Катя Зубарєва, Sleeper: про перетворення на міжнародну компанію, війну та інше

Український бренд одягу для дому Sleeper, який починав з маленького офісу на Подолі дуже швидко набув світової популярності та перетворився на міжнародну компані.

Піжами цього бренду навіть з’явилися у таких серіалах, як продовження “Секс та місто” та “Емілі у Парижі”. Співзасновниця Sleeper Катя Зубарєва розповіла про секрети популярності, проблеми та досвід війни.

Як все починалося?

Створювати Sleeper команда почала під час Революції Гідності із капіталом у 2 тисячі доларів.

Моїй партнерці тисячу доларів бабуся подарувала на весілля, а в мене була своя “кубишка”, можна сказати, остання. Я, чесно кажучи, не надто вірила в успіх нашого підприємства. Думала, що зрештою поїду до Львова і відкрию пончечну. Але на щастя, поки цій мрії не судилося збутися, - розповідає Катя Зубарєва.

Перші гроші було вкладено у невеликий офіс на Подолі та найм першої швачки - Наталії Костянтинівни. Тоді бізнес модель мала такий вигляд:

бренд отримує онлайн замовлення, Наталя Костянтинівна все це кроїть, шиє, і потім Катя йде на пошту і все це відправляє. Таким чином вдалося заробити перший капітал і найняти інший персонал, зокрема швачок та закрійника.

Потім бренд став учасником конкурсу "Молодий дизайнер тижня", який влаштовувала нині покійна Франка Соццані, тодішній головний редактор італійського Vogue.

Вона обрала переможцями Sleeper і на сайт бренду почав приходити “божевільний” трафік з інших країн.

Я спочатку злякалася, думала, DoS-атака на сайт. Але, на щастя, це було не так – люди з усього світу просто хотіли купити. Після конкурсу про нас дізналися і закордонні медіа, які дуже полюбили нас. Я вважаю, це все тому, що продукт, який ми створили, був дуже потрібен ринку і жінкам по всьому світу. Потім ми запустили лляну колекцію, потім party wear. За великим рахунком, ми створили цю нішу і дуже цим пишаємося. Тоді ми почали залучати великих рітейлерів, і наші піжами почали з'являтися у всіх найбільших універмагах по сусідству з великими брендами, - розповідає жінка.

Зубарєва наголошує, що успіх прийшов не лише тому, що їм просто пощастило Для нього доводилось дуже багато і уперто працювати. Розбирались з усім самотужки і на ходу.

Хоча спочатку подруги хотіли просто створити магазин у соцмережах, але у них були мрії та цілі, які відкрили нові горизонти.

На думку співзасновниці Sleeper, сила цього бренду в тому, що він мав дуже європейське бачення моди.

У нас були дуже правильно підібрані обличчя, з якими ми працювали. Про одяг можу сказати так – ми завжди вигадували наші речі, виходячи зі стану, в якому має бути жінка. Незалежно від типу фігури та віку жінка повинна відчувати себе впевненою та прекрасною, - зазначає вона.

Саме так спрацювала піжама з пір’ям, яка вже багато років найбільше продається на Net-a-Porter у різдвяний сезон.

image 2023 04 05 15 57 52 | 1

Культові піжами

Саме піжама з пір’ям стала візитною карткою бренду. Ідея належала саме Sleeper.

Зі створенням цього одягу була дуже кумедна історія.

Ми відлітали до Неаполя, у нас уже піднявся літак, коли нам відправили фотографії піжами і нам не сподобався результат. Ми сказали: “Фу, який жах!”. Навіть думали скасувати пошиття. І за іронією долі саме вона стала нашим бестселером та візитною карткою бренду, - переказує Зубарєва.

Одна з піжам українського бренду навіть засвітилася у культовому серіалі "Секс у Великому місті". Для його творців це було несподіванкою.

На той момент Катя Зубарєва перебувала у Чикаго і дивилась саме цей серіал. Жінка побачила, що Крістін Девіс сидить у дуже знайомій піжамі.

Я дивлюся на це і починаю просто верещати на весь номер. Я не могла повірити. Відмотала – точно наша. У мене навіть на телефоні стояв потім той скріншот. Коли мені сумно і я перестаю в себе вірити, то дивлюсь і думаю: "Ну якось ми таке зробили, - розповідає спікерка.

Це сталося у дуже потрібний момент і це не єдиний серіал, куди потрапили українські піжами. Також їх можна побачити у "Тед Лассо" та "Емілі в Парижі".

image 2023 04 05 15 47 18 | 2

Війна

24 лютого о 5-ій ранку Каті подзвонила колега і повідомила, що почалась війна і треба терміново щось робити. На той момент в Україні було 130 працівників.

Компанія одразу почала реалізовувати екстрений план з перевезення виробництва до Туреччини.

У ЗМІ в той період з’явилась інформація, про те що керівництво покинуло співробітників, звільнило всіх і закрило склад. Однак Зубарєва запевняє, що це неправда.

У перші два місяці перевозили людей із родичами до Туреччини, шукали в екстреному порядку житло, допомагали влаштовувати дітей у садки та школи. Допомогу з релокації пропонували всім, не було також зниження зарплат.

Через неможливість продовжувати виробництво, відвантажувати замовлення з України, довелося скоротити 22 співробітників складу у квітні. Але їх продовжували підтримувати матеріально протягом ще 3 місяців.

Коли я читала звинувачення в новинах та коментарях, мене неприємно вразив цинізм частини людей, які перекручували та поширювали цю інформацію, добре знаючи, що це неправда. Ми у перший день війни пожертвували 1 млн грн на ЗСУ та продовжували підтримувати країну протягом усього року, - йдеться у інтерв’ю.

Але благодійність була частиною Sleeper і до війни, тоді компанія допомагала суспільству, особливо жінкам та дітям. Тому інформація у медіа стала для співзасновниці справжнім ударом.

Зубарєва сподівається, що згодом градус напруги в інформаційному полі знизиться і люди більш критично сприйматимуть інформацію, що розповсюджується.

Робота в Україні

Співробітники, які погодились на релокацію, перебувають у Туреччині або Європі, але більшість команди досі залишається в Україні.

Поступово бренду вдалося забезпечити для київської команди порівняно комфортні умови праці, наявність генератору та інтернету через Starlink.

Дуже важко емоційно витримувати це психологічне навантаження. На початку війни всім охочим у команді допомагала психотерапевт Олена Богацька, яка довго працювала у “Лікарі без кордонів”: пройшла Луганськ, 4 роки працюючи з ПТСР. Ми постаралися одразу надати нашим співробітникам таку можливість, щоб, як мінімум, було з ким поговорити. Також у нас були спільні тренінги з ментального здоров'я, цього року підтримувати його було дуже важливо, - розповідає співзасновниця Sleeper.

Але були і випадки, коли співробітники не справлялись з психологічним навантаженням. Наприклад, довелося звільнити співробітницю, яка працювала на користь інших компаній, передавала нашу конфіденційну інформацію та зривала переговори.

Співпрацю потрібно було негайно припиняти. Працівниці також запропонували професійно передати справи та підписати договір про нерозголошення за додаткову компенсацію, але вона відмовилася. На думку Каті Зубарєвої, війна показала те, якими люди є насправді.

У важкі часи компанію довелося постійно змінювати, переїжджати до іншої країни і бізнес став вразливим. І щоб зберегти команду доводилось дуже багато працювати.

Компанія також сильно постраждала після низки звинувачень, зроблених у листопаді. Йдеться зокрема про звинувачення в тому, що Sleeper продовжував продаватися в росії після 24 лютого.

Стосунки з рф

Співзасновниця запевняє, що це неправда, і після початку повномасштабної війни там не було жодного продажу.

З 24 лютого, коли нам писали з росії, ми відповідали: “Надсилання вашого замовлення неможливе. Слава Україні!" Та й від самого початку діяльності компанії ми принципово не працювали з дистриб'юторами та фізичним рітейлом у росії.

Бренду регулярно пропонували співпрацю великі бутіки з Москви, зокрема російський ЦУМ. Але після 2014 році було ухвалене рішення, що жодна копійка не може йти до бюджету рф.

Так, ми ще до повномасштабної війни запустили два проекти, на які залучили експертів міжнародних компаній із російськими паспортами. Але, наприклад, Маша Лімонова, про яку писали ЗМІ, більше з нами не працює.

Що було найскладнішим?

На думку засновниці бренду, найскладнішим було те, що за рік потрібно було побудувати нову компанію, почати виробництво на новій території.

Довелося з локального бізнесу перетворитись на велику міжнародну компанію. Враховуючи обставини, було дуже складно це зробити.

Трансформація дається складно і людям, не кожен співробітник на тлі такої трагедії як війна готовий до великих змін.

Команда опинилась в умовах, коли навіть не знає Турецької мови. Зараз виробництво запущено і в Італії і ведуться спроби зробити це в Японії. Все це коштувало неймовірних зусиль.

І я вважаю, що наша команда – це справжні герої, які, коли нам треба було робити і виробляти, їздили, не знаючи мови, з перекладачами якось домовлялися, тримали наші ціни, щоби був прибуток. Іноді переговори були на межі зриву. Нам відмовляли, і ми думали, що це кінець. Але наші люди щоразу знаходили спосіб вирішити проблему та партнери погоджувалися на наші умови. Це було дуже важко. І за всіма цими успіхами стоїть неймовірна любов людей до того, що вони роблять. І величезна внутрішня сила та впевненість, що ми не здаємось, що ми вистоїмо і все буде добре, - резюмувала підприємиця.

У грудні компанія пройшла пік кризи, робота стабілізувалася. Sleeper вже будує плани на 2024 рік, вони дуже великі. Найближчим часом планується провести зробити повний ребрендинг, зокрема редизайн сайту та айдентики.

Також бренд найняв нового арт-директора, українця Антона Герасименко. З виробництва в Україні хочуть зробити ексклюзивне ательє, яке займатиметься лише спецпроектом, гроші з якого направлятимуть на допомогу Україні у цій жахливій війні.

Джерело: УНН

Читайте також: Сфера торгівлі в Україні має найоптимістичніші настрої та прогнози серед бізнесів