Сонячні електростанції на дахах магазинів: досвід українських ритейлерів

Великі українські ритейлери Novus, "Епіцентр" і "Сільпо" вже встановили на своїх об’єктах тисячі сонячних панелей. Наразі СЕС цікавиться і найбільша в країні продуктова мережа “АТБ”.

Про те, скільки це допоможе зекономити та які вже є результати, ритейлери розповіли в матеріалі Forbes. Українська Рада Торгових Центрів обрала головне зі статті.

Результати Novus, "Епіцентр" і "Сільпо"

Novus інвестував у 200 кВт сонячних станцій близько 4,9 млн грн. Ритейлер хотів перевірити, на яку потужність розрахована сонячна генерація.

За словами директора департаменту розробки та контролю внутрішніх стандартів Novus Павла Будюкова, під час тестового періоду з’ясувалося, що термін фінансової окупності проекту становить 3,5 роки.

Ми на піку роботи СЕС перекриваємо 95% свого літнього споживання, – ділиться він результатами роботи СЕС.

Подібний термін окупності назвали і у “Епіцентрі”, мережа гіпермаркетів встановила 10 тисяч сонячних панелей на дахах п’яти своїх ТЦ у Києві та Вінниці. Загальна потужність - майже 6000 кВт.

Для встановлення сонячних панелей ми провели експертизу і поміняли стару покрівлю на нову, бо навантаження панелей складає 60–70 кг на кв. м даху, – розповів операційний директор “Епіцентру” Максим Шеремет. 

Шеремет додає, що загалом компанія має приблизно 1 млн кв. м площ покрівлі, на яких можна встановити панелі. Робота сонячних станцій дасть задовольнить близько  30% потреб мережі, а викиди в атмосферу СО2 будуть до 2 млн т меншими на рік, зазначає директорка напрямку "Електротехніка" "Епіцентру" Ангеліна Бурлакова. 

Мережа "Сільпо" також почала освоювати альтернативні джерела енергетики, наразі компанія має один "зелений" супермаркет, на даху якого з листопада 2020 року встановлено 664 панелі.

Кожна з них генерує до 0,4 кВт⋅год електроенергії. З моменту запуску СЕС супермаркет спожив майже 406 000 кВт⋅год, вироблених цією електростанцією.

У “Епіцентр та “Сільпо” суми інвестицій у СЕС не називають. Однак  засновник компанії Solar Garden, яка продає СЕС приватному бізнесу, Сергій Проненко підраховує, що 1 кВт встановленої потужності зараз коштує 500 доларів, відповідно, приблизні інвестиції "Епіцентра" у встановлення СЕС – до 2 млн доларів.

c2cff21b27a8df697420b02445aa4f9f | 1

Що цікавить ритейлерів у сонячній енергії?

Блекаути та зростання цін на електроенергію стимулювали зростання попиту бізнесу на СЕС. Липневе підвищення цін для бізнесу вплинуло на виробників та ритейлерів.

У мережі магазинів “Коло” комунальні платежі вже становлять третю за величиною статтю витрат після заробітних виплат та орендної плати, заявила генеральна директорка мережі Марина Сергієнко. 

З початку 2023 року приблизно на 40 млн грн щомісяця ми відчуваємо зростання вартості на електроенергію, – кажуть у прес-службі АТБ. 

Наразі найбільший український ритейлер розглядає можливість встановлення сонячних електростанцій.

На думку директора департаменту розробки та контролю внутрішніх стандартів Novus Павла Будюкова, вартість електроенергії в Україні у перспективі 3–5 років вирівнюватиметься з вартістю електроенергії в Європі. Однак про поголовний тренд на СЕС серед ритейлерів він не поспішає заявляти.

Читайте також: На даху рівненського ТРЦ “Злата Плаза” запрацювала сонячна електростанція

Про тренд, як правило, повідомляють постачальники сонячних панелей, оскільки їм вигідно їх продати, – пояснив він. 

*Довідка. Першим серед українських торговельних центрів сонячні панелі встановив херсонський ТРЦ Fabrika. СЕС на даху об'єкта з'явилась у квітні 2019 року, на площі 80 тис.кв.м. розмістилося майже 7000 панелей. 

Forbes