Скільки магазинів відновили роботу в Україні за рік повномасштабної війни – дослідження RAU
Через рік повномасштабної війни закритими залишаються лише 5% торгових об’єктів/магазинів. Показник зменшився на 24% за 12 місяців війни.
Про це свідчить дослідження, яке проводиться серед членів асоціації Асоціації рітейлерів України.
За даними RAU, через 12 місяців з 16 787 торгових об’єктів всієї галузі вже працює 15 873, тобто 95%.
Для порівняння, у березні минулого року не працювала майже третина торгових точок (29%). За рік це дуже хороший результат для роботи галузі у таких важких умовах, вважають у RAU.
Але повністю відновити довоєнні показники рітейлу вдастся лише після звільнення усіх тимчасово окупованих територій.
Динаміка відновлення
На інфографіці видно, що тренд на відновлення триває з квітня 2022 року і продовжується досі, хоча показники рухаються усього на декілька відсотків за місяць.
Навесні минулого року приріст працюючих магазинів становив 5-6 % щомісяця, а влітку стабілізувався на рівні 1-2%.
Загальмувало відновлення роботи восени, але прискорилось з кінця минулого року. Порівняно з груднем 2022 року кількість непрацюючих магазинів стала менше на 2%.
У кількісному вираженні це виглядає більш значуще – 311 нових торговельних точок. Закритими залишаються лише 914 магазинів, з різних причин (це в п’ять разів менше, ніж було на початку повномасштабної війни).
Зазначається, що відновлення роботи у різних сегментах відбувається у різному темпі.
*Асоціація наголошує, що вищезазначене опитування було проведено лише серед членів RAU, тому ці показники можуть свідчити лише про загальну тенденцію. Опитування не відображає усі втрати українського рітейлу.
Продуктовий рітейл
За кількістю торгових точок це найчисельніша галузь українського рітейлу, до повномасштабної війни вона налічувала 5218 об’єктів і у найважчий період (у квітні 2022-го року) було зачинено 24% магазинів.
Але вже у червні частка працюючих магазинів у галузі зросла до 88% точок. Треба відзначити, що продуктовий рітейл робив усе можливе, щоб пошвидше відновити роботу, оскільки забезпечує життєвоважливі потреби населення.
Частка непрацюючих магазинів загалом скоротилася на 17%, у лютому 2023 залишалися зачиненими всього 208 торгових об’єктів.
Непродуктовий рітейл
Сектор non-food рітейлу (косметичні товари, засоби гігієни та інші товари повсякденного споживання) має схоже динаміку з сектором продуктового рітейлу.
Станом на лютий 2023 року тут працювало вже 96% із 3185 магазинів. На початку повномасштабної війни ситуація виглядала гірше, зачинено було 27%, або більше 700 об’єктів. Наразі не працює лише 127 магазинів з тих, що працювали до війни.
Ювелірні вироби
На початку війни цей сектор був затребуваним найменше, втрати були одними з найвищих серед галузей.
На початку весни 2022-го працювало лише 15% від загальної кількості магазинів, вже у квітні – 48%, восени частка стабілізувалась на рівні майже 70%.
Зараз закритими лишаються 27% торгових точок.
Fashion-рітейл
Цей сектор також переживає непрості часи, на українських fashion-рітейлерів сильно вплинули порушення логістики та втрата виробництв. На початку війни працювала ледве третина магазинів із 603 об’єктів торгівлі, зараз відкрито 497.
Торгівля побутовою технікою та електронікою
У цій сфері також триває відновлення, але частка закритих магазинів ще досить суттєва. Наразі цей показник стабілізувався на рівні приблизно 15%.
Але це значний прогрес порівняно із березнем минулого року, коли із 980 магазинів працювало трохи більше половини (56%).
Аптечний рітейл
Цей сектор рітейлу чи нє єдиний зміг не лише швидко відновитись, а й перевищити довоєнні показники.
Ще на початку осені 2022 року кількість працюючих точок мереж досягла відмітки у 98,2%, а в листопаді не працювало лише 29 аптек та аптечних пунктів із 3796.
Наразі частка непрацюючих аптек становить лише 3% від загальної кількості.
Мережі АЗК
Ця галузь теж є надзвичайно затребуваною в усі часи, особливо, під час війни та перебоїв з електропостачанням.
Тож мережі швидко відновлювали роботу свої точок, станом на лютий 2023 вже працювало 1432 точок або 95% від довоєнної кількості.
Наразі залишаються закритими лише 80 заправок.
Магазини будматеріалів
У цій сфері спостерігалося дуже плавне відновлення, станом на березень 2022 року працювало тільки 68% зі 130 магазинів.
Наразі ця частка зменшилась до 10% і закритими лишаються лише 13 локацій.
Це на 5% краще, ніж у грудні. Загалом цей сектор рітейлу збільшив частку працюючих магазинів на 22% за рік війни. Наразі приймають відвідувачів 117 торгових точок. Враховуючи, що подібні магазини – це великі об’єкти, які потребують значних коштів та зусиль для відкриття, цей процес й надалі не може йти швидко.
Сфера розваг
У цій сфері склалася найтяжча ситуація. В березні минулого відкритими були лише 13% об’єктів, зараз ця частка становить цілих 79%.
Читайте також: ТРЦ Nikolsky вперше використав у роботі штучний інтелект