Товарообороти зросли попри все. З якими складнощами зіткнувся український ритейл за останні роки

На початку жовтня Держстат оприлюднив дані товарообороту роздрібної торгівлі за 2023 рік. Так, за підсумками минулого року оборот роздрібної торгівлі в Україні сягнув 1 821 931,2 млн грн, що на 30% більше показника 2022 року.

У доларовому еквіваленті оборот роздрібної торгівлі у 2023 році склав 49,8 млрд доларів на відміну від 43,2 млрд у 2022-му, що на 15% вище. Зростання товарообігу відбулося у дуже складних умовах, зазначають експерти компанії UTG, які проаналізували дані і виявили причини, що вплинули на результати роботи ритейлу.

1 | 1

У компанії виділили три основні негативні тенденції:

  1. По-перше, у 2023 році зазначалися обмежені резерви росту РТО, спостерігався масовий відтік населення за кордон та закриття магазинів luxury-сегменту, таких як Chanel і Cartier. Міграція населення призвела і до зменшення кількості дітей, що визвало незатребуванність дитячих розваг і освіти, та зменшення споживання товарів та іграшок.
  2. По-друге, спостерігалось падіння попиту на дозвілля та відпочинок для дорослих через комендантську годину. Це призвело до низької доцільності купівлі вечірнього одягу. Що ще більше посилило наслідки пандемії відносно обмеження необхідністі одягу через віддалену роботу.
  3. По-третє, виникла стримана робота операторів розваг – кінотеатрів, ДРЦ, боулінгів, спорту та закладів харчування.

Також протягом 2022/2023 років спостерігався масовий вихід ритейлерів з росії чи спроби переєстрації на українських юридичних осіб. На товарообіг негативно вплинули закриття магазинів інтернаціональних мереж, відсутність альтернативних універмагів та пауза у виході нових ритейлерів.

Вплив війни в країні відбився і на діяльності ТРЦ, особливо які були цілком або частково знищені внаслідок обстрілів. Ті що не постраждали, вимушені були провести релокацію операторів зі сходу на південь або захід країни, - зазначають у компанії.

У той же час мережі оптимізували доходи та кількість магазинів, зосередилися виключно на прибуткових об’єктах та закрили збиткові.

Ритейлерам довелося скоротити витрати на рекламу та маркетинг, почали тотальну економію комунальних платежів.

Читайте також: Максим Гаврюшин, УРТЦ: про стан українських ТЦ, ефект від повернення міжнародних брендів та інше

На тлі цього девелопери відзначали багато негативних впливів з боку орендарів як то: уповільнення експансії, відсутність фінансування для розвитку, відмова від інвестицій, скорочення витрат на ремонтні роботи (таких як «fit-out», відкриття у готових приміщеннях), перенесення ризиків на керуючі компанії ТРЦ, - резюмують аналітики компанії.