П’ять глобальних трендів у ритейлі, без яких не обійтись у майбутньому

Директорка напрямку ексклюзивних концептів та розвитку мережі торговельних центрів "Епіцентр К" Вікторія Зеленська розповіла про глобальні тренди, на які українським ритейлерам варто звернути увагу в майбутньому.

За словами експертки, зараз у світі спостерігається стійкий запит на українське. Іноземці не на жарт зацікавлені можливостями, які відкриє Україна після війни.

Інвестори та девелопери прагнуть взяти участь у повоєнній віднові країни, але з іншого боку, український ринок змушений був жити поза контекстом світових трендів з об’єктивних причин.

Поки світ замінював рекламне оформлення на LED-екрани та створював віртуальних асистентів за допомогою штучного інтелект, український ритейл переживав блекаути і переходив на альтернативні системи живлення, - пояснює Вікторія Зеленська.

Але ті компанії, яким вдалося залишитись на плаву, вивели власну формулу стабільності і вже намітили напрямки розвитку.

На думку Зеленської, секрет виживання будь-якого бізнесу під час війни криється не лише в мобільності і вмінні швидко адаптуватися, а й у здатності вловлювати світові тренди.

Експертка виділила п’ять основних трендів в ритейлі

1. В Євросоюзі досі актуальна проблема пандемії коронавірусу, тож роздрібна торгівля продовжує працювати над зменшенням ризиків для клієнтів.

Ринок сконцентрований на рішеннях, які обмежують участь людини в процесах і перекладають їхні функції на машинне обладнання. Таким чином ритейлери також прагнуть знизити витрати на дорогу людську працю, - зазначає директорка напрямку ексклюзивних концептів.

Ритейлери активно впроваджують каси самообслуговування, поштомати для омніканальних продажів та навіть автономні магазини без кас та продавців. Найбільших успіхів тут досягла галузь фуд-ритейлу.

Під час воєнного стану автоматизація стала ще більш актуальною. Щоб зменшити ризики в умовах турбулентності, бізнес має керуватись налагодженими процесами та чіткими алгоритмами, які максимально зменшують вплив людини на результат.

У галузі бізнес-управління з цим допоможуть сучасні ERP-системи на зразок SAP та Oracle Microsoft Dynamics.

Експертка переконана, що з цим українському бізнесу доведеться жити і після закінчення війни, оскільки без автоматизації компанії просто не виживуть.

Так, це дуже дорого. Вартість впровадження таких автоматизованих систем залежно від масштабів компанії може варіюватися від 100 тис дол до мільйонів доларів, проте це дає гнучкість в управлінні та можливості оптимізації штату на різних ланках, - пояснює вона.

2. У світі торгової нерухомості активно зростає попит на lifestyle space. Це поєднання простору для купівлі товарів, дозвілля, відпочинку, навчання і роботи.

Для інвесторів людиноцентричність у плануванні об'єктів є темою №1. Тому ритейлери намагаються надавати споживачу якомога більше корисного простору.

Оскільки під час зимових блекаутів ритейл набув ще більшого значення для виживання людей, ця модель продемонструвала свою цінність в найжорстокіших умовах.

3. Увага до дизайну стала невід’ємною частиною боротьби за клієнта. Міжнародні ритейлери все частіше змінюють свої формати, надаючи перевагу яскравим та оригінальним дизайнам.

В Україні боротьба за клієнта лише посилиться, враховуючи суттєве зменшення кількості населення.

Україна ще до великої війни демонструвала не менш прогресивні підходи в проєктуванні та оформленні торгових площ, ніж у Євросоюзі. Зараз це можуть підтвердити мільйони українців, що виїхали за кордон. Українці за менталітетом звикли приділяти увагу деталям і мають особливе ставлення до естетики, - впевнена Вікторія Зеленська.

4. Надважливим для всього світу є питання охорони природи. Оскільки Україну чекає активна фаза євроінтеграції, бізнес теж має відповідати цілям Паризької угоди.

Ритейлерам слід ставати еко-friendly вже зараз. Для цього існує безліч варіантів, зокрема використання матеріалів вторинної переробки, альтернативних джерел енергії, системи рекуперації, тощо.

5. Останній тренд найприємніший - попит на українське. Тут задаємо тон вже ми.

Зараз вітчизняний бізнес має унікальний шанс інтегруватися із світовим ритейлом, словосполучення "Зроблено в Україні" стало на вагу золота.

Читайте також: Нестандартні орендарі – не панацея: як українські ТРЦ намагаються знизити вакантність

Запит на українське зараз надзвичайно великий і цією стрімкою тенденцією варто скористатися. Вона дає можливість українському бізнесу заявити про себе і зайняти власну нішу в Україні та за її межами, - резюмувала експертка.

Деякі українські постачальники виходять за межі національного ринку, слідуючи за клієнтом. Тож конкуренція не лише з іноземними компаніями, а й між собою на європейському просторі, цілком можлива.

Економічна правда