Олексій Панасенко (Novus): про вартість роботи на генераторах, втрати від війни та плани на 2023 рік

Мережа супермаркетів Novus понесла серйозні втрати через російську війну проти України. Вже в лютому 2022 року рітейлер втратив магазини в Ірпені та Бучі. Було знищено будівлі, а склади розграбовано.

Про те, як протягом року змінювалась робота мережі, як команда Novus вирішувала проблеми із відключеннями електрики і які плани у рітейлера на 2023 рік, розповів заступник генерального директора з операційної діяльності Novus Олексій Панасенко в інтерв’ю The Page.

Кількість працюючих магазинів

Наразі в Україні працює 83 магазини мережі, а ще рік тому їх було 81, ще один було закрито на реконструкцію.

Панасенко зазначає, що компанія відкрила два нових магазини та відремонтувала всі зруйновані і дуже цим пишається.

Ми працюємо в основному в Києві та Київській області. Але зараз є також магазини у Тернополі та Рівному. Щодо окупованих територій, то є два магазини у Бучі, три в Ірпені. Це, звісно, не можна порівняти з Херсоном, але ці магазини також постраждали. Найбільше постраждали у Бучі: один із них був майже зруйнований, від нього лишився тільки каркас. Ми відновили його останнім, у грудні, – розповів заступник гендиректора.

Навколо магазину в Бучі бої точилися вже з 25 лютого і вже 26 він разом з регіоном потрапив в окупацію. Супермаркет розграбували, а в останній день окупації росіяни поцілили по ньому якимось потужним снарядом перед відступом.

А от Novus в Ірпені був на лінії зіткнення, там працівники мережі, які не встигли евакуюватися, годували мешканців міста під час окупації. Для багатьох магазин став єдиним місцем, де можна було знайти їжу та воду.

Тільки прямі збитки від російської агресії становили 500 млн грн. Але наша мережа попри це продовжує інвестувати в економіку держави. На сьогодні ми вклали у відновлення зруйнованих та відкриття нових магазинів, а також будівництво розподільчого центру приблизно 350 млн грн, – зазначив Олексій Панасенко.

Нові магазини та плани на 2023 рік

Представник мережі сказав, що на момент початку повномасштабної війни нові магазини були майже готові до запуску.

Один мав відкритись вже у березні, а другий – у травні чи на початку червня.

Також у 2022 році компанія планувала відкрити розподільчий центр для складів, його будівництво відновили і сподіваються завершити до кінця 2023 року.

У квітні відкриваємо ще один магазин на вулиці Тальновській, 2. Серед головних завдань також збільшити кількість кас самообслуговування та розвивати власний сервіс онлайн-замовлень, – каже Олексій Панасенко.

Війна і логістика

Війна в мить зупинила усі ланцюжки постачань. Транспорт просто не вийшов на свої маршрути, частина виробників припинила свою роботу, тож відновлювати все довелось фактично з нуля.

Головною метою компанії все ж була доставка продуктів у столицю. Протягом трьох місяців у Київ привозили лише найголовніше.

Ми звернулися до закордонних постачальників, щоб отримати товари з відтермінуванням платежів, і вони погодилися. Вони відвантажували товар майже під чесне слово нашого комерсанта, – розповів представник компанії.

Тоді перед Novus постало наступне питання – як доставити це до Києва. Адже іноземні перевізники довозили вантаж до кордонів і відмовлялися їхати далі, а водіям з України було досі складно виїхати з країни.

Тоді компанія почала плідно працювати з державою, вона допомогла забезпечити рітейлера транспортом, консультації проводились щоденно.

Втрати українських виробників

На жаль, дуже багато вітчизняних виробників тимчасово зійшли з дистанції, зокрема такий знаковий бренд, як “Чумак”, завод якого зруйнували.

Компанія Pepsico і їхній завод Sandora досі не відновили виробництво в Україні. Пивний концерн AB InBev втратив всі свої заводи в Україні — у Чернігові, Харкові та Миколаєві. Складно порахувати ці втрати, але те, що я бачу на наших полицях: зникло майже 50% товарів, що вироблялися в Україні, — вітчизняних та трансатлантичних брендів, – підкреслює спікер.

Тож якщо ви бачите продукцію вищезназначених брендів на полицях, знайте, вони виробляються на заводах інших країн.

Заступник генерального директора з операційної діяльності наголосив, що Novus намагається відмовлятися від тих виробників, які співпрацюють з рф.

Але це не завжди так просто зрозуміти, оскільки багато виробників приховують свою роботу в росії.

Але ми відстежуємо інформаційне поле. Відмовилися від продукції Greenfield. Останній приклад — Bonduelle. Хоча французький офіс та український комерційний відділ заперечували постачання військовим рф, але факт залишається фактом, – навів приклад Олексій Панасенко.

Щоб замінити деякі міжнародні компанії Novus відновив співпрацю з усіма українськими виробниками, які працювали з ним раніше і мають змогу працювати зараз. Зараз компанія зосереджена на пошуці невеликих українських виробників, особливо потрібні виробники м’ясних, молочних виробів, сирів, меду, трав’яних чаїв.

Зараз запускаємо у мережі проєкт “Food нація”: будемо пропонувати покупцям традиційну українську їжу, що виробляється на нашій землі. Бо найбільш корисний продукт для людини — саме той, що створюється на цій землі.

Чому стрімко дорожчає риба?

На думку Панасенка, основний чинник – це конкуренція, яка стала ще гострішою.

Також впливає інфляція, подорожчання і те, що доволі дорого працювати в умовах відключення електроенергії.

До речі, через масовані атаки на енергетику мережа забезпечила свої магазини генераторами. Наразі таких супермаркетів вже 50, а до кінця березня генератори мають з’явитися у решті точок.

Повноцінну роботу генератори забезпечують для опорних магазинів, а у невеликих стовідсоткового живлення немає.

Чи зменшилась кількість продукції, яу не можна заморожувати?

Так, її стало менше, але насамперед, якщо говорити про рибу, то вона подорожчала у рази. Це, мабуть, основний чинник скорочення пропозиції риби. Більшу частину риби ми імпортували, це лосось, форель, сібас, дорадо. Але й вітчизняна риба здорожчала. Кілограм карпа коштує майже як кілограм курки. Але ж курку більше купують, – розповідає Олексій Панасенко.

Вартість роботи на генераторах

За словами Панасенка, прорахувати кількість та вартість електроенергії від генератора важко.

Енергія для промислових споживачів сьогодні коштує десь 4,7 грн за кВт/год. Одна кВт/год від генератора, якщо рахувати тільки паливну складову та обслуговування, коштує близько 25 грн і це не враховуючи купівли та встановлення обладнання.

Якщо врахувати все це, то показник сягає 40-45 грн за кВт/год. Наприклад, на наших опорних магазинах стоять генератори Caterpillar. Вони якісні, потужні, але їхній гарантійний моторесурс становить 1000 мотогодин на рік. У нас вони за грудень відпрацювали 250-300 годин і більше. Тож ми вичерпаємо цей моторесурс набагато раніше, ніж за рік, – розповідає заступник гендиректора.

Він також зазначає, що встановлення генераторів – це принципове рішення, оскільки люди завжди повинні мати вільний доступ до продуктів.

Джерело: The Page

Читайте також: АРМА знайшло управителя на арештовані активи виробника “Моршинської”