Попит на радість відновлюється? Як працюють кінотеатри та розважальні центри у ТРЦ під час війни

Український бізнес вже другий рік працює в умовах повномасштабної війни, яка прямо чи опосередковано впливає на усі сфери економіки, зокрема і організований ритейл. У ТРЦ вплив війни та відновлення показників були досить нерівномірними, оскільки споживачів передусім цікавили продукти та товари першої необхідності, і лише потім модний одяг, прикраси, тощо.

А як щодо розваг? Чи існує під час війни попит “на радість” і як переживають цей кризовий період оператори розважального сегменту?

Про це Українська Рада Торгових Центрів розпитала у найбільших гравців цього ринку, а саме: СЕО мережі кінотеатрів Multiplex Романа Романчука, генеральної директорки мережі кінотеатрів "Планета кіно" Наталії Байдан, генеральної директорки мережі розважальних комплексів Fly Kids Катерини Залозної та прес-служби мережі комплексів Smile Park.

Кінотеатри

СЕО мережі кінотеатрів Multiplex Роман Романчук найгіршим часом називає перші два з половиною місяці і умовно ділить цей період на три етапи:

  • перший - тотальне закриття та повна невизначеність, а також максимальний пік протермінованих зобов’язань перед партнерами;
  • другий - отримання контенту для країни (з початку глобальної війни великі студії закрили ринок для обох країн, переконати компанії надавати контент в Україну вартувало чималих зусиль);
  • третій - відкриття торговельно-розважальних центрів, з кожним з яких потрібно було домовлятись окремо.

Із більшістю наших партнерів ми відносно швидко домовлялися про спеціальний рівень оренди та відсоток товарообігу, однак були випадки, коли ТРЦ стояв на позиції - стандартні умови договору або ніяк, - резюмував Романчук.

Гендиректорка “Планети Кіно” Наталія Байдан розповідає, що найкризовішим періодом з початку повномасштабного вторгнення для мережі були березень та квітень 2022 року. Тоді взагалі не було розуміння, що буде далі і як працюватимуть кінотеатри. Єдине, на що вистачило сил, - домогтися із боку Голлівуду не надавати фільми для прокату в рф.

Більш-менш щось схоже на роботу ми побачили ближче до осені 2022 року, коли ми нарешті вийшли в графік релізів з усім світом і почали показувати більшість фільмів дубльованих українською мовою. І дочекалися Аватар. На сьогоднішній день відвідуваність у кінотеатрах на 30-40% нижча за відповідний період 2019 року, коли ми працювали без обмежень, - каже Наталія Байдан.

Відновлення роботи

Multiplex доводилось відновлювати роботу своїх кінозалів і після пошкодження будівлі торговельного центру, зокрема у ТРЦ Riviera Shopping City, Retroville, Lavina Mall, City Center. У таких випадках, за словами СЕО, мережа брала витрати з ремонту приміщення на себе, однак домовлялась з ТРЦ на певні пільгові умови на час відновлення.

З першого ж дня відкриття кінотеатрів після тотального закриття у будь-якому місті отримували дуже позитивні враження та фідбеки від глядачів, тож кінотеатри одразу були тією чи іншою мірою заповнені. Цифри перші півроку з початку повномасштабної війни були мінус 70 - 85% від показників 2019 року, з грудня 2022 року було щось схоже на мінус 50% відвідуваності, ну і у 2023 році цифри інколи доходили до мінус 20-40%, - ділиться Роман Романчук.

02422f268b1c4652bad78c79b529a489 | 1

Регіональний фактор

У Multiplex кажуть, що відзначають відмінності у роботі в різних регіонах, втім, зазначає Роман Романчук, багато факторів змішалося і теж впливають на роботу. Найбільш позитивна картина - у Києві, оскільки у столицю їде чимало людей з усіх регіонів, а у Харкові, де Multiplex відкрився у ТРЦ Nikolsky у листопаді минулого року, люди дуже чекали відкриття кінотеатру і це спричинило позитивний ефект відразу. Вплинула на показники і якість торговельного центру та його розміщення (є прямий вихід у метро на випадок повітряної тривоги).

Наталія Байдан натомість каже про значні відмінності у роботі за регіональним фактором, оскільки не можна порівнювати умови роботи у Львові, Києві і, наприклад, у Харкові, де постійні тривоги. 

Щоправда, у Львові “Планета Кіно” зіткнулась із постійним псевдомінуванням, що також не може не впливати на роботу. 

88173978 528936288057020 225591911681884160 n | 2

Ставлення до кінотеатрів

У обох мережах помітили зміну ставлення до кіно, кінотеатрів та видозміну своєї аудиторії.

У Multiplex зменшилась кількість відвідувачів з дітьми, оскільки велика кількість молодих жінок з малюками тимчасово виїхала за кордон. Також відмічається драматично позитивний результат для національного контенту, можливо, цього року буде встановлено історичний максимум.

Безумовно, люди пішли на українське кіно і це дуже тішить з одного боку і непокоїть з іншого, бо не знаємо, чи матиме контент в наступному році. Фінансування дуже обмеже, але надія є. Також, що мене вражає, наша аудиторія із задоволенням ходить на фільми - горори. Це неймовірно, як на мене. У нас чудові глядачі, вони дивляться хороші фільми і ми робимо все можливе, щоб вони були, - сказала Наталія Байдан.

Попри важкі часи українські кінотеатри не втрачають оптимізму та не відмовляються від планів масштабуватися та відновлюваності.

У Multiplex дивляться на майбутнє “обережно позитивно”, планують подальше відновлення мережі в українських містах, повне відкриття кінотеатрів, які були відкриті частково, а також ведуть перемовини з орендодавцями щодо подальших відкриттів. Якщо плани вдасться реалізувати, незабаром мережа відкриє новий кінотеатр в Ужгороді.

Навіть у ці непрості часи ми відкрили ще один кінотеатр у Львові навесні, у форматі Релюкс. У нього хороша відвідуваність і багато вдячних гостей. Плани є.. вони завжди мають бути, щоб не відбувалося навкруги. Є кілька цікавих проектів, але поки що не готові про них говорити. Але обов’язково повідомимо, щойно прийде час, - поділилася гендиректорка “Планети Кіно”.

Розважальні комплекси

У цій галузі без втрат також не обійшлося, у прес-службі мережі розважальних комплексів Smile Park розповідають, що найкризовішим був період з 24.02.2022 по 18.10.2022. За цей період компанія повністю втратила два комплекса у Маріуполі та Запоріжжі та зазнала значних пошкоджень у двох комплексах в Харкові.

Ситуація складалась таким чином, що ми не були впевнені в тому, що зможемо відновити свою работу. До роботи ми змогли повернутись завдяки нашим партнерам, насамперед це стосується ТРЦ Nikolsky в Харкові, які своїм прикладом надихнули нас на повернення до своєї улюбленої справи, - кажуть представники Smile Park.

Гендиректорка Fly Kids Катерина Залозна найскладнішим називає період запуску після повної зупинки. Декілька негативних факторів наклалися одночасно: 

  • відсутність досвіду ведення бізнесу під час повномасштабного вторгнення; 
  • запуск роботи комплексів по містах віддалено – також перший досвід;
  • втрата великої кількості співробітників, як мідл-менеджменту, так і спеціалістів та рядових співробітників;
  • низький трафік, пов’язаний з обстрілами та блекаутами. Не піддається жодному плануванню та йде стрибками.

Відновлюватись Fly Kids почали зі Львова, Рівного та Черкас. Наступними запустили Дніпро, Запоріжжя, Кривий Ріг, Кременчук, Чернігів, Київ, Одесу.

Початок запуску – це 10-25% від обсягів. У регіонах, де було спокійніше, цей показник був вищим, у прифронтовій зоні – нижчим. Крім різкого відтоку клієнтів, спостерігалося і сильне зниження кількості банкетів, саме кількості, хоча середній чек залишався на тому ж рівні. Майже через два роки наша сфера відновилася на 70% від реальних обсягів. Прийшов досвід, ми навчилися прогнозувати й пристосовуватися до обставин. Вже є розуміння, що якщо десь був сильний обстріл, трафіку наступного тижня можна не очікувати, й інші специфічні фактори, які з досвідом починаєш розраховувати наперед, - каже Катерина Залозна.

dsc 3379 resized | 3

У Smile Park відновлення показників триває й досі, у Харкові вони досі не повернулись до довоєнних цифр, також значна частина містян переїхала у інші регіони або навіть країни. Однак частина клієнтів поступово повертається до Харкова починаючи з весни 2023 року. Наразі мережа фіксує контакт з 40% своїх клієнтів.

Попит "на радість" потрібен зараз як ніколи, враховуючи те що сумних обставин вдосталь. Від себе ми постійно організовуємо та проводимо благодійні заходи для діточок наших війсковослужбовців, працівників рятувальної служби та працівників інших служб, які щодня нас рятують та роблять життя більш безпечним, - кажуть у Smile Park.

Катерина Залозна вважає, що можна дискутувати чи доречна радість під час війни, коли це стосується дорослих, щодо дітей – жодних сумнівів.

Дитинство повинно бути щасливим, зі святами, днями народженнями, канікулами, іграми. Діти ростуть швидко й іншої можливості прожити ці миті не буде. Це розуміємо і ми, і батьки. Наш обов’язок вберегти це право на щастя, - підкреслила гендиректорка.

Регіональний фактор

Відмінності у відвідуваності за регіонами є і сьогодні вони пов’язані безпосередньо з війною. Так, кажуть у Fly Park, прифронтові міста мають дуже низькі показники через часті повітряні тривоги – робота комплексів одразу зупиняється. 

Також багато хто не хоче повертатися після закінчення тривоги, особливо це відчутно, як не дивно, в зимовий сезон (через холоди люди не готові чекати). Крім мінностей в відвідуваності є і інші відмінності за регіональним фактором:

Вони завжди існували насправді, ментальність міст і регіонів ніхто не скасував. Що можна віднести до цих факторів: це частка ресторану в обороті, в таких містах як Львів, Київ і Одеса вона завжди вища, ніж, наприклад, у Кривому Розі або Кременчуці. Вимогливість клієнта до якості послуг, як правило, вища в мільйонниках. Хоча середні чеки по зонах продажу саме в середніх містах. Є міста прифронтові, де живуть як останній день, а іноді більш безпечні в цьому відношенні працюють за іншими принципами, - пояснює Катерина Залозна.

У Smile Park змушені констатувати, що на території правобережної України всі парки працюють з показниками, які значно більше ніж ті, що були до початку війни. 

Найбільшу відвідуваність мають парки на західній Україні, що зрозуміло, адже саме ця територія була більш безпечною для переміщення людей.

image 65255781423dd8.76195087 | 4

Плани

Обидві мережі мають досить масштабні плани з розвитку попри війну, так, Smile Park планують відкрити 3 нових парки розваг наступного року, а Fly Park хочуть відкрити розважальні комплекси у всіх великих містах України.

Читайте також: Прибутки, виторг та динаміка: рейтинг топ-25 ритейлерів України

У найближчих планах – комплекс у Дніпрі, другий у Кривому Розі, третій в Одесі та ще два парки у столиці. Також дуже хочемо відновити роботу у Харкові. Віримо, що повернемо і свій парк у Мелітополі, який наразі в окупації, що повернемося у Сєвєродонецьк та Маріуполь, - підсумувала гендиректорка мережі.