Економлять на фруктах та овочах: як змінилась купівельна поведінка українців у 2023-му

Протягом 2023 року порівняно з довоєнним 2021-м в Україні найбільше подорожчали овочі та фрукти. Через це українці стали частіше відмовлятися від покупки товарів цієї категорії у супермаркетах.

Про це розповів співвласник і керівник досліджень компанії Num8erz Денис Ромаш під час виступу на RAU Summit 2023.

Компанія дослідила зміни цін та споживацьку поведінку українців на основі даних понад 2,5 млн покупців у програмах лояльності 7 продуктових ритейлерів країни (NOVUS, “Лоток”, VARUS, “Наш Край”, SPAR, “Домашній маркет”, “Файно маркет”) та порівняла їх з аналогічним періодом 2021 року.

Попит

Найбільше у кошиках українців зросла кількість яєць, кулінарії, безалкогольних напоїв, хлібобулочних виробів і м’яса.

А от падіння спостерігалося у категоріях фруктів, непродовольчих товарів, сухої бакалії та риби.

ТОП-категорій з найбільшим попитом у 2023 році:

  • молочна продукція;
  • суха бакалія;
  • хлібобулочні вироби;
  • напої;
  • овочі та фрукти.

Ці товари є стабільними лідерами у кошиках покупців, хоча деякі з них стали купувати менше, вони все одно лідирують за кількістю куплених одиниць.

У той же час, найбільше грошей споживачі витратили на алкоголь, солодку бакалію, овочі та фрукти, тютюнові вироби і молочну продукцію.

Продуктові кошики мають певні регіональні особливості у різних областях, так, на Заході у топі зростання кулінарія, безалкогольні напої, м'ясна гастрономія, на Півночі: кулінарія, тютюн, солодка бакалія, у столиці: яйця, солодка бакалія, напої, а у Центрі та на Сході: кулінарія, безалкогольні напої, гастрономія, м’ясо.

Ціни

За словами Дениса Ромаша, відносно невелике подорожчання алкоголю пояснюється високим рівнем промоактивності супермаркетів. Так, цьогоріч половина алкогольних напоїв була продана по акції, загалом пожвавлення промоактивності на алкоголь становить +83%.

Найбільше зростання цін зафіксовано у категоріях:

  • овочі та фрукти;
  • слабоалкогольні напої;
  • безалкогольні напої;
  • тютюнові вироби;
  • непродовольчі товари. 

Найменше подорожчали: алкогольні напої, яйця, солодощі та молочні продукти.

Читайте також: Районні ТЦ залишаються найстійкішим форматом торговельної нерухомості в Україні – думка

Регіональний фактор теж впливає на вартість, найбільше подорожчання фіксується у центральних областях (54%) та на Сході (45%), а середнє значення по країні становить +26%.

The Page