Як український ритейлер азійських товарів O!Some майже витіснив з ринку конкурента Miniso

У 2019 році на український ринок зайшов китайський бренд емоційних товарів Miniso. Протягом наступних трьох років він планував відкрити 80-90 точок, однак у 2023 йдеться скоріше про виживання, ніж про подальший розвиток.

Не обійшлося і без скандалу з іншим гравцем. Через схожий дизайн магазинів мережі UsupSo, компанія подала на азійського ритейлера в суд. Врешті найбільших успіхів на тлі суперечок досягнув несподіваний новачок – бренд O!Some. У чому секрет його розвитку та чому Miniso майже програв битву за наш ринок, розповідає Forbes. Українська Рада Торгових Центрів пропонує головне з матеріалу.

Суди між Miniso та Usupso

Вже другий рік поспіль триває протистояння двох азійських ритейлерів – Miniso та Usupso. Бренди борються за візуальний стиль вивісок на українському ринку.

Тривалі суди не пішли на користь жодному з них. Щоб вийти з суперечки, співвласниця компанії "Атамі", що є франчайзі Usupso в Україні, Маріанна Самсонова створила новий бренд азійських товарів O!Some і почала ребрендинг українських магазинів Usupso.

Наразі вивіску змінили вже 12 з 30 магазинів мережі, а вартість ребрендингу для кожного магазину становить до 250 тисяч гривень.

Miniso працює за правилами трьох Low – Low cost, Low profit і Low price. Ритейлер в розвивається за рахунок власних магазинів і продажу франшиз партнерам-інвесторам у регіонах. Наразі під вивіскою бренду працюють понад 5500 магазинів у більш ніж 100 країнах світу.

Щодо Usupso, то його франшизу в Україні у 2018 році викупила компанія "Атамі", яка належить Аллі Гайдук, Марії Філімоновій та Маріанні Самсоновій. Магазини компанії під брендом Usupso згодом відкрилися у Вінниці, Одесі, Львові, Києві, Дніпрі, Харкові, Чорноморську та Полтаві.

Перший час дві азійські мережі не заважали розвитку одна одної, однак, все змінилося після того, як Usupso викупили в Києві п’ять магазинів, що належали раніше Miniso, говорить Самсонова.

Miniso відповіла двома позовами до Господарського суду Києва у 2021 році, суть обидвох в тому, щоб визнати торгову марку Usupso (ТОВ "Атамі") недійсною. Miniso намагалася заборонити використання частини SO у назві та дизайні магазинів Usupso, cмайл й ієрогліфи білого кольору.

Суд першої інстанції повністю задовольнив це клопотання, апеляція визнала таке рішення недійсним, а касаційний суд знову повернув справу до суду першої інстанції. 

Вирішенням суперечки став ребрендинг магазинів Usupso у мережу O!Some, розповідає зазначає адвокат і партнер MK Legal Service Сергій Гусєв.

Таким чином друга справа може скоро завершитися за відсутності складу позовної заяви, – пояснює він і додає, що перша справа про визнання недійсною торгової марки Usupso при цьому може тривати роками.

1280h720 10 | 1
1280h720 11 | 2

Поява O!Some

Про появу нового бренду Самсонова повідомила у грудні 2021-го, а у травні того ж року була зареєстрована торговельна марка. Заявником і власником бренду став киянин Олександр Северінов.  Цільова аудиторія магазинів O!Some – підлітки та їхні батьки. 

Ми працюємо на ринку емоційних покупок. Нашим конкурентом може бути навіть кавʼярня, – розповідає Ольга Самсонова. 

З початку повномасштабної війни "Атамі" відкрила шість нових магазинів, половина з яких на місці, де раніше був Miniso.

У 2020-му інвестиції у відкриття нового магазину складали 800 доларів на 1 кв. м, зараз менше на 20%, – говорить Самсонова. 

Тим часом у Miniso справи різко погіршились і виручка ритейлера за 2022 рік знизилася на 83%, до 19,6 млн грн. Тим часом у  "Атамі" показник хоч і зменшився на 33,2%, але все одно суттєво вищий, ніж у конкурента – 92,5 млн.

На сайті компанії йдеться про 16 магазинів в Україні, але це застаріла інформація і насправді ритейлер має "два чи три магазини" у Києві та по одному в Івано-Франківську і Луцьку. Інтернет-магазин не працює у зв`язку з початком війни.

O!Some частково відійшла від концепції суто азійських товарів і вже рік дає місце на полицях і українським виробникам.

Читайте також: “Альянс Рітейл Груп” запустив нову мережу магазинів під брендом Máshket

Ребрендинг поки набирає оберти, але ми вже бачимо приріст у 12% від показників Usupso, – говорить Самсонова. 

У O!Some вже 12 магазинів, у Usupso – 18, Miniso з чотирма точками замикає трійку. До кінця року Самсонова планує залучити до ребрендингу усі магазини Usupso в Україні і це має остаточно покласти край судовій тяганині.