Андрій Глушко, “Свій маркет”: про впровадження системи MySales, зміну асортименту та списання
Мережа продуктових магазинів “Свій Маркет” попри повномасштабну війну минулого року реалізувала проєкт з інтеграції автоматизованої системи MySales.
За словами директора з інформаційних технологій компанії Андрія Глушко, це дозволило на 99% позбутися ручної праці при формуванні автозамовлень на товари, підвищити ефективність проведення промо-акцій.
Про це, а також про екстремальне збільшення попиту, порушення ритмічності поставок, зміну асортименту, списання через перебої з електропостачанням, він розповів у інтерв’ю.
Формат мережі
“Свій Маркет” має формат магазинів “біля дому” або convenience store. Середня площа точки мережі становить 100 кв. м, асортимент налічує приблизно 2 500 SKU продовольчих і промислових товарів.
Подекуди представлене свіже м’ясо, яке продається на ваги, а у деяких магазинах лише фасоване.
Крім цього, компанія має власне виробництво, у вигляді окремого цеху, з якого продукція доставляється до торгових точок. У більшості магазинів мережі працює виробництво піци, хот- догів, кави. Найменший магазин займає 50 кв. м, найбільший - 400 кв.м.
Станом березень 2023 року під брендом “Свій Маркет” працює 49 торгових точок, 10 з них — по франчайзингу. За минулий рік ми закрили два магазини, оскільки вирішили, що не будемо тримати у мережі не рентабельні магазини, які тягнуть нас донизу. Закрили ми два магазини, але відкрили тільки один, зараз шукаємо локацію, щоб перевезти обладнання. Наша мережа працює у Львові та Львівській області, її обслуговує власний розподільчий центр, - розповідає Андрій Глушко.
За словами Глушко, мережа намагається залучити до своїх магазинів молоду аудиторію, оскільки вона має більшу купівельну спроможність.
Робота з MySales
Директор з інформаційних технологій зазначає, що мережа хотіла повністю автоматизувати процес автозамовлення товарів через центральний офіс замовлень.
Логістика компанії наразі побудована так: є постачальники, які доставляють товари напряму у магазини, без заїзду на розподільчий склад. Це стосується здебільшого товарів групи “фреш”. А решта товарів проходить через розподільчий центр.
До інтеграції MySales у нас близько 90% SKU було забрано на центральний офіс замовлень. Зараз цей показник становить 99%. Тобто, майже увесь асортимент для всіх магазинів замовляє програма MySales. За деякими виключеннями, ми не дозволяємо магазинам вручну коригувати замовлення, - пояснює спікер.
Наразі інтеграція MySales перебуває на фінальній стадії. Мережа планує перевести на автозамовлення MySales і власне виробництво.
Крім цього, компанія займається впровадженням CRM-системи.
Продажі і промо
“Свій Маркет” випускає акційну листівку з різноманітними пропозиціями та акціями вихідного дня. До повномасштабної війни акційні продажі генерували на 15-17% доходу.
Але з початком повномасштабного вторгнення і до серпня мережа взагалі не робила ніякого промо, оскільки постачальники не були готові давати якісь акційні пропозиції.
До війни листівка містила 250 пропозицій, а перша листівка у серпні випустили з 50-ма найменуваннями. Наразі на промо припадає близько 10% продажів.
До цього ми розраховували прогнози на промо-продажі в Excel, а при ручній роботі велика ймовірність помилок. Нам було потрібно автоматизоване рішення. Всю історію даних по промо-активностях за два роки ми завантажили в MySales. І зараз бачимо, що промо-модуль MySales згладжує статистичні випади, краще враховує еластичність попиту, можливу канібалізацію, - каже Андрій Глушко.
На думку Глушко, 2022-ий рік ймовірно, найскладніший час для інтеграції нових систем, пов’язаних з автоматизованим прогнозуванням.
Складність в тому, що все змінюється і постійно з’являється багато зовнішніх факторів, які не підпорядковуються стандартним правилам сезонності, святам, тощо.
Ті фактори, що накладаються, дуже складно обчислити і врахувати будь-яким ІТ системам.
Сказати, наскільки збігаються прогнози MySales з реальними продажами спікер наразі не може. По-перше, відбувалися шалені зміни попиту, зокрема 24 лютого продажі виросли втричі.
По-друге, починаючи з жовтня почалися обстріли енергоінфраструктури, що призвели до проблем з електроенергією. Через це мережа не завжди мала актуальні дані по продажу, що впливало на розрахунки.
Також змінилася ритмічність поставок, через відключення світла було дуже багато списань продуктів.
Зміна асортименту
Андрій Глушко зазначає, що для прогнозування продажів нових товарів MySales необхідно мати більшу історію. Добре працювати програма починає приблизно з третього тижня. Складнощів додає і те, що за останній рік асортимент магазинів змінився на половину.
Тривалий час деякі постачальники не відвантажували продукцію через руйнацію виробничих потужностей. Потім почалися торги, бо вони не хотіли йти на погіршення умов. Тож поки ми не погодили з постачальниками прийнятні умови, то це теж впливало на наявний асортимент, - пояснює представник “Свій Маркет”.
Мережа ухвалила рішення імпортувати деякі товари самостійно. Дуже багато асортименту змінилося і це негативно впливає на замовлення.
Результати та очікування
Наразі “Свій Маркет” наблизився до 100% централізації замовлень з новою системою, а при старій цього було б важко досягнути.
Друге, що дало впровадження MySales - це ефективний промо-модуль.
Головна перевага в тому, що зараз ці процеси в автоматизованій системі, яка досить легко керується, і нам не потрібно витрачати багато ресурсів на управління нею. Надалі плануємо використовувати парсінг цін конкурентів від MySales, - каже Андрій Глушко.
Довгострокові цілі компанії від впровадження MySales - збільшити обороти на 5% і зменшити списання на 15-20%. Цього можна досягти шляхом зменшення запасів товару.
Джерело: RetailersUA
Читайте також: Нові відкриття і централізація: керівник Food Market Олег Шкаровський про плани мережі