Як змінився український ринок онлайн-ритейлу за останні роки – дослідження

Українська компанія-розробник програмного забезпечення Devlight оприлюднила дослідження щодо стану ринку ритейлу в Україні та його зміни впродовж кількох останніх років.

Видання PSM ділиться результатами дослідження, а УРТЦ пропонує головне з нього у своєму матеріалі.

За словами генерального директора компанії Devlight Ігора Полича, дослідження не тільки перезентує значення мобільних застосунків у сучасному ритейлі, але й підкреслює, чому так важливо забезпечувати винятковий конструктивний досвід для залучення та утримання клієнтів.

Обсяг ринку та ключові гравці

За даними звіту, у 2023 році українці витратили на товари та послуги через інтернет 182 млрд грн. Частка e-commerce у ритейлі становила 10%.

Товари онлайн купують майже 10 млн українців, з них 1,5 млн здійснили свою першу покупку в інтернеті цьогоріч.

3 14 | 1

За останні два роки кількість інтернет-користувачів в Україні знизилася, якщо у довоєнному 2021 році їхня кількість сягала 25,6 млн осіб, то у 2022-му цифра дорівнювала 19 млн (-26%), а торік — 18 млн (-5%).

З цієї кількості інтернет покупці у 2021 році становили 11 млн осіб, у 2022 році лише 8,5 млн осіб  (-23%). Минулого року число зросло до 9,9 млн (+17%).

У першій десятці застосунків у категорії "Шопінг", станом на травень 2024 року, опинилися:

  • Temu.
  • Sinsay.
  • Reserved.
  • OLX.
  • AliExpress.
  • Prom.
  • Rozetka.
  • Silpo.
  • Joom.
  • Shafa.

Рейтинг за даними Google Play дещо відрізняється:

  • Temu.
  • Reserved.
  • Sinsay.
  • OLX.
  • Prom.
  • AliExpress.
  • Joom.
  • Letyshops.
  • Rozetka.
  • Shafa.

Особливості ритейл індустрії

67% опитаних споживачів, за даними дослідження, надають перевагу офлайн-покупкам, оскільки це дає змогу покупцю самостійно перевірити справність та якість товару.

У той же час 73% респондентів залюбки користуються онлайн-покупками, зокрема, через можливість порівняти вартість товару в різних місцях.

За останні два роки 62% українців збільшили частоту покупок онлайн. 12% почали купувати менше товарів, а у 26% опитаних нічого не змінилось.

42% респондентів здійснюють покупки онлайн щомісяця, і лише 1% їх ніколи не здійснює.

5 2 | 2

Найчастіше українці купують онлайн одяг, косметику, електроніку та ліки. Отримують підтвердження про покупки через такі канали: 

  • Viber (56% опитаних);
  • електронна пошта (50%);
  • смс-розсилка (50%);
  • пуш-сповіщення у застосунку (28%);
  • дзвінок від менеджера (20%);
  • Telegram (11%);
  • інше (1%).

При цьому найзручнішим способом отримувати підтвердження замовлень для українців є саме смс-розсилка.

Особливості процесу онлайн-покупок

Найменш зручною платформою для комунікації зі службою підтримки українці вважають чат-бот, а дзвінок безпосередньо менеджеру компанії найкраще підходить для вирішення питань під час онлайн шопінгу, вважають 40% українців.

51% опитаних споживачів відповіли, що користувались опцією "купити в один клік". Найпопулярнішою категорією товарів у даному випадку стала "їжа", далі йдуть "спортивний інвентар одяг" та "електроніка".

Втім, лише 60% опитаних готові надавати магазинам додаткові дані про себе, заради отримання акцій та персоналізованих пропозицій. 86% людей користується програмами лояльності та бонусами. 

Щодо доставки, найчастіше українці замовляють її на поштові відділення та поштомати та обирають оплату карткою при отриманні товару.

65% людей віддає перевагу замовленням на сайтах через мобільний телефон, 44% обирає застосунки, 39% купує товари онлайн за допомогою комп’ютера (десктоп), а 24% використовує соціальні мережі.

4 7 | 3

Найпопулярніші застосунки ритейлерів, які встановлені на телефонах українців: Розетка, OLX, Aliexpress, Prom та Сільпо.

Рейтинг застосунків, які подобаються опитаним українцям найбільше:

  • Розетка (46%);
  • Aliexpress (29%);
  • Tabletki.ua (27%);
  • OLX (26%);
  • Prom (22%);
  • Сільпо (20%);
  • Eva (14%).
7 | 4
8

Читайте також: Наталія Непеіна, ТРЦ “City Center”: показники відвідуваності майже одразу сягнули рівня “до початку вторгнення”

В цілому задоволеність досвідом користування застосунками для онлайн шопінгу висловили 73% респондентів.