Надія Лінська, ТРЦ DREAM: про перемовини з Inditex, нових орендарів та вплив тривог
Директор з маркетингу столичного ТРЦ DREAM Надія Лінська дала ексклюзивне інтерв’ю Українській Раді Торгових Центрів. У ньому менеджерка розповіла про те, як торговельний центр відновлював роботу, як змінились вподобання відвідувачів, чи довелось перебудовувати маркетингові комунікації та інше.
Наскільки можна зрозуміти по tenant-mix, одна частина ТРЦ має більше розважальних та спортивних закладів, а друга - магазинів. Чи відрізнялась їхня робота з початком вторгнення, як саме?
Почнемо з того, що ТРЦ DREAM (тоді ще Dream Town) відкривався двома чергами.
Перша частина ТРЦ (класичний збалансований пул орендарів) відкрита у 2009 році, друга – це широкий спектр товарів для дому, декору, магазини з товарами для дітей, цілий поверх займав Аквапарк, відкрита у 2011.
Після початку реконцепту у 2019 році, tenant-mix був проаналізовано, змінено та доповнено в обох будівлях. Кожна з частин ТРЦ доповнює одна одну і має збалансований та широкий tenant-mix. В обох частинах є торговельна та розважальна частини. В рамках змін в tenant-mix збільшилась частина магазинів (майже на 20%), детально проаналізовано групу “Розваги”, та переформатовано.
За площею ця група скоротилася майже на 22% (в переважній більшості за рахунок закриття Аквапарку) і наразі вона займає приблизно 20% від tenant-mix, але розширили діапазон, тобто ця група стала більш різноманітною. Скоротили сегмент швидкого харчування (закрили фуд-корт в DREAM yellow) та відкрили кафе та ресторани, які розподілені по території ТРЦ. Збільшили та розширили сегмент послуг.
Тож на початку повномасштабної війни ТРЦ вже був зі зміненим tenant-mix, що дало змогу швидше відновити роботу та отримати стабільну позитивну динаміку у фінансових показниках та показниках відвідуваності.
Робота обох частин ТРЦ не відрізнялась, крім перших місяців повномасштабної війни. ТРЦ майже не зачинявся, оскільки в обох частинах працювали супермаркети Сільпо. Магазини fashion-галереї відновлювали роботу швидше, ніж магазини декору та товарів для дому за індивідуальними замовленнями.
Показники відвідуваності наразі мають тенденцію до зростання та подекуди перевищують показники “докарантинних” часів, незважаючи на падіння відвідуваності ТРЦ на ринку торгової нерухомості з початку повномасштабної війни. Змінилися фактори впливу на показники, але й зменшився “холостий” трафік, що позитивно впливає на конверсію.
Як змінювався трафік з початку повномасштабного вторгнення і до сьогодні?
Трафік відновлювався спочатку повільно та без впливу сезонності, з коливаннями, які не носили системний характер, та згодом вийшов на стабільний приріст та сезонність. Перші 6 місяців в DREAM berry відновлення показників відбувалося повільніше, ніж в DREAM yellow, але це пов’язано з категорією товарів орендарів в DREAM berry, які відкрилися пізніше.
Із факторів впливу додались повітряні тривоги та період відключення електропостачання (в аналітиці додався пункт "тривалість та кількість повітряних тривог в час роботи ТРЦ"). Повітряні тривоги впливали на відкладений попит, тобто в наступний період після них відсоток відвідувачів збільшувався до середнього показника. Тож в той час, коли кількість атак була висока, змінювались дні тижня щодо відвідуваності. Так понеділок міг бути кращим в показниках ніж субота.
Найбільш атак в 2022 в часи роботи ТРЦ було в жовтні та грудні 2022, найменш в вересні 2022 і це також вплинуло на зміни показників відвідуваності та конверсій.
А як змінювалась поведінка відвідувачів? (попит, купівельна спроможність, наскільки охоче зараз відвідують розважальні заклади)
Змінилася цільова аудиторія, оскільки з початку повномасштабної війни частина відвідувачів виїхала за кордон або в інші області України. І в той же час у Києві з’явилася нова аудиторія - ВПО, які вимушені адаптуватись до нових умов.
Попит з березня 2022 року змінювався постійно, відновлювалися різні категорії товарів та послуг. Так, в окремий період збільшився попит на товари електроніки та побутової техніки, на товари домашнього побуту, меблі, текстиль, поза звичним коефіцієнтом сезонності цих груп товарів.
Наразі є зміни сезонності саме за групами товарів. Можемо відзначити зміни в уподобаннях та потребах. Ще більше зріс попит на українські бренди та товари українського виробництва, покупки стали більш виваженими, з урахуванням потреб.
В ТРЦ збільшилась конверсія, тобто відвідувачі приходять вже з сформованими потребами та за цільовими покупками, а не просто погуляти та провести час.
Але попри це розваги відновили попит, бо в Києві, окрім родин ВПО, є ті сім’ї з дітьми, що повертаються в столицю та в Україну. Діти потребують більше уваги, а батьки мають необхідність відволікти їх від регулярних повітряних тривог. Деякі залишаються в Києві на все літо і не мають змоги відправити малечу на відпочинок за кордон чи в західні області, тож ТРЦ є місцем для дозвілля.
Чи вдалося залучити нових орендарів за цей час, якщо так - яких саме?
Так, безумовно, у DREAM yellow це: ULTRASHOP, I F G, ARGO, KAPTSOVA, SAMSUNG, ЦЕХ, FREESPORT, Fashion, ORIGA, Joma, БІНОКЛЬ, Cherry Berry, Чудовий подарунок, LUXAN, XRide Dtech, GREMIO GRILL Pull & Love, Мармеладний Джек, Золота Країна, BB CLUB brands store, CHICLY, Week, PONCHYKBOY та інші.
А у DREAM berry відкрились: O!SOME, HS Atlas, КУХНІ Велес-С, MobiS, Mum’s Mania, MIMIORIKI, ALL STARS dance centre, SAMSUNG, SNITE, ОАЗИС, Cherry Berry та COFFEELAT.
Як загалом змінились tenant-mix та вакантність?
До нас доєднались релоковані бізнеси, збільшився відсоток українських брендів та виробників. Щодо сегментів – наразі рухаємось за планам змін в tenant-mix в рамках реконцепту. Вакантність ТРЦ наразі на рівні довоєнного часу.
Чи змінювали ви маркетингові комунікації на початку війни?
Якщо казати про канали – так, вони скоротились. Наразі ми майже не використовуємо зовнішню рекламу, посилили digital - активна комунікація в соц-мережах, google, тощо. В B2B почали використовувати новий формат комунікації з орендарями – в тг каналах та групах за окремими напрямками.
Щодо комунікацій в цілому, початок повномасштабної змінив або вплинув майже на всі сфери бізнесу і ТРЦ - не виключення. Спочатку був зовсім відсутній емоційне-розважальний контент і повідомлення носили суто інформаційний характер. Зараз розваги в переважній більшості стосуються дитячої тематики та направлені на аудиторію з дітьми. Діти є рушійною силою щодо прийняття рішень щодо відвідування ТРЦ. І в той же час, суттєвий відсоток повідомлень – це стимулювання збуту та інформування.
Чи ведете ви перемовини з міжнародними фешн-гігантами на кшталт Inditex чи H&M щодо повернення в Україну?
В постійному процесі та робимо багато для впливу на компанії з боку українського девелопменту та з всебічним залученням важелів впливу, зокрема і зі сторони держави. Спілкуємось з колегами по ринку, долучаємо асоціації. Неодноразово надсилали листи щодо відновлення роботи торговельних точок цих компаній, роблячи наголос на підтримці економіки України та соціальній відповідальності перед працівниками. Гарік Корогодський особисто ініціює та бере участь у переговорах з цими компаніями.
Розкажіть про свої благодійні ініціативи
Вони були й до початку повномасштабної війни, а з лютого 2022-го розширилась співпраця як з фондами, так і з особистими запитами. Деякі наразі не оприлюднюються, як то кажуть - не на часі.
Ще до лютого 2022-го команда DREAM співпрацювала з БФ "Життєлюб", зараз сфера діяльності фонду суттєво розширилася. Він допомагає не тільки людям похилого віку, а й доставляє гуманітарні вантажі в прифронтові населені пункти та на деокуповані території, відкрив центр підтримки переселенців в Києві. Тож наразі ми в активній співпраці.
Важливо, що багато орендарів не стояли осторонь, а швидко відгукнулись щодо допомоги.
Допомога ТРЦ DREAM є не тільки матеріальною, команда долучається до створення проектів, допомоги в організації заходів, та в операційній роботі фондів.
Сфера дуже широка – більшість проектів направлені на підтримку дітей, ВПО та родин військових. Наприклад, можна відвідати ковзанку безкоштовно. Разом з кінотеатром та Оболонською РДА організовували безкоштовні сеанси для дітей. Важливо, що проекти які були до початку повномасштабної продовжують роботу. Так, відновлюємо проект SkinSkan. Інформацію про більшість проектів публікуємо на сайті ТРЦ та в соціальних мережах.
Який момент в роботі був найважчим?
Як маркетолога – адаптація тактики маркетингу до швидких змін в умовах війни, розуміння цільової аудиторії, яка наразі стала ще ширшою за цільовими групами та потребами. Продовжувати роботу над реконцептом ТРЦ, тепер це новий план з урахуванням необхідних на цей час змін.
Як керуючого менеджера - повернутись до більш системного керування. Поясню, на початку повномасштабної війни DREAM був зачинений на короткий час, оскільки у ТРЦ працює два супермаркети “Сільпо”, які і продовжували працювати, в квітні почали відновлювати роботу інші магазини. Все відбувалося поступово. Кожен оцінював ресурси для запуску та ризики.
На той момент спілкування з кожним було особистим й потреби у кожного були різні. Майже з усіма керівники напрямів спілкувалися особисто та в тому форматі, в якому орендарям було зручно. Тобто корпоративне листування й інші офіційні канали використовували за необхідності.
Читайте також: Засновник конкурсу Central & Eastern European Real Estate Quality Awards неочікувано приїхав в Україну
Ручне керування на той час було максимально ефективне й зручне. Наразі вся команда працює в робочому режимі, майже всі орендарі відкриті (окрім H&M та брендів групи Inditex) і ми намагаємось повернутись до системної роботи з орендарями.
Це не означає, що ми повернулися до бюрократії, ми переглянули деякі процеси, скоротили час прийняття рішень, але розподіл за напрямками спеціалістів залишився. Відкрили чати та канали спілкування з орендарями за напрямками “Безпека”, “Маркетинг”. І в той же час просимо партнерів та орендарів працювати з фахівцями за профільним напрямком. Цьому є пояснення - якщо всі 400 орендарів зателефонують одночасно одній людині, то телефон не витримає й відповідь ніхто не отримає.
Які плани маєте на найближчий рік?
Продовжити роботу над реконцептом ТРЦ, посилити tenant-mix, звісно покращення комерційних показників та привабливості торговельного центру для відвідувачів.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації