Як каси самообслуговування підвищують ефективність обслуговування: досвід “Обжора”

Організаційна ефективність - одне з найактуальніших питань в роздрібній торгівлі, яке особливо загострилося після повномасштабного вторгнення. 

Мережа продуктових супермаркетів "Обжора" розвивається в Одесі – регіоні, що значно потерпає від поточної економічної та політичної ситуації в країні.

Перші каси самообслуговування з’явилися в “Обжорі” ще у 2019 році – тоді ритейлер вирішив використовувати обладнання локальної розробки. Проте, впровадження проєкту не продемонструвало запланованих показників і було поставлено на паузу.

Перезапуск проєкту самообслуговування: що змінилося

Для перезапуску проєкту у 2021-2022 році було залучено Центр компетенції SystemGroup/NCR. Оновлений проєкт почався з докладного аудиту планувань та концепцій супермаркетів, аналізу кошика покупця, форм оплати тощо. 

Сьогодні у 12 торговельних об’єктах мережі магазинів "Обжора" встановлено 26 касових терміналів самообслуговування.

Базуючись на результатах аналізу, було:

  • розроблено нову конфігурацію і розташування зон самообслуговування
  • підібрано моделі кас, оптимальні для даних магазинів, кошика покупця
  • було визначено ключові показники (KPI) проєкту, критерії його успішності
  • розроблено поетапний план, що забезпечував досягнення цілей та планових показників 

Основною моделлю кас самообслуговування стала NCR серії FastLane SelfServ Checkout 6RLN з прийомом безготівкових оплат.

image 2024 07 23 10 18 37 | 1

ЇЇ компактні габарити дозволи заощадити торговий простір, і при цьому забезпечити комфорт для типового портрету покупців.

Всі процеси, пов’язані із самообслуговуванням, було ретельно вбудовано в загальні бізнес-процеси мережі. Системи самообслуговування інтегровані з касовою програмою, обліковою системою, а також з системою лояльності, що використовуються в супермаркетах. 

Також, спільно з експертами Центру компетенції, було зконфігуровано процеси для специфічних процедур при самообслуговуванні: наприклад, логіку роботи контрольного вагового модуля при продажу товарів з нульовою вагою, продажу піци тощо. 

Цілі та результати проєкту самообслуговування

Основною метою впровадження касового самообслуговування було підвищення бізнес-ефективності в роботі з клієнтами та персоналом. Адже інноваційні рішення, що набувають все більшої популярності серед покупців, сприяють конкурентоспроможності мережі та знижують залежність від персоналу.

В результаті створення ефективних зон касового самообслуговування:

  1.  Зменшилися черги та час очікування. Самостійне сканування товарів і проведення оплат прискорило процес обслуговування.
  2. Оптимізовано роботу персоналу. Каси самообслуговування дозволили розвантажити касирів і спрямувати їх зусилля на інші процеси, які потребують уваги.
  3. Зросла безпека та гігієна покупок. За часів пандемії COVID-19, клієнти стали уникати контакту з іншими людьми і віддавати перевагу самообслуговуванню і безконтактним методам оплати. Згодом покупці оцінили можливість, і це стало трендом, звичкою та невід’ємним способом покупок. 
  4. Покращилася взаємодія та рівень задоволеності клієнтами. Все більше сучасних покупців віддають перевагу самостійному обслуговуванню і вважають його більш зручним і швидким. 

Читайте також: Олег Вишняков, Ultramarket: як ми навчилися працювати без світла

Крім професійного підходу до впровадження проєкту, важливим елементом успіху став і супровід вже після запуску. Завдяки експертній підтримці Центру компетенції NCR-SystemGroup, "Обжорі" вдалося швидко досягти запланованих KPI. А наявність професійної та оперативної сервісної підтримки дозволяє забезпечити безперервну й ефективну роботу касових зон, навіть при залученні мінімуму персоналу.