Зниження ставок і нові орендарі: як ТРЦ Києва намагаються знизити вакантність

Наприкінці минулого року вакантність у ТРЦ Києва сягнула 15%, що є найвищим показником за останні 10 років. Чому так відбувається і як девелопери намагаються з цим боротись, розповіли експерти.

У Colliers Ukraine підрахували, що в київських торгових центрах наразі порожня площа у 270 тис. кв метрів, або 38 футбольних полів.

Провідний експерт компанії у галузі торговельної нерухомості Ігор Заболоцький зазначає, що у різних ТРЦ ситуація кардинально відрізняється. У густонаселених масивах вакантність нижча, ніж середня по ринку. Наприклад, у ТЦ Alladin біля метро "Позняки" вакантність становить 5%, в Smart Plaza Polytech, Smart Plaza Obolon та Piramida близько нуля.

А от в об’єктах, що розташовані подалі житлових масивів ситуація гірша, наприклад, у ТРЦ Respublika Park на Окружній дорозі вільні 15%, але цей показник скорочується, зазначає СЕО ТРЦ Юлія Щаслива. Найгірша ситуація у ТРЦ Blockbuster, його вакантність становить близько 40%.

Чому йдуть орендарі?

Передусім тому, що у торгових центрах зникли орендарі-”магніти” для відвідувачів. Наприклад, у столичном Dream Yellow на місці закритого магазину GAP відкрили пункт незламності.

Цей бренд повністю пішов з ринку України у 2022 році, так саме, як і Marks&Spencer.

На початку війни вони зачинили магазини, згодом відкрили їх для фінального розпродажу і зовсім закрили, — каже Ігор Заболоцький.

Однією з можливих причин цього може бути те, що ці бренди і до повномасштабної війни були не дуже ефективними, а з падіння потоку відвідувачів стало ще гірше.

Також люди стали менше ходити до ТРЦ через зупинку роботи Zara, Bershka, H&M, тощо.

Ряд чинників, серед яких, наприклад, призупинення роботи топових світових брендів fast fashion, мали суттєвий негативний вплив на відвідуваність ТРЦ, — каже операційний директор ТОВ "Руш" Віктор Средній.

Ще одна причина - повітряні тривоги. У 2022 році столичні ТРЦ з цієї причини були зачинені майже місяць, зазначають у Colliers.

На збільшення вільних площ у торгових центрах вплинув вихід з українського ринку російських та білоруських ритейлерів, зокрема, Gloria Jeans, Ostin, BeFree. Але вільні місця вже займають нові орендарі, каже Юлія Щаслива.

У нас, зокрема, відкрила магазини меблева фабрика з Харкова Constanta, якій вдалося зберегти виробництво, і продавці одягу US Polo, які тікали з Маріуполя, – перераховує Щаслива.

Загалом, за рік у столичних торгових центрах відкрився 41 новий оператор одягу або їжі.

Рішення проблеми

Директорка "Української торгової гільдії" Євгенія Локтіонова зазначає, що вільні площі активно займають вітчизняні виробники. Наприклад, український виробник повсякденного одягу "Goldi льонокомбінат" відкрив близько десяти нових магазинів.

Виробник зміг скористатися зниженням орендних ставок, каже Локтіонова. Зараз девелопери домовляються на хороші для сторін комерційні умови, – пояснює Локтіонова.

Читайте також: Індекс самопочуття ритейлу (RWBI) у березні 2023-го продовжив зростати

Заболоцький вважає, що головним заходом для втримання орендарів з боку ТРЦ є зниження орендних ставок.

Також відкриваються нетипові точки, наприклад, сервісні центри, музеї тощо.

Такі орендарі не лише знижують вакантність, а й забезпечують певний потік відвідувачів. Хоча це не зовсім цільова аудиторія інших для інших орендарів, ці люди найімовірніше залишаться принаймні перекусити на фудкорті.

Forbes