживчих настроїх громадян. Експерт ЦЕС пояснює це двома факторами:

  • бізнес більш прагматичний, тому на його очікування менше впливає емоційний фон, зокрема, повідомлення у ЗМІ та соцмережах;
  • часовий лаг – тобто погіршення споживчих настроїв відобразиться в ділових очікуваннях із певною затримкою.

Читайте також: Інфляція в Україні прискорилася за результатами вересня – як змінилися ціни

Юрій Гайдай більше схиляється до першого варіанту і наводить приклад лютого 2024-го, коли споживчі настрої впали, тоді як бізнес вже відновлювався на розумінні, що зима та енергетична кризу позаду.