Імпорт чи генератори? Як ТРЦ та ритейлери забезпечують роботу в умовах відключень

В умовах дефіциту електроенергії та аномальної спеки частина українських ТРЦ вже перейшла на на імпорт електроенергії, а продуктові ритейлери тим часом впроваджують посилений контроль за процедурою зберігання та реалізації швидкопсувних товарів.

Про це повідомляє "Інтерфакс-Україна", за результатами опитування, проведеного серед гравців ринку.

Що роблять ТРЦ

Про перехід на імпорт електроенергії повідомили вже ТРЦ Respublika Park і БФК Gulliver. За словами технічного директора БФК Gulliver Сергія Кекух, тариф динамічний, тож точну вартість такої електроенергії складно прогнозувати. У липні вона була в середньому на 25% дорожча за українську і дешевша за е/е від дизель-генераторів. Обидва ТРЦ також обладнані генераторами.

В девелоперській компанії Arricano (ТРЦ "РайON" і "Проспект" у Києві, "Сонячна галерея" у Кривому Розі, City Mall у Запоріжжі) поки що не ухвалили рішення, чи використовувати імпортну е/е. 

Вивчаємо цей підхід і аналізуємо технічні можливості, - повідомила директорка з маркетингу Arricano Інна Морозова.

У Mandarin Plaza Group такий варіант вважають малоефективним і перебувають в пошуку ефективних і раціональних варіантів, однак теж ведуть переговори про імпорт.

Через оцінку ризиків і велику кількість непередбачуваних наслідків (я зазначаю станом на цей момент, 24 липня 2024 р.), насамперед для відвідувачів ТРЦ і роботи орендарів, наші об'єкти перебувають на енергозабезпеченні національних мереж і власних генераторів, - каже операційний директор ТРЦ Lavina Mall і ТРЦ Blockbuster Mall Дмитро Лашин.

Лашин пояснив, що суттєве подорожчання електроенергії буде включено в OPEX, тож буде компенсоване орендарями у вартості товарів для кінцевих споживачів.

Нестабільність цін на імпортовану електроенергію також ускладнює фінансове планування, а змінювати умови орендарів або залишати невизначені умови в договорах ми не готові, - додав Лашин.

За словами операційного директора, механізм імпорту не гарантує відсутність відключень, тож він переконаний, що  "ера генераторів" закінчиться нескоро і власна генерація завжди має бути під рукою.

Ми частково перейдемо на енергозабезпечення наших об'єктів через імпорт уже потягом наступних декількох місяців (наразі фіналізуємо декілька договорів і завершили переговори з ДТЕК), але структура цього імпорту відображатиме найоптимальнішу конфігурацію для бізнесів, які нам довіряють і працюють у наших ТРЦ, - повідомив він.

Що робить ритейл

Щодо продуктових мереж, то вони здебільшого роблять ставку на генератори, перебудовують процеси і посилюють контроль якості швидкопсувних товарів.

В “АТБ” розповіли, що з 1228 магазинів, які працюють по всій країні, 1219 забезпечені стаціонарними ДЕС.

Решта за необхідності працюють на пересувних генераторних станціях, яких у компанії 15 одиниць.  Для максимального збереження свіжості товарів в "АТБ" працюють без перехідного залишку на складах.

Заступник генерального директора "ЕКО маркет" з управління торговельною мережею Денис Погорєлов повідомив, що всі 85 магазинів ритейлера обладнано генераторами і сучасним холодильним обладнанням.

Через аномальну спеку ми змушені оптимізувати викладку деяких категорій товарів. У торговельному залі знизили запас продуктів, які можуть швидко зіпсуватися (молочна продукція, свіжа риба тощо). Проводиться посилений моніторинг стану продуктів. Це стосується і вхідного контролю під час отримання товару від постачальників, і безпосередньо в самих магазинах, - сказав він.

В мережі гіпермаркетів Auchan повідомили, що в години відключень їхні об’єкти працюють на генераторах, також ритейлер заздалегідь впровадив енергоощадні методи, які допомагають магазинам витрачати менше електроенергії.

Через обмеження електроенергії ми оптимізували логістичні шляхи доставки продуктів із метою скорочення часу на доставку в пункти продажу. Для зберігання холоду ми використовуємо пляшки з холодоагентом, який поміщаємо в холодильник, завдяки чому зберігання холоду збільшується на чотири години. У кожному магазині Auchan є відомча ветеринарна служба, яка здійснює контроль температурних режимів і регулює кількість холодоагентів для зберігання продукції, за необхідності додають більшу кількість холодоагентів, - наголосили в компанії.

У разі тривалої відсутності світла керівники магазинів координують вивезення продуктів логістичною компанією для запобігання псуванню товару, який має зберігатися в охолодженому стані.

Читайте також: Індекс самопочуття ритейлу (RWBI) залишився незмінним у червні 2024-го – дослідження

За даними ритейлерів, робота на генераторах дорожча вдвічі-втричі і ситуація з енергодефіцитом уже відбивається на цінах товарів для кінцевого покупця.