Євгенія Близнюк, Gradus Research: як рік війни змінив купівельну поведінку і звички українців

Війна зробила українців значно чутливішими до репутації брендів, і змусила робити свій вибір ще більш раціонально. Про те, як саме змінилися споживчі настрої за 2022 рік і як брендам адаптуватись під нові потреби аудиторії, розповіла засновниця та директорка дослідницької компанії Gradus Research Євгенія Близнюк.

Імпульсивні покупки

Якщо порівняти свіжі дані з довоєнним періодом, то можна побачити, що більшість покупок стала запланованою. Але іноді люди все ж купують імпульсивно.

Тут варто сказати, що українці загалом не люблять зізнаватися, що вони щось купують імпульсно. Ще до війни, під час ковіду, ми ставили це запитання різними способами, і результати демонстрували високу раціональність. Тоді ми знайшли цю формулу "Більшість моїх покупок заплановані, але іноді я роблю імпульсні покупки", - пояснює Євгенія Близнюк.

І тоді дослідникам вдалося відслідкувати радикальну зміну - до війни імпульсивно купували 61% українців, а зараз - 43−44%.

raczionalnist pokupok | 1

 

Особливість купівельної поведінки

У січні 2023 року частка людей, які скорочують обсяг покупок і тих, хто купує дешевші бренди, приблизно однакові. Лише 7% українців не намагається витрачати менше, а живе як і раніше.

З точки зору комунікацій брендів це дещо змінює. Перш ніж виходити до цільової аудиторії, потрібно зрозуміти, до якої з цих двох груп відноситься переважна більшість споживачів бренду: 

  • або вони купують звичні дорогі бренди, але не так часто; 
  • або перемикаються на дешевші бренди в цій же категорії, але не обмежують кількість.

Тобто бренд заходить в ситуацію або втрати потенціальних клієнтів, або навпаки.

2 1 | 2

Відкритість до нових брендів

У пікову фазу війни, у квітні 2022 року бренди фактично перестали існувати для споживачів і головним критерієм вибору став асортимент на полицях. Тобто 63% українців просто купували те, що було в магазині.

Фактом номер один для ухвалення рішення про покупку тоді була дистрибуція, а зараз структура вирівнялася:

  • 28% купують те, що є;
  • 15% частіше купують нові бренди;
  • 17% продовжують купувати товари улюблених брендів;
  • кількість «серферів» виросла удвічі, з 15% до 30%.

Ці люди купують старі бренди, але в рівній мірі експериментують з новими. На моє переконання у споживачів зменшився бар'єр переходу між брендами та їх заміщенням. В тому числі багато людей орієнтуються на бренди українських виробників, - розповідає Євгенія Близнюк.

vidkrytist do novyh brendiv | 3

Стимул до покупок брендів

Експертка наголошує, що бажання підтримати українське, є другим за популярністю (39%) стимулом до покупки звичних брендів.

Цей показник є сталим з квітня минулого року, а перше місце у списку стимулів посідають позитивний досвід та звички у споживанні певних брендів.

kupuj ukrayinske | 4

Чому купують нові бренди?

На першому місці серед причин - травматичне зростання факту ціни у порівнянні з квітнем 2022. Цього року тренд буде тривати, тож українці намагатимуться купувати дешевші продукти і максимально фокусуватися на тому, щоб контролювати свій бюджет.

Але бажання підтримати українських виробників є другим за вагою, тому брендам точно варто взяти це до уваги і використовувати це у своїй комунікації.

Навіть якщо це соціально позитивний мотив, все одно люди хочуть виглядати саме так, їм приємно підтримувати українське.

chomu kupuyut novi brendy | 5

Увага до репутації

Українські споживачі погіршили своє ставлення до брендів, які продовжують працювати в росії. Це відзначає переважна більшість споживачів, а саме - 78%.

Частка тих, хто взагалі або частково відмовився від купівлі таких брендів, виросла до 74% з травня минулого року.

У липні 2022 року Gradus Research поставила респондентам таке питання - "Які бренди на вашу думку продовжують працювати в росії?".

Це було зроблене для того, щоб перевірити обізнаність людей в тому, наскільки вони відрізняють, перевіряють ці категорії. Виявилося, що люди доволі чітко називають бренди, які не вийшли з ринку агресора.

В якості підсумку скажу, що за цей рік українцям довелося стати ще раціональнішими та свідомішими у виборі товарів. Разом із тим люди "голосують гаманцем" та готові активно підтримувати бренди, чия позиція співпадає з їх переконаннями. Більше того — споживачі стали відкритішими до альтернатив, - резюмує Євгенія Близнюк.

Засновниця компанії зазначає, що для брендів це час, коли потрібно і важливо відкрито говорити про свою позицію і соціальну складову, щоб розширити свою аудиторію.

uvaga do reputacziyi brendiv | 6

Джерело: НВ

Читайте також: Індекс самопочуття рітейлу (RWBI) у лютому показав незначне зниження